Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mobile first: marketing voor onderweg

Mobile first biedt vooral voor ondernemers nieuwe mogelijkheden. Wat is het precies en wanneer werkt het voor jou? Niki van Wijk van iProspect geeft antwoord op zeven prangende vragen over de mobile first strategy.

1. Mobile first, wat houdt dat nou eigenlijk in?

‘Bij een mobile first strategy ligt de focus op het ontwikkelen van websites en apps voor de mobiele gebruiker. Gebruikers dus, die op een klein scherm kijken, die veel onderweg zijn en soms weinig tijd hebben. Pas als die applicaties naar tevredenheid functioneren, verleg je de aandacht naar ontwerpen voor desktops en andere apparaten.’

2. Waarom zou je als ondernemer voor een mobile first strategy kiezen?

‘Mobile first is relevant als meer dan 50 procent van het verkeer via mobiele apparaten verloopt. Dat is het moment waarop je primair ‘mobiel’ moet gaan denken en een site of app gaan ontwikkelen. Vooral services die niet gekoppeld zijn aan een bepaalde locatie zijn geschikt voor mobile first. Denk aan zaken die je snel wil regelen, ook als je onderweg bent, zoals 9292ov.nl, bankzaken, weeronline.nl of buienradar.nl. Maar ook offline retailers moeten zich realiseren dat mensen in hun winkel steeds vaker hun mobiel gebruiken, bijvoorbeeld om prijzen te vergelijken met die van andere aanbieders.’

3.  Wat is het voordeel van mobile first bij een marketingactie?

‘Het voordeel van mobiele marketing is dat je elementen als plaats mee kunt laten spelen. Zo kun je bijvoorbeeld als retailer op basis van nabijheid pushberichten naar klanten sturen als zij jouw app hebben gedownload en daar toestemming voor hebben gegeven. Je kunt dan bijvoorbeeld een aanbieding doen of informatie delen op het moment dat diegene zich binnen een bepaalde afstand van jouw winkel bevindt.’

4. Ziet marketing per mobiel er anders uit dan via de desktop?

‘Ja, want het is een ander apparaat. Alleen al de ruimte die je hebt op het scherm is heel anders. Daarnaast is de advertentieruimte beperkter. Mobile marketing is vaak functioneler en kan ook persoonlijker en relevanter zijn. Klanten ontvangen graag nuttige informatie of diensten waar zij behoefte aan hebben, zeker via een persoonlijk apparaat als een telefoon. Verder zijn mobiele sites – als ze goed ontworpen zijn – geïntegreerd met Google Maps, bevatten ze duidelijke openingstijden en hebben ze een contactpagina met een telefoonnummer dat je meteen kunt bellen door erop te klikken. Ook handig is dat als je een potentiële aankoop mobiel opslaat, die automatisch ook op je desktop in je online winkelmandje te zien is. Dat vraagt wel om cross-device herkenning en werkt meestal alleen als de klant ingelogd is.’

5. De meeste klanten zitten acht uur per dag achter een groot scherm. Alleen onderweg raadplegen ze hun mobiel. Is een mobile first strategy dan de moeite waard?

‘De tijd die mensen spenderen op hun mobiele telefoon neemt enorm toe. In het Verenigd Koninkrijk zitten mensen meer dan 25 procent van hun tijd op hun mobiele telefoon. Dit is meer dan ze achter hun desktop zitten. Het zijn getallen om serieus te nemen.’

6. Gaat mobiele marketing hand in hand met andere vormen van marketing zoals print, tv, radio en billboards?

‘Ja, het kan elkaar zelfs versterken. Zo werkt een billboard met een call-to-action die mensen meteen mobiel kunnen opvolgen heel goed. Uit onderzoek blijkt bovendien dat er tijdens een tv-commercial meer naar het merk gezocht wordt via de mobiele telefoon.’

7. Volgens sommigen heeft mobile first vooral een ondersteunende functie. Ben je het daar mee eens?

‘Dat hangt van het bedrijf af. Ja, mobiel is vaak aanvullend en nog niet vervangend. Dat noopt dus tot een extra investering die niet per se leidt tot meer verkoop. Het nadeel is dat als je geen app of mobielvriendelijke website hebt, Google dit genadeloos afstraft als het op vindbaarheid aankomt. Defensief is mobile first dus echt aan te raden.’

*Lees meer over mobiel en retailers in dit artikel