Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Doe mee en win! Zo zet je succesvol een prijsvraag in

Nederlanders zijn dol op spelletjes en willen graag iets winnen. Ze zijn bereid om daar een tegenprestatie voor te leveren, zoals een aanmelding voor een nieuwsbrief. Een prijsvraag kan bovendien een krachtig hulpmiddel zijn om communicatiedoelstellingen te bereiken, dus waar wacht je nog op?

Een prijsvraag kan redelijk snel georganiseerd worden en hoeft niet veel te kosten. Bovendien kun je in korte tijd veel mensen bereiken. Je kunt het inzetten om meer klanten te bereiken of een grotere naamsbekendheid te genereren.

Zes zaken waar je op moet letten om je prijsvraag tot een succes te maken:

1. Bepaal je doel

Bedenk voor je begint goed wie je doelgroep is en wat je wilt bereiken. Zijn dat meer bezoekers op je website, wil je meer producten verkopen of wil je een grotere naamsbekendheid? De kracht van een prijsvraag ligt vooral in het genereren van publiciteit. Als je meer bezoekers op je site wilt, kun je ervoor zorgen dat de mensen het antwoord op de prijsvraag alleen op jouw website kunnen vinden. Ook kun je ze zich als tegenprestatie laten inschrijven voor je nieuwsbrief. Een ander doel van een prijsvraag kan zijn om nieuwe ideeën op te doen vanuit de markt. Je formuleert een probleem en vraagt om oplossingen, de beste worden beloond.

2. Check de wet

Is jouw prijsvraag wel legaal? Voor een kansspel heb je bijvoorbeeld een vergunning nodig. Prijsvragen vallen buiten de Wet op de kansspelen als de inzendingen door een jury worden beoordeeld. Hierdoor is het géén kansspel want er kan invloed worden uitgeoefend op de uitkomst: de beste, de mooiste of de snelste inzending wint.

3. Houd het simpel

Houd het laagdrempelig. Laat de deelnemers zo min mogelijk invullen, bij voorkeur alleen hun e-mailadres, anders haken ze snel af. Houd ook de opdracht en de uitleg simpel. Zorg voor duidelijke spelregels, waarin je bijvoorbeeld aangeeft dat er niet over de uitslag kan worden gecorrespondeerd en dat alleen de prijswinnaars bericht krijgen. Zo zorg je ervoor dat er niet te veel werk in de communicatie achteraf gaat zitten.  

4. Denk na over de prijs

Geef iets origineels of exclusiefs weg dat past bij je brand en of je website. Soms doen meer mensen mee aan een prijsvraag waarin ze als prijs iemand persoonlijk een bosje bloemen kunnen sturen dan wanneer ze een iPod als prijs kunnen winnen. Bij een prijsvraag met een jureerbare prestatie waarvoor een inleg wordt gevraagd is een hoofdprijs van maximaal 2300 euro toegestaan.

5. Zorg voor publiciteit

Zorg voor promotie tijdens de duur van de prijsvraag, door het op te nemen in de nieuwsbrief en te promoten op andere sites. Je kunt ook Facebook*, Instagram, Pinterest en YouTube inzetten om aandacht voor je prijsvraag te krijgen. Ook achteraf is een prijsvraag een goede aanleiding voor publiciteit. Je kunt foto’s en reacties van de prijswinnaars plaatsen op je site en in je nieuwsbrief.

6. Wek vertrouwen

Vooraf kun je vertrouwen wekken door namen en foto’s van eerdere prijswinnaars te publiceren. Geef de prijzen ook echt weg en verstuur ze zo snel mogelijk. Publiceer foto’s en namen van winnaars. Zet ook in de voorwaarden wat er met de ingevulde gegevens gaat gebeuren.

*Houd er rekening mee dat Facebook strenge regels hanteert rondom prijsvragen. Het ‘liken’ van een pagina om een prijs te winnen is niet meer toegestaan. Ook mag je niet zomaar namen van winnaars posten.