Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 3 lessen leerde startup Athom dankzij de Homey

Athom heeft zijn Homey, de slimme bol die al je apparatuur in huis kan bedienen,  in het schap van de Media Markt en andere winkels gekregen. Na ruim twee jaar flink zwoegen, want de ontwikkeling van hard- en software vergt meer tijd, bloed zweet en tranen dan oprichters Stefan Witkamp van tevoren had gedacht. Dit heeft hij geleerd van het avontuur.

Als je crowdfundingcampagne het doel haalt is dat mooi, daarna begint het echte werk pas. Stefan Witkamp en Emile Nijssen haalden met Athom al in 2014 via Kickstarter 200.000 euro op (het doel was de helft) voor de Homey, een vriendelijke bol die dankzij een reeks draadloze standaarden je stereo, tv, verlichting, thermostaat en alles wat draadloos verbonden is in je huis kan bedienen. Homey zelf luistert naar een app en zelfs naar je stem.

Hoe lang de weg van succes met een concept op Kickstarter naar een product in het winkelschap is, mag wel blijken uit de trots waarmee ze deze mijlpaal vorige week aankondigden: ‘Homey eerste Nederlandse Kickstarter met nationale retail-lancering’. 

Terechte trots: de hardware die ze met hun startup Athom besloten te gaan ontwikkelen, betekent al een grotere klus dan pakweg een website bouwen. Maar het was vooral het softwareplatform achter de Homey, die voor hoofdpijn bij de makers en ongeduld bij de backers moet hebben gezorgd. De Homey moet niet alleen overweg moet kunnen met een massa apparaten en standaarden, het is ook de bedoeling dat enthousiaste gebruikers en anderen hun eigen apps ervoor kunnen ontwikkelen en aanbieden via Athom. En daarbij moet de boel ook zo stabiel en ‘partnerproof’ draaien, dat het licht blijft branden zodra je besluit tv te gaan kijken.

Maar nu is hij er dan, voor 299 euro, en volledig made in Holland. Het is nog te vroeg om over verkoopaantallen te spreken, maar hier en daar moeten Media Markt en andere winkels al nee verkopen omdat ze door hun voorraad heen zijn.

Wat heeft Stefan Witkamp tot nu toe geleerd van zijn avonturen met Homey?

Athom-oprichters Emile Nijssen (l) en Stefan Witkamp.

1. Kies de juiste funding voor je startup

“Dat zou ik iedereen willen meegeven: zorg ervoor dat je een fundingmethode zoekt die past bij je business. Software kun je bij wijze van spreken in je vrije tijd programmeren, maar hardware is een heel ander verhaal. In ons geval was Kickstarter een goed platform, omdat we in consumentenelektronica actief zijn. Via de crowd en de pre-orders op onze site konden we in elk geval de eerste versie van de Homey ontwikkelen. Maar in crowdfunding heb je natuurlijk ook weer de keuze tussen aandelen, converteerbare leningen en rewards, dus dat zul je goed moeten verkennen.” 

2. Maak een stappenplan voor de toekomst

“Dat brengt me op een tweede les die ik heb geleerd de afgelopen periode: je moet van begin af aan een stappenplan hebben. Goed dat een crowdfundingcampagne slaagt, maar als je vervolgens verder wil komen dan een kleine serie zul je investeerders moeten aantrekken. Wij hebben de Homey altijd gezien dan meer dan een crowdfundingproject en waren al tijdens de campagne met funding aan de slag. Venture capitalbedrijven zijn niet zo happig op consumentenelektronica en missen soms ook de kennis daarover, zodat wij bij business angels uitkwamen die meer denken vanuit consumentenperspectief.”

“De stap die we nu maken naar de retail hadden we ook van begin af aan voor ogen, en ook die hebben we goed voorbereid. Het was een zoektocht naar de bekende online of offline winkels die het meest waarde kunnen toevoegen voor ons product, dat toch een nieuwe categorie op zich is. Je gaat het niet zoeken bij een prijsvergelijker om door te klikken naar een webshop die je leuk vindt, zoals bij andere elektronica. De retailers stellen soms ook eisen waaraan je niet kunt of wilt voldoen, en natuurlijk is het ook de vraag hoeveel van de taart ze voor zichzelf willen hebben.”

3. Doe aan verwachtingenmanagement bij je afnemers

“Daar hebben we uitgebreid ervaring opgedaan. We hebben de 80/20 regel aan den lijve ondervinden: de laatste 20 procent van je ontwikkeling vergt 80 procent van de tijd. Wisten wij veel? Toen ons product voor 50% af was, dachten we: mooi, dan zijn we op de helft – niet dus. Je bent als ondernemer sowieso al optimischer van aard dan je klanten, dus hou daar rekening mee. We hadden ons vooral op de software verkeken. Als dingen langer duren dan je eerder had ingeschat, moet je snel de belanghebbenden op de hoogte houden.”

“Wij hebben de community altijd eerlijk verteld wat er aan de hand was. Toen we de eerste betaversies klaar hadden, konden klanten kiezen of ze betatester wilden worden of liever wachten op een stabiel product. We legden uit: we staan nu hier, je kunt hem nu al krijgen, maar weet dan wat er wel en niet werkt. Het moment van uitleveren hebben we telkens bepaald door te kijken hoe ongeduldig de community begon te worden en hoeveel verder ons product was.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Zo hebben we een community van honderden testers opgebouwd die met hun feedback veel meer informatie hebben gedeeld dan we ooit zelf hadden kunnen verzamelen. We zitten met gebruikers op Slack en ons forum, en er is al een flink aantal apps gebouwd door de community. Daardoor ondersteunt Homey bij zijn lancering in de winkel al veel meer apparaten dan wij hem hebben meegegeven!”