Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Retourzendingen: dodelijk voor e-commerce

Voor veel webshops is december een topmaand. Maar dan komen in januari de kostbare retourzendingen, een van de grootste bedreigingen in e-commerceland. Vooral in de modebranche komt soms tot wel de helft van alle bestellingen terug.

Januari is daarom ‘De Maand van De Retour’, stelt Paazl, een Nederlands bedrijf dat logistiek voor webwinkels verzorgt. Bij winkels als Zalando en Wehkamp komt bijvoorbeeld 40 tot 50 procent van de bestellingen terug.

Een van de conclusies uit een eerder onderzoek bij een grote Duitse webshop was overigens dat 5 procent van de 166.000 klanten meer dan 80 procent van de door hen bestelde producten terug stuurde. 1 procent was zelfs verantwoordelijk voor meer dan 90 procent. 

Dames blijken online de ‘lastigste’ klanten. Hieronder retourpercentages per productgroep bij de onderzochte Duitse webshop:

Het niet kunnen passen van kleding leidt het vaakst tot een retourzending, bleek uit onderzoek onder 354 Duitse online retailers:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opvallend noemt Paazl het dat 38 procent van de klanten expres meerdere items bestelde, met het idee om een deel hiervan te retourneren. Een kleine gerustelling voor de online retailer is dat deze mensen in 12 procent van de gevallen vergeten om de verkeerde maten op tijd terug te sturen.

Het hele blog van Paazl lees je hier.