Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dankzij deze koopknop heeft Amazon geen webwinkel meer nodig

In zijn missie naar werelddominantie voor Amazon heeft Jeff Bezos een nieuwe truc uit zijn hoge hoed getoverd: de Amazon Dash Button. Zijn de scheermesjes of vuilniszakken bijna op? Met één druk op de knop heb je de volgende dag een nieuwe voorraad in huis.

Dit is de Amazon Dash Button

Is het een deurbel? Is het een USB-stick? Nee, het is de Amazon Dash Button. Een zelfklevend apparaatje waarbij je met één druk op de knop een bestelling doet bij webshop Amazon. De dienst is enkel verkrijgbaar voor Amazon Prime Members, gebruikers die 99 dollar per jaar betalen voor snellere levering en extra diensten. Oprichter Jeff Bezos wil met de apparaatjes het makkelijker maken om fast moving consumer goods sneller in huis te hebben. Is de melk op? Met één druk op de knop staat het morgen voor je deur.

De speeltjes zijn op dit moment verkrijgbaar in 18 verschillende types, elk voorzien van het merklogo waar ze voor dienen. Handig, zo bestel je niet per ongeluk dat pak luiers terwijl je eigenlijk wasmiddel nodig hebt. Zo heb je bijvoorbeeld de Gilette Button (enkel voor mannenscheermesjes, sorry dames), de L’oreal Button en de Gatorade Button voor sportdrankjes. Per keer wordt er één productlevering gedaan, zodat een klikgrage peuter je niet met honderd pakken koffiebonen opzadelt.

Zo werkt het 

Elke Dash Button kost vijf dollar om in huis te halen. Eenmaal uit de verpakking, sluit je het apparaatje aan op het wifi-netwerk en via de Amazon App op je Amazon account. Per merk heb je een aantal productsoorten die geleverd kunnen worden na een druk op de knop. Per ongeluk op de knop gedrukt? Dankzij een pushnotificatie op je telefoon kun je de order gemakkelijk ongedaan maken. 

Weg met de abonnementen

De Amazon Dash Button maakt wellicht een einde aan de wedloop op productabonnementen. Scheermesjes, onderbroeken, make-upmeuk en vele andere dagelijkse benodigdheden kunnen ‘as a service’ wekelijks of maandelijks worden geleverd. Handig: je zit nooit meer zonder, maar de kans op overbevoorraading ligt op de loer. De Dash Button maakt de handeling van allerdaagse producten bijbestellen makkelijk, je hoeft immers niet naar een website of app toe om daar het productsoort te zoeken, zonder dat je het product krijgt als je er niet op zit te wachten.

Nadelen

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan het speelgoed. Het aantal productsoorten dat je momenteel kunt bestellen is uiterst beperkt, net als de producten van de merken die wel beschikbaar zijn (denk aan de scheermesjes). Daarnaast moet je wel thuis zijn om de producten te ontvangen. Als je naar het postkantoor moet om de luiers op te halen, was een trip naar de supermarkt net zo eenvoudig.

Daarnaast zal je niet snel profiteren van aanbiedingen en kortingen en zit je aan één merk vast. Tot slot is vijf dollar per productgroep vooraf betalen wat fors wanneer je jouw hele huishouden zou willen Dashen (waar laat je bovendien alle knoppen).

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Toekomst

Of de Amazon Dash Button’s de toekomst zijn valt te bezien, maar Bezos heeft slim vanuit de klantbehoefte gedacht. Boodschappen doen is tijdrovend en gemakzucht dient de mens. Wellicht is het een goede tussenoplossing voordat onze Smart Home automatisch producten kan bijbestellen.