Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De allochtone groeimarkt

Lebara, Ortel, Ay Yildiz en Chippie. Merknamen die niet direct een belletje doen rinkelen. Tenzij u familie in Turkije, Suriname of de Antillen heeft.

In elke grote stad zijn ze te vinden, de belhuizen waar allochtonen uren met familie bijpraten. De enige (nog) rendabele markt voor vaste telefonie.

 

Maar ook die staat op de tocht. Internationale belminuten worden sinds kort ook massaal door mobiele providers aangeboden. En daar valt een flinke winstmarge te behalen. “Want je moeder op de Antillen bel je niet voor één minuut,” meldt Willem Blom van adviesbureau Sunrise IMS in NRC next

Denk niet dat deze providers nieuwe spelers zijn in de markt. Achter  Ay Yildiz, dat zich richt op de Turkse nichemarkt, gaat het oerhollandse KPN schuil. Andere operators huren het telefoonnetwerk van bijvoorbeeld Orange.

 

En zoals elke nieuwe markt, vraagt ook deze doelgroep om een hele andere marketingstrategie. Adverteren in de Telegraaf werkt niet. Koffiehuizen en buurtwinkels, dat is waar je het merk zult zien.

Zowel Ortel, Chippie als Lebara staan al te wachten op de toestroom van Polen, Bulgaren en Roemenië. Of springt u in deze groeimarkt?