Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Boris Veldhuijzen van Zanten: schoonheid is onmisbaar

Wat is het mooiste dat je ooit gezien hebt? Die vraag beantwoorden wetenschappers, ondernemers en kunstenaars in het boek 'Dit is het mooiste ooit'. Boris Veldhuijzen van Zanten spoort ondernemers aan om te investeren in schoonheid.

Dit is een voorpublicatie uit het boek ‘Dit is het mooiste ooit’

Er zijn mensen die simpelweg een computer willen die werkt en een broek die lekker zit, en die meer betalen voor iets wat mooi is overbodig en onzinnig vinden. Deze mensen kijken je verwijtend aan als je wel voor schoonheid betaalt. Alsof je ergens in bent getrapt omdat je hebt besloten om een mooi apparaat of kledingstuk te kopen.

Maar wat snel vergeten wordt: schoonheid is een essentieel onderdeel van je gebruikservaring. En dus zie je dat bedrijven die investeren in design het opmerkelijk beter doen dan de bedrijven die design iets lager op hun prioriteitenlijstje hebben staan.

Techniek

Google stond jaren bekend als een bedrijf dat eigenlijk alleen interesse had voor de techniek, en trots was op zijn spaarzaam vormgegeven interfaces. Berucht is de afscheidsbrief van een gefrustreerde designer waarin hij uitlegde dat hij vertrok bij Google omdat design altijd ondergeschikt was aan techniek en statistieken. Zo mocht hij niet zelf een kleur blauw kiezen maar werden er zeventig verschillende tinten blauw getest op miljoenen gebruikers om uit te vinden welke kleur leidde tot het meeste gebruik. Het was een efficiënte, maar ook gevoelloze manier van vormgeven.

In beginsel is design niet de eerste prioriteit van een bedrijf. Ook niet bij Apple. De eerste Apple-computer was zelf in elkaar getimmerd en zag er eigenlijk niet uit. Maar hij werkte wel, en beter dan alle andere computers op dat moment. Uiteindelijk werd design belangrijker voor Steve Jobs, en Apple, maar het kwam vooralsnog niet op de eerste plaats. Pas later, toen Apple voldoende geld en middelen had, werd design gezien als een manier om zich als bedrijf te onderscheiden van concurrenten.

Betaalbaar

Het duurde even voor de wereld daar het belang van ging inzien, en dat is ook logisch. Voor wie nog geen computer heeft en er wel eentje wil, is de eerste de beste computer die werkt en betaalbaar is een goede eerste stap. Maar daarna, als je toe bent aan een nieuwe, ga je eens kijken naar welke computer echt bij je past.

Op dat moment wordt de hele gebruikservaring, inclusief design en gebruiksgemak, een onderdeel van je overweging. Inmiddels zijn we allemaal omringd door computers en hebben we er een paar thuis liggen, plus eentje in onze tas, broekzak, of zelfs aan onze pols.

Identiteit

Al die apparaten bieden niet alleen functionaliteit, maar zijn ook een extensie geworden van onze identiteit. Toen de mobiele telefoon voor het eerst populair werd, had men in Italië passpiegels in de telefoonwinkels staan. Waar wij als Nederlanders alleen nog keken naar prijs en functies, wilden de Italianen vooral zien welke telefoon het beste bij hun outfit paste.

Dat leek toen bizar, maar het wordt steeds normaler. Logisch. Je draagt het, het is zichtbaar en dus zegt het iets over jou, over wie je bent en hoe je in het leven staat. Een broek moet niet alleen lekker zitten, maar ook bij je passen en een computer moet het niet alleen goed doen, maar kan ook het allermooiste object in je leven zijn.

Dit artikel is een voorpublicatie uit het boek Dit is het mooiste ooit – Nederland in ideeën 2016. Het is de tweede editie uit een reeks, waarin denkers hun waardevolste inzichten delen. Ze geven antwoord op de vraag: Welk inzicht uit je vakgebied kan anderen helpen in het dagelijks leven? Dit wil je weten verschijnt op 12 november bij Maven Publishing.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Onder meer te bestellen bij Managementboek.nl