Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Domeinnaamzaak gewonnen en toch offline

Maakt een eerder geregistreerde domeinnaam inbreuk op een oudere handelsnaam? Ja en nee, de rechter kijkt streng per geval. Soms volgt daar een opvallende uitspraak uit. "De oudste handelsnaam moest het domein inleveren."

 

Vorige week terug diende de zoveelste rechtszaak tussen twee internetpartijen die met elkaar in de clinch lagen over hun domeinnamen.

Een onderneming in de verkoop (via internet en showroom) van elektrotechnische materialen uit IJmuiden registreert in 2003 ‘Elektro-online’als handelsnaam, op 6 februari 2006 gevolgd door onder meer ‘Elektroonline’, ‘Electro-online’ en ‘Electroonline’. De onderneming bestrijkt via internet de gehele Nederlandse markt.

 

F.T. Promotions uit Velsen had op 3 mei 2001 de domeinnaam Electroonline.nl toevallig ook al eens geregistreerd. Tot medio september 2009 werd er niks mee gedaan. Sinds kort gebruikte F.T. Promotions de domeinnaam Electroonline.nl echter wel voor een linkverzameling van sites gespecialiseerd in elektronische en elektrotechnische artikelen.

  

Oud vrouwtje

U voelt hem al aankomen: dat werd bonje. “Eerst kregen we het bedrijf niet eens te pakken, in de Kamer van Koophandel stond een telefoonnummer vermeld dat van een oud vrouwtje uit Beverwijk bleek te zijn,” zegt Richard Kooijman van Electro-online. Uiteindelijk liet F.T. Promotions weten dat men de handelsnaam alleen voor 75.000 euro wilde overdragen. Daarna werd het bedrijf door Kooijman gesommeerd de domeinnaam over te dragen. F.T. weigerde, waarna Kooijman naar de rechter stapte.

  

Inbreuk

In de rechtbank werd als argument gebruikt dat F.T. Promotions met het gebruik van de door haar geregistreerde domeinnaam Electroonline.nl inbreuk maakte op de (oudere) handelsnamen van de eisende partij door die naam onnodig bezet te houden en hierdoor kan verwarringsgevaar kan ontstaan. F.T. Promotions vond dat zij de oudste rechten had. De domeinnaam wordt bovendien niet als handelsnaam gebruikt, zodat van handelsnaaminbreuk geen sprake is. Daarnaast is de handelsnaam van de eisende partij volgens F.T. te beschrijvend om voor bescherming in aanmerking te komen.

De voorzieningenrechter kwam 16 december tot de conclusie dat iedere domeinnaam uniek is en dus ook slechts één keer kan worden geregistreerd. Wie als eerste een domeinnaam heeft geregistreerd, heeft daarmee echter nog geen recht van intellectuele eigendom verworven, maar in beginsel slechts een gebruik als adres of vindplaats op internet.

  

Registeren niet voldoende

Volgens vaste jurisprudentie is het enkel registreren of reserveren van een domeinnaam dus niet aan te merken als het voeren van een handelsnaam, zodat van gebruik als handelsnaam van de domeinnaam Electroonline.nl in elk geval tot oktober 2009 in beginsel geen sprake was. F.T. Promotions moet de oudere rechten op die domeinnaam heeft dan ook gewoon kunnen gebruiken.

Van hinderlijk blokkeren van de domeinnaam is volgens de rechter ook geen sprake, tenzij de registratie uitsluitend de bedoeling heeft om specifiek aan een ander de mogelijkheid te ontnemen om de domeinnaam te registreren. Maar een dergelijke ‘domain name grabbing’ had F.T. zeker niet voor ogen. F.T. Promotions heeft dan volgend de rechter niet onrechtmatig gehandeld.

  

Addertje

Toch zit er nog een klein juridisch addertje onder het gras die ervoor gezorgd heeft dat F.T. zijn site alsnog offline moest halen. Het bedrijf verwijst via een linkverzameling naar concurrenten van Elektro-online en dat mag dus weer niet. Van belang is dat de registratie door F.T. Promotions “niet met zich brengt dat eiser wordt belemmerd om zich met zijn onderneming op het internet te profileren.”

“Je ziet dat rechters tegenwoordig toch wat genuanceerder naar dit soort zaken kijken,” zegt ICT jurist Arnoud Engelfriet, die zijn blog aan de affaire heeft gewijd. Hij verwijst naar het Yonex-arrest van 2008, waarin de eigenaar van yonexbadminton.nl deze domeinnaam niet hoefde af te staan aan het bedrijf Yonex, aangezien Yonexbadminton.nl Yonex-producten verkoopt.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kooijman is blij met de uitspraak: “Ik hoef die domeinnaam niet te hebben als de site leeg blijft. We starten binnenkort een campagne met erg veel reclamespotjes op de radio en dan is het niet de bedoeling dat klanten op de verkeerde site terechtkomen.”