De Hond start voetbalcommunity

17 apr 2014 - 09:09
Marc de Hond lanceerde maandag Voetbal21 - een nieuwe online community voor amateurvoetballers Amateurclubs verdienen mee aan de advertentie-inkomsten op de site.

Voetbal21.nl claimt de eerste voetbalcommunity te zijn die zich richt op alle 1 miljoen amateurvoetballers in Nederland. De site biedt plek aan foto's, video's, statistieken en verslagen van alle wedstrijden uit de 5.500 verschillende competities. Mede-oprichter Marc de Hond, presentator en dj, omschrijft de site als een combinatie van Hyves, Wikipedia en YouTube.

 

"Er was nog geen centrale plek waar alle clubs, teams en tegenstanders samen komen. Met een groep vrienden die ervaring hebben op het gebied van internet en zaken hebben we dit opzet", vertelt hij. Ook zijn vader Maurice de Hond, opiniepeiler en internetondernemer, is er volgens hem bij betrokken. "Mijn vader helpt natuurlijk ook mee."

 

De site is deels een sociaal netwerk waarbij elke voetballer een eigen profiel kan aanmaken en vrienden kan toevoegen. Gebruikers op de site kunnen meerdere rollen hebben: speler, teambegeleider, clubofficial of supporter. Elke rol heeft zijn eigen mogelijkheden. Ook zijn er pagina's per elftal, club en competitie. Voetbal21 heeft alle gegevens van clubs, competities en wedstrijden op de site staan. De data is volgens De Hond 'afkomstig uit openbare bronnen'.

 

Een deel van de gebruikers kan zelf de uitslagen van wedstrijden invoeren. Kleurcodes geven aan of een resultaat betrouwbaar is of discutabel. Na enkele dagen wordt de uitslag officieel bekend via de uitslagendienst. "Bezoekers die het systeem misbruiken, krijgen eerst een gele kaart en daarna een rode kaart."

 

Hyves

De Hond hoopt dat Voetbal 21 'de Hyves op voetbalgebied wordt'. De site heeft vooral een sociale functie, vertelt hij. "Je komt tegenstanders meestal maar 2 keer per seizoen tegen. Maar nu kan je die clubs in je competitie op afstand blijven volgen. Hierdoor zou de competitie meer kunnen gaan leven. En natuurlijk kan je na afloop op de site napraten over of het nu wel of niet buitenspel was."

 

De Hond was jaren geleden keeper bij de Amsterdamse club AFC. Hij maakte destijds een eigen online radioprogramma op de site van zijn team waarbij hij ook tegenstanders en trainers interviewde. "Dat leidde altijd tot veel discussies." Als de site een succes wordt, kan het concept ook makkelijk worden toegepast in andere landen en op andere sporten, zegt De Hond.

 

Brieven en viral

Voor de start kregen zo'n 2.500 amateurclubs een introductiepakket toegestuurd en alle webmasters van clubsites hebben een mail ontvangen. Daarnaast gaat er een promotieteam langs de velden. Ook is er een viralfilmpje gemaakt waarin Jack van Gelder en Tom Egbers een hoofdrol spelen.

 

Clubs verdienen

Amateurclubs kunnen geld verdienen aan Voetbal21 doordat ze meedelen in de reclame-inkomsten. Een kwart van de advertentie-opbrengst die via banners op hun clubpagina's wordt gegenereerd betaalt Voetbal21 uit aan de club. Daarnaast kunnen clubs ook zelf banners gaan verkopen aan lokale adverteerders of sponsors. In dat geval ontvangen ze 50 procent over de opbrengst.

 

Voetbal21 heeft hiervoor zijn eigen online advertentiemodule gebouwd. Daarin kunnen verenigingen zelfstandig hun eigen verkochte advertenties plaatsen en beheren. Maar De Hond erkent dat op dit moment nog geen betaalde advertenties op Voetbal21 zijn te vinden. De keuze voor een advertentienetwerk is nog niet gemaakt. "Het eerste jaar is onze prioriteit vooral snel groeien."

 

Getest

De site is getest in vier willekeurige voetbalcompetities. "Binnen zes weken na de start had 80 procent van de spelers binnen die competities zich al aangemeld." In de naam Voetbal21 staat 21 voor 'de 21e eeuw'. De Hond: "Vroeger had je journalisten nodig om een wedstrijd te verslaan, maar tegenwoordig kunnen sporters en supporters dat zelf op internet doen."

 

Miljoenen

In de online voetbalwereld gaat veel geld om. Voetbal.nl werd rond de eeuwwisseling verkocht voor circa 1 miljoen gulden en was daarmee een van de duurste .nl-domeinnamen ooit. Voetbalprimeur.nl, een van de grotere voetbalnieuwssites, werd vorig jaar door een student journalistiek voor enkele tonnen verkocht aan Voetbalzaken.nl, opgezet door enkele oud-profvoetballers.

 

Bron: Emerce, Tonie van Ringelestijn

 

Marc de Hond schreef onlangs het boek Kracht, het nieuwe leven van een optimist. Sprout recenceerde het in de maandelijkse rubriek Sprout Business Books.