Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Delict zit in een klein hoekje

Ondernemers die al dan niet bewust regels overtreden bij hun bedrijfsvoering, moeten oppassen dat ze daardoor niet sneller ten onder gaan dan ze denken. 

Uit een onderzoek  naar bedrijfscriminaliteit blijkt dat veel ondernemers zich onvoldoende bewust zijn van de impact die een delict door of binnen het bedrijf kan hebben.

De onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam onderzochten 1.200 bedrijven en namen 37 cases onder de loep, van vleesverwerker tot verzekeraar, die waren veroordeeld voor delicten, uiteenlopend van belastingfraude tot aan ernstige en verwijtbare nalatigheid. Veel bedrijfscriminaliteit komt blijkens het onderzoek voor in de oude economie, zoals in de bouw en de voedselindustrie, waarbij vooral het overtreden of niet naleven van veiligheidsvoorschriften een risico is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wetgeving beïnvloeden

Maar een conflict met de wet kan ook bij challengers gaan spelen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Uber, de taxi-rebel die deze week aankondigde om ook in Amsterdam vervoer door particulieren te gaan aanbieden. Strikt genomen is dat verboden onder de huidige Taxiwet. Maar die wet gaat later dit jaar op de schop, en Uber probeert in zijn voordeel te beïnvloeden door de nieuwe dienst gewoon in de markt te zetten.

De onderzoekers concluderen dat in de 37 onderzochte gevallen de ondernemer de cruciale factor was bij het optreden van ongeoorloofde zaken. Omdat het bedrijf draait voor rekening en risico van de ondernemer, blijkt die in veel gevallen de initiator te zijn van onfrisse zaken omdat hij een beter rendement of minder kosten wil voor zijn bedrijf. Maar de boetes en straffen die eruit voortkomen, zijn erger dan het korte-termijngewin.