Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De startup-inflatie (column)

In De Grens van Gieling analyseert hoofdredacteur Remy Ludo Gieling een week vol ondernemerschap in binnen- en buitenland. Deze week is iedereen aan de startup. 

Wist jij het al? President Barack Obama, ja die van de Verenigde Staten, is ondernemer! Nouja, hij heeft een startup. In het geheim heeft de commander in chief al 140 techneuten weggekaapt bij bedrijven als Facebook en Google om de Amerikaanse overheid te vernieuwen. Ik las het bericht met enige verbazing. Deze mensen zijn immers toch ambtenaren? Waarschijnlijk klonk dat niet spannend genoeg om de codekloppers uit hun west coast-appartementen te krijgen, maar het toont wel een trend: iedereen heeft een startup. Van overheid tot corporates en van buurjongen tot badmeester. Maar als de buurjongen een kinderpostzegelstartup heeft en de badmeester een vernieuwende zwemlesstartup (eerst duiken, dan zwemmen), wat is dan nog de waarde van deze term? 

Een echte startup is United Wardrobe, de drie ondernemers achter dit Utrechtse bedrijf zijn deze week uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van het jaar. Hun bedrijf, een online marktplaats voor tweedehandskleding, bestaat pas anderhalfjaar en heeft al meer dan 90.000 gebruikers. Wat kan je verdienen aan tweedehands kleding zal je je afvragen. Neem een dealsizes van 50 euro voor een paar hippe sneakers, reken daar 10 procent marge over en kassa. Jitse Groen heeft zich met dit model netjes de Quote 500 junior ingeondernemerd

Twee jaar eerder won Edwin de Jong dezelfde titel. Met zijn bedrijf Fietsuniek verkoopt hij fietsen op internet. Niet heel sexy, wel heel succesvol. Nu gaat hij de markt opnieuw aanvallen door een zelfbouwplatform voor fietsen te introduceren: je klikt je eigen frame, zadel, kleur en opties bij elkaar. Een startup? Jazeker. Is een bedrijf dat vijftien jaar bestaat en driehonderdmiljoen euro aan financiering heeft opgehaald een startup? Nee, behalve dat Mapper nog geen product op de markt heeft gebracht misschien. Excessieve burn rates en pre-beta-versies zijn in Silicon Valley geen uitzondering, maar ook daar zit een grens aan. 

Dat de term startup buitensporig vaak wordt genoemd, moet ook de ING zijn opgevallen. De bank gooit het over een andere boeg: het Economisch Bureau berekende dat in Nederland jaarlijks tweehonderd startups beginnen, waarvan één op de tien succesvol wordt. Uit de infographic valt niet te halen waar ze de tweehonderd op baseren, maar het aantal defleert de term wel lekker. 

Wellicht heeft iedereen een startup omdat grote bedrijven zich als hongerige wolven op deze doelgroep werpen, in de hoop niet de volgende Kodak of Free Record Shop te worden. Ze schieten als paddestoelen uit de grond: TMG Ventures, Sanoma Ventures en nu ook KPN Ventures. Andere bedrijven als Cofely gaan incubators als Rockstart en Yes!Delft ondersteunen en Mediapark Hilversum lokt startups met gratis huisvesting. Het doet mij denken aan die veertig jarig man met kekke sneakers en dito t-shirt die op een strandfeest zijn vergane jeugdigheid probeert te benadrukken. Deze bedrijven moeten begrijpen dat je innovatie niet kunt kopen. Als innovatie niet in je bedrijfs DNA zit, dan helpt het overnemen van een startup niet: de founders weten niet hoe snel ze uit de vergaderzaal uitkomen en de achtergebleven werknemers zitten op een stuurloos speedbootje.

Een startup is dus geen corporate, geen overheid, geen bijbaantje en geen zwaargespekt bedrijf. Wat is het dan wel? Volgens Neil Blumenthal, mede-oprichter van Warby Parker is een startup: “a company working to solve a problem where the solution is not obvious and success is not guaranteed”. Een mooie omschrijving. Waarom is het belangrijk om de term af te bakenen? Omdat met hyperinflatie we geen onderscheid kunnen maken aan de bedrijven die er toe doen. Ondernemers met een bullshit-filter pikken de ‘echte’ startups er zo uit, maar voor de meeste mensen daarbuiten is het één pot nat. Het zou zonde zijn als de ondernemende groeibriljanten niet serieus worden genomen door de commoditisering van de term. 

Dus ondernemende vrienden met groeiambitie, dump de term startup en wordt een scale-up! Alvast een goed weekend. 

P.s. Heb je de nieuwe Sprout Magazine al in huis? Voor nog geen tientje per maand sturen we ‘m naar je toe, krijg je ‘m digitaal, mag je gratis naar events, borrels en visits en volg je alle ontwikkelingen van Sprout op de voet! 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.