Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo combineer je online en offline marketing

Integratie van on- en offline marketing, hoe doe je dat effectief? Je website levensgroot op een billboard zetten? Kan, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Lees deze 5 Tips.

1. Houd old school marketing in ere

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de meeste mensen producten, diensten of bedrijven googelen die ze via de traditionele offline advertentiezuilen hebben leren kennen. Dit leidt vaak tot aanschaf van het product. Dus de brochures, billboards en advertenties in het lokale dagblad kunnen nog lang niet de prullenmand in.

2. Zet QR in

Hoe lok je zoveel mogelijk potentiële klanten naar jouw website of webshop? Behalve vermelding van je website op de bedrijfswagen, kan de QR-code, oftewel de quick response code, goed werk verrichten. Het vierkante, grafische plaatje in advertenties of op verpakkingen dat je scant met je telefoon, leidt naar een online filmpje of extra info over jouw product of dienst.

Een QR-code is gemakkelijk te maken en daardoor is nogal wat wildgroei ontstaan. Zorg ervoor de info die je de biedt iets toevoegt. Je kunt ook voor Layar kiezen. Hiermee kan de gebruiker na het scannen meteen overgaan tot actie, bijvoorbeeld tot aankoop van een product.

3. Gebruik gepersonaliseerde direct mail

Stuur bijvoorbeeld een kaart naar je klant met de tekst ‘Hoi Ruud, dit vind je misschien wel leuk om te weten.’  Daar staat dan natuurlijk ook je website op vermeld. Zo heeft Ruud iets concreets in handen dat hij wellicht ook nog graag wil bewaren. Om de aandacht vast te houden kun je een QR-code op de kaart zetten. Dat is ook lekker meetbaar. Je krijgt meteen een idee hoeveel bezoekers deze dm-actie heeft opgeleverd.

4. Integreer off- en online marketing

Volgens Joris Merks Benjaminsen, auteur van het boek Schizofrene marketing en Research Manager bij Google, gaapt er een kloof tussen de online- en offline-wereld. De consument koopt en zoekt al jaren zowel online als offline, maar verkopers springen daar nog te weinig op in. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid aan te bieden om online te zoeken naar die trui die hij zelf niet meer op  voorraad heeft.

Sommige bedrijven zien online verkoop als kannibalisatie op de winkelverkoop, en dat is jammer. Benjamins tip: verwijs als online verkoper naar de winkel, waar je kun het product kunt zien, voelen en proberen, en als winkelverkoper naar de webshop waar een groter assortiment en meer variatie te vinden is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Kijk af

De ontwikkelingen gaan zo snel dat er vaak geen tijd is voor het maken van een plan met doelstellingen. Dus: kies een kanaal, laat een proefballon op en stuur die gaandeweg bij als dat nodig blijkt te zijn. Kijk voor inspiratie af bij de succesnummers als Albert Heijn dat Bol.com overnam en online bestelde producten laat afhalen bij de supermarkt. Of WE, waar de winkelmanagers worden afgerekend op zowel de winkelverkoop als de online verkoop.

Ook effectief: Steeds meer winkels hebben bestelzuilen op de winkelvloer waar ze informatie over de voorraden in andere filialen kunnen vinden. Bijvoorbeeld IKEA, Praxis en Scheer & Foppen bieden zo op de winkelvloer toegang tot hun webshop. Hier kunnen klanten het hele assortiment bekijken of checken of artikelen in een ander filiaal voorradig zijn.