Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de succesfactoren van topondernemers

Hoe maak je van een goed idee een groeiend bedrijf? Sprout vraagt voor een nieuwe serie een aantal Nederlandse ondernemers naar het geheim achter hun succes. In deze aflevering: Jeroen Doorenbos, Rogier van Camp, Rob Brok en Ad Bastiaanse. 

Ondernemer: Jeroen Doorenbos
Bedrijf: Belsimpel
Wat: Telefoonabonnementen
Opgericht: 2006

Jeroen Doorenbos

Negen jaar na de start verwacht Belsimpel dit jaar een omzet van 100 miljoen euro. Oprichter Doorenbos verwacht “een zekere basisintelligentie” en nieuwsgierigheid. En vooral: een groot doorzettingsvermogen. “Er zijn weinig bedrijven die groot zijn geworden of gegroeid zijn zonder dat daar heel veel tijd en energie in gegaan is. Het is niet een kwestie van gaan zitten, je doet een paar dingen en dan opeens groeit het als een raket. Je moet bereid zijn om er heel veel tijd een energie in stoppen.”

“Als je in bepaalde industrieën aan de slag gaat dan heb je gewoon veel kapitaal nodig. Als je een nieuwe Facebook wilt bouwen dan kost je dat bijvoorbeeld een bak met geld.” Veel geld in een onderneming steken stelt je in staat om dingen snel te doen, beaamt Doorenbos. “Maar dan heb je ook een team nodig dat meer ervaring heeft, zodat je dat geld ook effectief gebruikt.”

Je hebt nu veel meer geld nodig om in de markt te stappen

“Wij zijn met veel minder geld begonnen. We hebben allebei duizend euro geïnvesteerd en dan is je capaciteit minder groot. Maar wij hadden het geluk dat we nog in de markt konden stappen. Echt als een van de laatste spelers. Als je de markt nu bekijkt dan heeft het niet zoveel zin om het met duizend euro startkapitaal per persoon te gaan proberen. Je hebt veel meer geld nodig om een platform te bouwen dat ook maar enigszins competitief is met dat van ons.”

Ondernemer: Rogier van Camp
Bedrijf: Leapp (anagram van ‘Apple’)
Wat: Tweedehands Apple-computers, iPhones en iPads
Opgericht: 2011

Rogier van Camp

Van Camp wijst op de factor geluk: het juiste product op het juiste moment. “Ik denk dat de marktwerking rondom Apple mij ook goed heeft geholpen. Onze verkopers hoeven niet uit te leggen wat het voordeel is van een iPhone. Dat weet de consument zelf al. Als je hem dan ook nog goedkoper kan aanbieden dan de gemiddelde andere aanbieder, dan heb je in Nederland een streepje voor.”

Onze verkopers hoeven niet uit te leggen wat het voordeel is van een iPhone

Naast de keuze voor het juiste product, investeerde Van Camp naar eigen zeggen goed in de basis. “Dus we hebben vanaf dag 1 geïnvesteerd in de mensen die het product zo konden maken dat het product weer aanvoelde als nieuw. Je moet ook flink investeren in garantie en de juiste service.”

Vervolgens was het een kwestie van de stap durven zetten naar online en fysieke winkels. De eerste winkel was een test, en ook gelijk een vreemde eend in de bijt, omdat hij gewoon vast zit aan het kantoor. “Ik heb zelf de tafels en balie in elkaar geschroefd, omdat er in het begin helemaal geen budget was.”

Ondernemer: Rob Brok
Bedrijf: 365Soup
Wat: Soepmachines      
Opgericht: 2008

Het begin natuurlijk met een goed idee, zegt Brok. Maar hoe kom je daar op en hoe voer je het uit? Brok verkocht zijn Mercedes-Benz dealers in 2005 en stortte zich ongeveer 4 jaar later op een compleet andere markt: soep. “Het leukste van alles is dat ik totaal geen verstand heb van soep. Wat ook gelijk een groot voordeel is, omdat je er anders naar kijkt. Of je nou succesvol wil zijn in de soep of in een andere tak van sport, dat is naar mijn beleving om het even.”

“Ik zeg altijd, doe de dingen waar je goed in bent, maar doe vooral de goede dingen. Dat maakt het verschil. Het is belangrijk dat je bewust bent van wat je wel en niet kunt. Als je dat weet, dan weet je ook wat je vervolgens moet organiseren om de vertaalslag te kunnen maken om jouw idee tot een succes te maken.

Doe de dingen waar je goed in bent, maar doe vooral de goede dingen

Brok vindt het belangrijk om bruggen te slaan zodat je de mensen of diensten die nodig zijn om je heen kunt verzamelen. Maar je moet het product of de dienst wel goed begrijpen en er affiniteit mee hebben. “Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Als je het niet begrijpt begin er dan maar niet aan. Want anders krijg je vroeg of laat zoveel vragen dat je er niet meer uitkomt.”

Ondernemer: Ad Bastiaanse
Bedrijf: Waterwatch Cooperative
Wat: Geodata en software voor de landbouw
Opgericht: 2012

Er moet echt een basale vraag zijn naar een product, zegt Bastiaanse. “Dat hoeft niet een concrete vraag naar een product te zijn, maar wel naar de behoefte die vervuld moet worden. Een probleem of wens.” Hij wijst op de kaartensoftware die hij met zijn vorige bedrijf Tele Atlas maakte, al in de tijd dat er nog geen mobiele telefonie was. “Maar toch zijn we doorgegaan omdat we ervan overtuigd waren dat die basisbehoefte van een route van a naar b er wel was.”

Er moet een basale vraag zijn naar een product

“Het is niet alleen de tent maar ook de vent. De persoon moet ook echt de drive in zijn aderen zitten. Geen aangepraatte motivatie maar ook iets wat hem echt in essentie drijft. En iemand die daar dan dus ook heel ver in kan gaan.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Let wel, zegt Bastiaansen, het moet hier gaan om gezonde passie, want “passie kan ook blind maken”. Een juiste hoeveelheid passie is nodig om tegenslagen te kunnen weerstaan. “Je moet door diepe dalen gaan om bepaalde dingen te realiseren.” In die zin zullen vele succesvolle innovaties zich volgens Bastiaansen herkennen in de uitspraak van Mahatma Gandhi. ”First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.“

Maandag aanstaande verschijnt deel twee van deze serie