Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze sokken zijn 50 miljoen dollar waard

50 miljoen voor een online sokkenmerk? Het Amerikaanse Stance.com heeft het voor elkaar gebokst dankzij een geldinjectie van een reeks investeringsfondsen.

Een aantal particuliere investeerders, waaronder acteur Will Smith en basketbal-speler Dwyane Wade, was al aan boord. Stance.com past volgens de Wall Street Journal in een reeks ondergoed-startups die de afgelopen jaren in de smaak vielen bij geldschieters, zoals ThirdLove.com, Adoreme.com en MeUndies.com.

Stance.com doet in tegenstelling tot die sites overigens niet enkel aan e-commerce, maar is zelf een merk, benadrukt mede-oprichter Jeff Kearl. Dat merk moet dankzij de nieuwe investering worden aangevuld met een onderbroekenlijn en een reeks eigen winkels.

Luisteren

Stance verkocht sinds zijn oprichting in 2009 maar liefst 15 miljoen paar sokken. Die kosten gemiddeld 12 tot 15 dollar per paar, met uitschieters naar 40 dollar. Designtechnisch is het handelsmerk van Stance: opvallende prints, een tikkeltje over the top. Kortom, een soort OppoSuits van de sokkenwereld.

De sokken worden behalve op de website in een reeks traditionele boetieks verkocht. ‘Bij het uitbouwen van een merk is het net zo belangrijk waar je verkoopt, als wat je verkoopt’, zegt Kearl. ‘We hebben hard gewerkt en hebben geluisterd naar de speciaalzaken.’ Daarna was het de beurt aan meer mainstream winkelketens als Nordstrom en Foot Locker. 

Zie ook:
Feestpakken als miljoenenbusiness
Mascolori: schoen als inhaker op de Markthal
Zo bouwde Veloretti een online fietsmerk

Na lang aandringen gaf Kearl toe aan de verzoeken om ook onderbroeken te gaan maken. ‘We weten dat ze het niet alleen zullen doen, maar dat ze het ook goed zullen doen’, zegt een enthousiaste winkelier over de populaire designs van Stance. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar de markt voor onderbroeken is een taaie, waarschuwen experts. Als cadeau en impulsaankoop liggen onderbroeken minder voor de hand dan sokken, terwijl de perfecte maat nauwer luistert. En vooral mannen zijn vrij loyaal aan hun huidige merk, wat de markt minder dynamisch maakt.

50 miljoen ophalen was geen probleem, blijkt uit het verhaal van Kearl. Sterker nog, 80 miljoen dollar was ook een optie geweest. ‘De markt bruist en het is een goede tijd om geld op te halen.’