Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 6 uitdagers bezorgen TNT en DHL koppijn

Startups dagen gevestigde bezorgdiensten als PostNL, DHL en TNT uit met snellere of hyperlokale service. Vooral webshops kunnen hun voordeel doen met nieuwkomers als Pick this Up, Red je Pakketje en Pluplus.

Webwinkelweblog heeft zes nieuwkomers verzameld in een overzicht, waar we van de online specialist uit mochten putten.

Natuurlijk beheersen PostNL, TNT en hun buitenlandse concurrenten nog steeds het leeuwendeel van de markt met hun lange geschiedenis, uitgebreide netwerk en op zich prima dienstverlening. Maar het kan altijd anders en beter, bewijst vooral de opkomst van e-commerce, die zorgt voor een hausse in het pakketvervoer – en verwende online shoppers. Dat heeft gezorgd voor een nieuwe golf van bezorgdiensten.

Pick This Up

Zo is er Pick This Up, een van de zes bedrijven die door bedrijfsincubator UtrechtInc aan het programma is toegevoegd. Pick This Up is een online platform dat vaste ritten van automobilisten combineert met de bezorging van grote of zware pakketten. De dienst maakt hierbij handig gebruik van het feit dat een boel mensen toch al een bepaalde afstand of route moeten afleggen en dat zij er dus net zo goed iets mee kunnen verdienen door pakketten mee te nemen.

Red Je Pakketje

Red Je Pakketje is de Nederlandse versie van Fromparcel.com en is vooralsnog alleen in Amsterdam actief. Deze startup speelt in op de situatie dat je vaak niet thuis bent op het moment dat je online bestelde pakketje wordt bezorgd. Je geeft daarom het adres van Red Je Pakketje op als afleveradres, en zij komen het pakketje langsbrengen zodra het je schikt, in ieder geval tot elf uur ‘s avonds. Het eerste pakketje dat je via deze dienst laat bezorgen wordt gratis afgeleverd, daarna kost één bezorging € 4,50, ongeacht het aantal pakketjes per bezorging.

Ubermart

Ubermart uit Rotterdam bezorgt boodschappen, voorlopig alleen nog van Albert Heijn, binnen twee uur bij de klant thuis. Oprichter Narek Aramjan heeft zich laten inspireren door het Amerikaanse Instacart, dat sinds 2012 een zelfde soort service aanbiedt. Het minimale bestelbedrag is 20 euro. Boven de 60 euro is de bezorging gratis, daaronder wordt €4,99 in rekening gebracht. Ubermart verdient geld doordat mensen een marge van 20 tot 25 procent bovenop elk product betalen.

Pluplus

Pluplus werkt ongeveer hetzelfde als Ubermart richt zich op meer winkeliers met zijn dienst. Ook Pluplus bezorgt binnen twee uur, ‘waar en zoals u het wilt’, en heeft met vastgoedgigant Corio (o.a. Hoog Catharijne in Utrecht, Alexandrium in Rotterdam) al gelijk een grote klant binnengehaald. Ondernemers in deze winkelcentra kunnen op deze manier wellicht de strijd aangaan met de grote webwinkels. Parcel International heeft vorig jaar een minderheidsbelang in Pluplus genomen, wat de dienst behalve groeikapitaal ook extra logistieke expertise moet opleveren.

Saddl

Saddl doet er nog een schepje bovenop en belooft binnen het uur te kunnen leveren. De distributie gebeurt daarvoor liefst vanuit winkels in de buurt van de klantr. Als je in Amsterdam woont en in Amsterdam bestelt, waarom zou je het dan niet vanuit de vestiging Amsterdam laten komen?, aldus mede-oprichter George Ankomah.
Saddl biedt twee verschillende diensten. Spencer, waarin producten uit lokale winkels binnen het uur worden afgeleverd door bezorgers op een fiets en Laundr, een on-demand wasserette die je kleren schoon en wel binnen een dag weer thuisbezorgt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Delvry

Delvry uit Den Bosch is vooralsnog alleen in deze regio actief. Het laat bestellingen binnen anderhalf uur afleveren bij klanten in Den Bosch. Dit jaar begint de startup met beta-testen in de Brabantse stad, maar er staat ook een proef in Amsterdam op het programma.

Landelijke 1-uur bezorgdienst komt eraan

De bezorgstartups spelen allemaal handig in op de veranderde consumentenbehoeften. Als je online bestelt, wil je liefst zelf de plaats en tijd bepalen waar je pakket wordt geleverd. Deze startups lossen dit op. Ze zijn er voor de consument die niet voor de scherpste prijs gaat, maar wel een vlekkeloze shopervaring wil. Die Nederlandse 1-uur-bezorgdienst komt er dus vast en zeker aan, stelt Webwinkelweblog.