Duurzaam ondernemen

donderdag, april 17, 2014 - 10:12
Gymschoenen in elkaar laten zetten door een 6-jarig weeskind in een rokerige sweatshop ergens in India. Twintig jaar geleden was dit nog heel gewoon. Hoewel het nog steeds gebeurt, is dit wel veel minder geworden. Zelfs Nike ontkomt niet meer aan de roep om meer duurzaam ondernemen.

Verantwoord omgaan met "people, planet en profit", zie daar de drie basisprincipes van duurzaam ondernemen. Draag zorg voor de mensen die betrokken zijn bij het gehele productieproces, spring op een verantwoorde manier om met het milieu en doe goede dingen met de economische effecten die u behaalt met uw bedrijf.

 

Dus niet alleen uw personeel en eventuele aandeelhouders laten delen in uw winst maar ook de buurt/regio waar uw bedrijf zetelt. Geef terug aan de maatschappij door middel van innovaties en nieuwe bedrijven.

Ook in Nederland storten steeds meer grotere en kleinere bedrijven zich op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Enkele van hun praktische bevindingen worden door onderzoekster Jacqueline Cramer beschreven in het boek “Duurzaam ondernemen uit en thuis”:

  • Sociale thema’s als mensenrechten en integriteit kosten meer moeite dan het thema milieu.
  • Bedrijfsinterne factoren bepalen voor een groot gedeelte het succes van duurzaam ondernemen, interne communicatie is belangrijk.
  • Een plan van aanpak mag niet ontbreken. Lukraak een solidariteitsactie opzetten werkt slecht.
  • Stem de bedrijfsstrategie af op de maatschappelijke behoeftes van het land waar er geproduceerd wordt. Aanpassen aan lokale normen dus.
  • Blijf ten alle tijden transparant over de richtlijnen die u volgt.

 

Wat dat laatste betreft, vormen de OESO- richtlijnen een goed beginpunt voor de duurzame ondernemer. Stel naar aanleiding van deze standaarden zelf een gedragscode op. Het is belangrijk om die gedragscode binnen en buiten uw bedrijf te communiceren.

Meer informatie? Het Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen biedt een uitgebreid aanbod alsmede een top-5 van boeken over duurzaam ondernemen.

Vanuit de overheid wordt duurzaam ondernemen gestimuleerd door SenterNovem en platform MVO Nederland.

Discussiëren met mede-ondernemers en anderen over maatschappelijk verantwoord ondernemen doet u op congressen. Een voorbeeld is het Nationaal Sustainability Congres, dat dit jaar op 16 maart plaatsvindt, maar ook een beurs zoals het recent gehouden 'Het Nieuwe Ondernemen' is een uitstekende manier om ervaringen uit te wisselen.

Geen zorgen als u uw goede voornemens maar niet van de grond kunt krijgen. Er zijn altijd mensen die met u mee willen denken over een duurzaam alternatief voor huidige productieproces, zoals Greenwish.

U doet het liever zelf? Schaf dan een innovatiekit aan - een adviespakket voor het succesvol naar de markt brengen van een duurzaam product.

 

Nederlandse bedrijven aan duurzaam ondernemen doen zijn legio: Kijk eens bij Difrax (bekend van Sprout nr.4), TPG Post of Shakies Fresh Fruit Shakes als voorbeelden.  

Bij deze voor eens en altijd een einde aan de mythe dat alleen technologisch geavanceerde bedrijven iets aan duurzaamheid kunnen doen. Ook de glazenwasser doet er aan mee.

 

Waarom nu al die heisa? In eerste plaats voor een betere wereld, maar vooral ook voor uzelf. Vergeet niet, het feit dat u duurzaam onderneemt is een prachtig marketinginstrument. Kunt u een keurmerk voeren, dan is dat helemaal mooi. Met uw imago komt het dan wel goed.

Meer over Geen naam

2014-04-14 10:00: Delen heeft de toekomst
2014-04-14 10:00: Delen heeft de toekomst
2014-04-10 16:24: TenPages overgenomen