Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je een goede online actiepagina

Wil je meer bezoekers naar je website of webshop trekken dan kan een online actiepagina een goed middel zijn. Hiermee kun je klanten verleiden om mee te doen aan een actie.

Tijdens het WK voetbal van 2014 had de Mediamarkt een goede onlineactiepagina ingericht. Iedereen die een tv-toestel kocht, kon er zijn gegevens achterlaten en als het Nederlands elftal wereldkampioen zou worden, zou de klant het aankoopbedrag terugkrijgen.

Een andere manier om persoonsgegevens te verzamelen is een actie waarbij de bezoeker een whitepaper met vakgerichte kennis of templates kan downloaden. Een prijsvraag is ook altijd effectief: ‘Beantwoord de volgende vraag en win’.

Een online actiepagina is niet alleen een goed middel om de bekendheid van je product of dienst te vergroten, het is ook een prima methode om adresgegevens te verzamelen en meteen toestemming te vragen om in de toekomst nieuwsbrieven en informatie te mailen. Ook fijn: de respons op online actiepagina’s is goed meetbaar; je weet meteen hoe geslaagd jouw actie was. Maar hoe ziet een goede actiepagina er nou uit?

Aandacht trekken

Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is belangrijk om de actiepagina op tijd online te zetten, bij voorkeur een paar weken voordat de actie van start gaat. Door hem aan te kondigen kun je zo de aandacht van mogelijke bezoekers alvast trekken. Bovendien kun je de pagina alvast goed testen, zodat je zeker weet dat alles werkt als de actie live gaat.

Gebruik verder goede keywords in de tekst zodat jouw site vindbaar is bij een Google-zoekactie. Als je ook regelmatig een folder uitbrengt, zorg er dan voor dat het woord folder ook op een algemene webpagina met jouw merknaam voorkomt. Een klant die zoekt op bijvoorbeeld Juwelier De Boer + folder, komt zo vanzelf bij de actuele online actiepagina uit.

Gooi je actiepagina niet meteen in de prullenmand als de actie voorbij is. Houd hem nog even in de lucht, maar werk hem wel bij. Vermeld dat de actie afgelopen is en noem bijvoorbeeld de namen van de winnaar(s), het aantal deelnemers, beschrijf de resultaten en kondig eventueel alvast een nieuwe actie aan.

Actiewebsite

Je kunt er ook voor kiezen om een tijdelijke actiewebsite opzetten. Waar een actiepagina een nieuwe pagina is binnen je eigen website, is een tijdelijke actiewebsite een heel nieuwe website, met een eigen URL.
Het voordeel van een actiewebsite is dat de bezoekers alleen de informatie over de actie te zien krijgen.

Zo’n pagina maakt deel uit van een website met meer informatie over jouw merk. Dat kan als voordeel hebben dat de bezoeker zich verdiept in jouw product of dienst, maar een nadeel kan zijn dat hij vergeet om aan de actie deel te nemen. Ook voor een actiewebsite geldt trouwens; houd de domeinnaam in je bezit, ook nadat de actie is afgelopen, zodat jouw volgende actie onder hetzelfde internetadres terug te vinden is.

Call-to-action

Mooi, je actiepagina wordt goed bezocht. Maar alleen traffic generen is niet genoeg. Zijn je klanten eenmaal op je website, dan wil je ze ook aansporen om tot actie over te gaan. Je wilt ze ervan overtuigen dat je een goede dienst of een mooi product aanbiedt. Hoe doe je dat? Houd de boodschap kort. Leg in weinig woorden uit wat de bezoeker moet doen. Door een ander lettertype of afwijkende kleur te gebruiken voor de call-to-action ziet hij meteen waar hij moet zijn.

Maak ook duidelijk wat het de bezoeker oplevert als hij reageert en zet jezelf neer als betrouwbare partij door een keurmerk en aanbevelingen van klanten en partners te noemen. Ook belangrijk is om van het invullen van persoonsgegevens geen tijdrovende kwestie te maken. Een stuk of vijf gegevens moet volstaan, anders haken je bezoekers alsnog af.

Persoonlijk

Als je de actie een persoonlijk tintje wilt geven, kun je een geprinte huis-aan-huismailing aan een persoonlijke onlineactiepagina koppelen. Dat gaat zo: jouw klanten krijgen hun eigen websitepagina, oftewel een uniek en persoonlijk webadres met hun naam. De ontvanger van de huis-aan-huisbrochure kan via dit adres reageren. Zo komt hij op jouw website terecht, waar zijn persoonsgegevens al zijn ingevuld. Hij hoeft alleen op verzenden te klikken om mee te doen aan de actie.