Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Huis-aan-huis-acties én Facebook? Zo combineer je het met succes

Marketing via Facebook én via de brievenbus: het lijkt misschien een tegenstelling, maar komt steeds vaker voor. En met succes, blijkt uit deze 3 voorbeelden.

Welke kanalen zet je als ondernemer in om je doelgroep te bereiken? Opereer je alleen offline of ben je ook online actief? Vaak is de combinatie wenselijk, maar welke kanalen kies je dan? Traditionele brievenbuspost en Facebook lijken misschien een beetje een tegenstelling, oud versus nieuw. Toch worden ze steeds vaker gecombineerd ingezet. En dat ze elkaar daadwerkelijk kunnen versterken, blijkt wel uit de volgende drie voorbeelden.

1. Tempel Optiek

Wie?
Brillenspecialist en hoorcentrum Tempel Optiek in Schiedam.

Doel?
Tempel Optiek wil met zijn reclame-uitingen duidelijk maken dat het bedrijf uitsteekt boven de prijsvechters, door kwalitatief hoogstaande producten en service. Denken klanten aan een nieuwe bril, aan lenzen of een oogmeting, dan moet Tempel Optiek het logische antwoord zijn.

Hoe?
Tempel Optiek wilde de aandacht vestigen op een nieuw model zonnebril, als voorbeeld van waar de zaak voor staat. Daarvoor stuurde directeur Hartger Fijten potentiële klanten via een huis-aan-huisfolder in Schiedam een kaart met daarop de nieuwe zonnebril. De kaart bevatte verder geen aanbieding of call-to-action, maar riep alleen een bepaald beeld en gevoel op. Tegelijkertijd was dezelfde afbeelding te zien langs de weg én verscheen het beeld op Facebook, met dezelfde look and feel. Tempel Optiek kocht hiervoor Timeline-impressies op Facebook, speciaal gericht op de Schiedamse brildragende consument.

tempel%20optiek

Conversie?
Hoe groot het effect is van een bewustheidscampagne en wat deze concreet oplevert, is altijd lastig te meten. Deze campagne triggerde wel iets bij mensen. Het meest opvallende resultaat was dat er veel positieve reacties kwamen van mensen die de winkel bezochten en de bril hadden gezien, vaak op verschillende kanalen. Volgens Hartger werkte de combinatie van de kanalen versterkend, doordat mensen het beeld gingen herkennen. Tempel Optiek is in Schiedam inmiddels een bekende opticien. In het eerste jaar na de actie boekte het bedrijf 13 procent groei: substantieel meer dan in de jaren daarvoor. Het maakte Tempel Optiek tot de grootste groeier binnen de branche.

2. Le Fantôme

Wie? 
Le Fantôme, webwinkel in modeaccessoires, zoals sieraden, horloges en koffers.

Doel?
De webwinkel is nieuw. Door hem meer onder de aandacht brengen van potentiële klanten, wil de eigenaar meer naamsbekendheid creëren. Eerst, als pilot, in Breda en Eindhoven. Als dat aanslaat wellicht ook landelijk.

le%20fantome

Hoe?
In Breda en Eindhoven werd eerst een kaart huis-aan-huis verspreid. Op de kaart stond een mooie visual van verschillende accessoires plus een kortingscode, waarmee je korting kreeg op je aankoop in de webwinkel. Tegelijkertijd werd een Facebook-campagne en een bannercampagne op internet ingezet, met dezelfde actie, waarbij de advertentie ook lokaal gericht werd geplaatst op drukbezochte websites en lokale Facebook-impressies werden gekocht. Deze werden dus ook weer heel gericht onder de aandacht gebracht van inwoners van Breda en omgeving.

Conversie?
De actie is nog in volle gang. Na de Kerst wordt de balans opgemaakt en bekijkt de webwinkel of het dezelfde actie ook landelijk inzet.

le%20fantome%20korting%20code

3. Adriaan Pelders Tweewieler Service

Wie?
Adriaan Pelders Tweewieler Service, een op de liefhebber gerichte, lokale, fietsenspecialist, die in Waalwijk en omgeving veel bekendheid geniet.  

Doel?
Klanten stimuleren winterbanden aan te schaffen voor hun fiets, om zo ook in winters weer goed grip op de weg te houden.

Hoe?
In Waalwijk werden huis-aan-huis 5.284 kaarten verspreid met daarop een visual van een doorgewinterde wielrenner en de tekst: “Winterbanden, vervang ze op tijd!”. Daarbij ook een aanbieding: bij montage van een nieuwe buitenband kreeg de klant een nieuwe binnenband cadeau. Tegelijkertijd werd dezelfde boodschap met hetzelfde beeld onder de aandacht gebracht van 2.500 ingekochte Facebook-impressies, in de directe omgeving.

winterbanden%20actie%20facebook%20adriaan%20pelders

Conversie
De advertentie was vrijwel meteen een succes. Op Facebook werd hij veel geliket en gedeeld. Het bereik op Facebook staat inmiddels op meer dan 6.500. De actie loopt nog, maar als op dag 1 kwamen al 32 mensen met de kaart naar de winkel. Ook meldde zich al vrijwel meteen een heel aantal mensen dat de aanbieding op Facebook had gezien. De eigenaar is zeer tevreden met dat resultaat.

Met dank aan Laurens van der Hoeven, campagnespecialist bij PostNL.