Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De startfase

De leeftijd van de onderneming is jonger dan een jaar. Zekerheden gaan overboord, een nieuw leven als ondernemer begint. Veel vragen, veel geregel. Maar ook: de vrijheid om je eigen pad te kiezen en te bedenken wat je wilt.

Het gaat beginnen. Of eigenlijk: het is al begonnen. Er is misschien nog geen secretariaat, nog geen briefpapier en al helemaal geen kasstroom, maar het idee van een onderneming leeft. En dat idee zit in uw hoofd – de ondernemer in spe. U weet met welk product of dienstenaanbod u de wereld gaat verrassen. De eerste ondernemersrisico’s nam u al: u hebt de oude baan opgezegd, een kantoorruimte gehuurd of beloftes gedaan aan potentiële klanten.

 

Kamer van Koophandel

Er moeten heel wat zaken geregeld worden, zoals inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het zoeken van de juiste rechtsvorm, het opstellen van een ondernemingsplan, het schrijven van een gedegen marketingstrategie en het vinden van financiers of investeerders. Onderschat dit niet. Keuzes die u bij de start maakt, kunnen grote consequenties hebben voor de toekomst. Veel van de structurele problemen waar ondernemers later tegenaan lopen, ontstaan al in het begin – op het moment dat ze er nog onschuldig uitzien. Voor een BV moet u bijvoorbeeld wel 18.000 euro startkapitaal beschikbaar hebben. Die regel geldt overigens niet voor andere vormen als de eenmanszaak of het Engelse Limited (ltd.). Wilt met, bijvoorbeeld, drie andere ondernemers een BV starten, dan kunt u die 18.000 euro delen over de drie mede-eigenaren.

 

800.000 ondernemers

Op 1 januari 2008 telde het Centraal Bureau voor de Statistiek 800.000 ondernemers. Ruim tien procent van de ondernemers is starter. Zeven procent van hen ligt er tijdens het eerste jaar alweer uit en ongeveer de helft zal binnen vijf jaar een vroegtijdige dood sterven. Mogelijk dat de kredietcrisis die cijfers nog wat verder stuwt.

 

Verkeerde keuzes

Toch wordt het grootste deel van de faillissementen veroorzaakt door verkeerde keuzes in de startfase. Veel beginnende ondernemers hebben de neiging om een aantal wezenlijke zaken over het hoofd te zien: wie is precies de doelgroep en waarom zitten die te wachten op een nieuw product? Kunnen leveranciers wel op tijd leveren, wie wil er in investeren in het bedrijf en welke rechtsvorm levert de beste fiscale uitgangspositie op? Besteed dus tijd en aandacht aan de fundamenten van je bedrijf en zoek alles zorgvuldig uit. Gemiddeld kost het negen maanden tot een jaar om een nieuwe onderneming uit de grond te stampen. Verlies één ding nooit uit het oog: het gaat om uw rotsvaste overtuiging dat uw product of dienst in de smaak gaat vallen. De rest is ruis en leidt voornamelijk af.

De ondernemer

Misschien is het een open deur, maar toch: de rol van de ondernemer tijdens deze fase is cruciaal. De meeste starters opereren een tijdlang volledig alleen en moeten dus van alle markten thuis zijn. De oprichter is aanjager, verkoper, boekhouder en marketeer tegelijk.

Eén van de belangrijkste talenten die een ondernemer moet bezitten, is overtuigingskracht. Om uw klanten, toekomstig personeel, leveranciers en financiers over de streep te trekken en ze te overtuigen van de kracht van uw nieuwe idee. Dat doet niemand anders voor u: alleen u kent alle ‘ins en outs’ en weet waarom de markt zit te wachten op uw onderneming. Investeerders luisteren veelal nauwelijks naar het verhaal van een ondernemer. Veel belangrijker vinden ze wíe en hóe hij of zij het verhaal vertelt.

  

Klantbehoefte

Dat enthousiasme moet de grenzen van de onmiddellijke winst overschrijden. Een goede ondernemer voelt de behoefte om gaten in de markt te vullen, om iets nieuws te maken waar de klant op zit te wachten. Natuurlijk, snel rijk worden is ook een legitieme reden om een bedrijf te beginnen, maar dat leidt over het algemeen slechts tot teleurstellingen. Een bloeiende onderneming komt voort uit de oprechte liefde en aandacht van zijn oprichter, niet uit een rationeel rekenproces. Een louter op winst beluste ondernemer zal in moeilijke tijden nooit genoeg toewijding kunnen opbrengen om het bedrijf erdoorheen te slepen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dus, vergeet de snelle winsten. Een nieuw bedrijf betekent vooral keihard werken en een oprichter moet sterk kansgedreven en bijzonder flexibel zijn. Hoe groter de inzet en overtuigingskracht van de oprichter(s), hoe groter de overlevingskansen van de onderneming.

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.