Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Delftse start-up versus Startpagina

De Delftse start-up Symbaloo maakt persoonlijke startpagina's grafischer dan Startpagina en Google. Geld moet niet komen van banners. "Dat zou afbreuk doen aan het concept." De site veroverde in een paar maanden tijd Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië en Amerika.

Symbaloo – genoemd naar het Griekse werkwoord verzamelen – werd eind vorig jaar bedacht door de jonge webontwikkelaar Tim Has als een verbeterde manier om een eigen persoonlijke startpagina te maken. Diensten als iGoogle, Live.com en Netvibes zijn in het buitenland al razend populair en in Nederland behoort Startpagina.nl nog altijd tot de top 5 van best bezochte sites. De concurrentie is dus enorm.

 

Symbaloo is vooral veel grafischer dan andere startpaginadiensten. De gebruiker krijgt een raster met kleine blokjes met links, nieuws, zoekmodules, widgets en radiostations, die hij zelf kan instellen, inclusief plaatjes. De vormgeving lijkt wat op het menu van Apple’s iPhone. Voordeel is dat je alles in één oogopslag ziet. Maandag ging de site officieel van start.

 

Denken in logo’s

Has: “Mensen denken in logo’s en beelden en andere startpagina’s houden daar onvoldoende rekening mee. Wij streven ernaar zo min mogelijk tekst te gebruiken.” Hij startte de site omdat hij vindt dat ‘navigatie op internet simpeler kan’. “Ik zag het succes van Startpagina.nl en dacht dit moet anders kunnen.”

 

Voorlopig trekt de website – die bedoeld is om internet overzichtelijk te maken – vooral gevorderde internetters, dus niet de doelgroep. Has: “Later komt wellicht een grote groep gebruikers die maar een paar pagina’s per dag bezoekt en zijn e-mail checkt. Daar is Symbaloo ook prima geschikt voor.” Volgens hem zijn sites als iGoogle en Netvibes nog niet toegankelijk genoeg voor de gemiddelde internetters (“Mijn moeder bijvoorbeeld”).

 

Van idee tot bedrijf

In december startte Has met een idee en dat groeide uit tot een team van tien man. Alles is zo geprogrammeerd dat de bezoeker op dezelfde pagina blijft en snel kan slepen en klikken om de volgorde, posities en vormgeving aan te passen. Dat werkt met behulp van de webtechniek AJAX, waar veel Web 2.0-sites mee werken.

 

Internationaal

De Nederlandse start-up wil zich niet beperken tot Nederland. De site heeft al lokale versies in Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië en Amerika. En de afgelopen weken meldden zich spontaan allerlei vrijwilligers aan om de site te vertalen. Dat is al gebeurt in het Spaans, Frans, Italiaans, Turks, Russisch en het Portugees.

 

Het jonge webbedrijf heeft al wat informal investors. Volgens CEO Eduard Weijgers is dat voorlopig genoeg voor de internationale expansie. “Als het internationaal erg hard gaat, kunnen we altijd nog oversteken naar Amerika voor kapitaal.”

 

Affiliate marketing

Symbaloo is bannervrij en blijft dat ook als het aan Has ligt. “Dat zou afbreuk doen aan het concept.” Het bedrijfsmodel is gericht op het genereren van verkeer naar internetpartijen en het ontvangen van commissie. Elke keer als een gebruiker zoekt op Google of Ebay krijgt Symbaloo een klein bedrag. Dat kan ook gaan gelden voor andere zoekmodules zoals tickets en reizen.

 

Symbaloo heeft standaard honderden sites en zoekmodules en tientallen widgets in de keuzemenu’s staan. Er zijn ook modules waarmee gebruikers vanuit Symbaloo met hun vrienden kunnen chatten of mailen en een persoonlijke tv-gids.

 

Binnenkort wordt het voor externe ontwikkelaars mogelijk om zelf widgets te programmeren voor Symbaloo. Dat principe is al erg populair bij sites als iGoogle, Facebook en Hyves. Gebruikers kunnen de widgetsblokjes gemakkelijk zelf toevoegen aan hun profiel. Ook Symbaloo hoopt dat de internetgemeenschap aan het ‘blokjes bouwen’ slaat. Ook ‘leert’ Symbaloo van wat de gebruikers het meest toevoegen aan hun pagina’s. “Als veel mensen dezelfde link, feed of radiostation toevoegen, dan kunnen we die overhevelen naar de Symbaloo-database.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

auteur: Tonie van Ringelestijn