Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Google Analytics voor beginners

Voor beginners kan Google Analytics nogal overdonderend zijn. Er is zoveel informatie dat je het overzicht dreigt kwijt te raken. Daarom wat basiskennis voor wie er net mee begint.

1. Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een dienst van Google die onder meer in kaart brengt hoe bezoekers zich gedragen op jouw site, hoe lang zij er gemiddeld blijven, wanneer ze precies vertrekken en wat de populairste onderdelen van jouw website zijn. Google Analytics verwerkt deze informatie tot statistieken. Deze kun jij gebruiken om jouw marketing- en reclameactie of website aan te passen aan de manier waarop bezoekers zich op jouw site gedragen.

Je komt er via Google Analytics ook achter hoe bezoekers op jouw site terechtkomen: googelen ze zoekwoorden die naar jouw site leiden? Klikken ze door in jouw nieuwsbrief of op een advertentie? Of zijn er andere websites waarop jouw bezoekers hebben doorgeklikt? Zo ja, welke? Analytics kan ook achterhalen hoe vaak jouw site vermeld wordt op sociale media.

Google Analytics is gratis. Voorheen was het alleen een dienst voor adverteerders bij Google, bijvoorbeeld op AdWords, maar nu kan iedereen er gebruik van maken. 

2. Hoe gebruik je Analytics?

Bepaal voordat je een account aanmaakt eerst jouw doelen. Bijvoorbeeld hoe hoog het bouncepercentage is – het aantal bezoekers dat vertrekt na het zien van één pagina – en welk percentage tot aankoop overgaat.
Hier kun je een account aanmaken, waar ook  collega’s en medewerkers gebruik van kunnen maken . Heb je al een Googleaccount? Dan kun je inloggen met Gmail. Onder Acquisitie zie je via welke wegen je bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. Dat kan in het algemeen op vier manieren:

a.     Direct: je bezoeker heeft jouw adres ingetypt in de adresbalk.
b.     Organisch: jouw website kwam al googelend tevoorschijn.
c.     Verwijzend: de bezoeker heeft een link op een andere website aangeklikt die naar jouw site leidde.
d.     Sociaal: ongeveer hetzelfde als verwijzend, maar dan via sociale media als Facebook en Twitter.

In het overzicht vind je ondermeer het aantal bezoekers op specifieke pagina’s van jouw website, hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven en het bouncepercentage. De pieken en dalen in de overzichten laten goed zien welke problemen jouw site kan opleveren.

Als je een lang blogartikel hebt geplaatst en bezoekers brengen er weinig tijd door, is het waarschijnlijk verstandig het artikel flink in te korten.

3. Wat zijn de alternatieven?

Google Analytics is waarschijnlijk de bekendste en meest gebruikte dienst. Volgens cijfers van W3Techs werkt ruim 80 procent van de websites die analyses laten maken met Google Analytics. Maar er zijn meer tools beschikbaar. Behalve Google Analytics zijn er Webtrends, Adobe Analytics, StatCounter, Comscore en Yahoo.