Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De valkuilen van ondernemen in Oost-Europa

"Het zelfvertrouwen van Nederlandse ondernemers werkt intimiderend op de Oost-Europeanen." Intercultureel trainer Jacob Vossestein over de valkuilen voor ondernemers.

Nederlandse ondernemers willen zo efficiënt mogelijk zakendoen. “In Oost-Europa keert deze houding zich tegen u”, tipte Jacob Vossestein donderdag op een bijeenkomst van UPS. “Deze ondernemers hechten aan een persoonlijke relatie. Denk niet dat als je vandaag aankomt, er morgen zaken worden gedaan.”

Wodka
Ondernemers die willen gaan exporteren naar de Balkan bijvoorbeeld, zouden zich eerst moeten verdiepen in de geschiedenis en cultuur van een land. Al bestudeert een beetje ondernemer natuurlijk zijn afzetmarkt. “In een zakengesprek beginnen over de nationale trots van het land, helpt om in de smaak te vallen. ” Ook het drankgebruik tijdens zakendiners maakt deel uit van de vertrouwensrelatie. “Al kunt u het zoveelste glas wodka, met een gerust hart afwijzen. Mits u het beleefd doet, natuurlijk.”

 

Kansen
Outsourcen naar Polen of Roemenië staat nog in de kinderschoenen, vindt Vossestein. “ICT-bedrijven lopen weg met India. Terecht, want de Oost-Europeanen lopen qua infrastructuur nog achter. Toch zal zich dit de komende jaren snel ontwikkelen. Bovendien zijn béta studies zijn daar nog populair. En dan is Polen toch een stuk dichterbij.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Communisme

Waarom Nederlandse ondernemers nog niet massaal consumentengoederen exporteren naar de Oekraïne, de Balkan en Georgië begrijpt Vossestein niet. “Turkije speelt handig in op de toenemende vraag uit die landen. Vooral huishoudartikelen, electronica en sanitair is in trek. Eindelijk kunnen de oud-communisten een goede douche kopen. Daar zit een grote behoefte.”