Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo vind je klanten via LinkedIn

Klanten vinden via professionals op LinkedIn, dat klinkt goed, maar hoe doe je dat? Onder meer door effectief te netwerken, kennis te delen en je reclameacties te tonen aan je LinkedIn-contacten. 5 Tips om dit netwerk optimaal in te zetten.

1. Zorg dat je profiel in orde is

Natuurlijk moet allereerst jouw eigen profiel sterk zijn. Geef zoveel mogelijk relevante informatie over jezelf en houd je profielsterkte in de gaten. Zo word je sneller gevonden. En dat is de moeite waard, want in Nederland zijn 5,3 miljoen mensen aangesloten op LinkedIn.

Van hen bezoekt er 400 duizend het netwerk iedere dag, zo blijkt uit cijfers van Nationale Social Media Onderzoek 2015. En het aantal blijft groeien. Steeds meer professionals gebruiken LinkedIn om hun netwerk te vergroten en aan zich te binden.

2. Richt je op relevante contacten

Je hoeft natuurlijk niet met Jan en alleman te linken. Liever niet zelfs. Kies de meeste relevante LinkedIn-groepen en discussies. Zoek uit welke groepen interessant voor je zijn en richt jouw pijlen op de vijf meest relevante, dus de groepen waarin jouw doelgroep het best vertegenwoordigd is. Selecteer bijvoorbeeld op onderwerp, beroepsgroep of regio. Je kunt vaak afgaan op de profielomschrijvingen. Die geven een redelijke indicatie.

Mijd te grote groepen. In de massa ben je al snel onzichtbaar. Houd het bij groepen van maximaal een paar honderd leden.Boven aan de groeppagina staat de populairste discussie. Het is slim om je hierin te mengen. Stel een vraag, draag een nieuw argument aan of noem een autoriteit die ook iets intelligents over het onderwerp heeft gezegd. Nodig vervolgens mensen uit op basis van hun reacties en refereer daar kort aan.

3. Geef!

Deel interessante informatie met jouw doelgroep. Of nodig ze uit voor een evenement dat je organiseert of deelname aan een discussie die jij begint. Post bijvoorbeeld een blog waarmee je jouw reputatie als autoriteit verstevigt. Je bereikt zo een groot, professioneel publiek van potentiële klanten.

Als je een blog publiceert, wordt dat zichtbaar op jouw tijdlijn, dat noemt LinkedIn: LinkedIn Pulse. Elke ondernemer of professional kan hier zijn content delen. Creëer een titel voor je blog die de doelgroep aanzet tot lezen. Gebruik keywords en tags, zodat ze jouw posts eenvoudig kunnen vinden. Je kunt je Pulsepost promoten op andere sociale media, zoals Facebook en Twitter, om je bereik verder te vergroten.

4. Gebruik een landingspagina

Een landingspagina is een webpagina waarop bezoekers contactgegevens kunnen achterlaten. Daarvoor kun jij ze bedanken met bijvoorbeeld een mooie aanbieding. Vanuit LinkedIn kun je bezoekers uitnodigen de landingspagina te bekijken, bijvoorbeeld door ze aan te bieden salesartikelen te downloaden.

5. Laat zien wie je bent

Door persoonlijk te zijn, leg je contact met jouw bezoekers. Dat kan bijvoorbeeld met een bedrijfsvideo. Laat een film maken en deel deze via LinkedIn om jouw persoonlijkheid en die van je medewerkers te laten zien.

Vertel wat jou als ondernemer drijft, wat je wilt bewerkstelligen en waarom. Laat zien wat de sfeer is binnen jouw bedrijf, bijvoorbeeld dat gezonde spanning en lol elkaar afwisselen. Zorg er wel voor dat het verhaal overeenkomt met jouw andere reclameuitingen.