Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Scoupy krijgt vervolgfinanciering van 2 miljoen

Korting-app Scoupy heeft bij zijn investeerders een vervolginvestering opgehaald van 2 miljoen euro. Alleen voordeeltjes aanbieden is niet meer genoeg: reclame moet persoonlijker worden, vindt oprichter Valentijn Bras.

SanomaVentures krijgt door de deal de meerderheid van Scoupy in handen, maar ook Gennie Freen, Bras en zijn mede-oprichters Olivier Slot en Pierre Karsten steken geld in hun startup. Sanoma en Gennie Freen kopen tegelijk aandeelhouder PostNL uit, die via folderdochter Netwerk VSP een belang had.

Scoupy begon twee jaar geleden als app voor kortingsbonnen (en werd datzelfde jaar Sprout Startup van het jaar). Op basis van de voorkeuren en het kijk- en klikgedrag van zijn gebruikers binnen de app kan het bedrijf nu een gepersonaliseerd overzicht bieden van kortingsacties of andere zaken die voor een bepaalde gebruiker relevant zijn.

Nieuwe inkomsten

De startup (700.000 geregistreerde gebruikers) wil zo, naast kortingsbonnen, een nieuwe inkomstenstroom aanboren door bedrijven te laten betalen voor het rechtstreeks communiceren met hun volgers. Scoupy biedt daarvoor een dagelijks overzicht van de merken die gebruikers zelf interessant vinden en die ze willen volgen. 

Ze krijgen dus minder e-mails van bedrijven waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Media worden anno nu anders, en vooral persoonlijker, geconsumeerd – met behulp van bijvoorbeeld Netflix en Spotify, licht oprichter Bras toe. ‘Je ziet overal een beweging waarin je als gebruiker zelf de focus kunt leggen op de dingen die wilt zien. Dat is precies wat wij ook met reclame willen doen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Enkel het ‘zenden’ van kortingsbonnen (coupons) is dus niet meer voldoende, wil Bras maar zeggen. ‘Een coupon is alleen maar prijsgedreven, maar er is meer reden om voor een bepaald merk te kiezen. De nieuwste collectie is ook nieuwswaardig, als je dat merk interessant vindt.’

Om de lijst met merken en bedrijven compleet te maken moet de startup nog wel veel meer bedrijven aansluiten – en dat acquisitieproces kost geld. ‘De kost gaat nog altijd voor de baat uit’, zegt Bras. Het investeringskapitaal wordt ook gebruikt voor een nieuwe mediacampagne.