Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tips voor webshops: waar moet je op letten in 2015?

Eigenaren van webshops krijgen ook volgend jaar te maken met vernieuwingen en andere wetgeving, om nog maar te zwijgen over de nieuwe extensie .shop. We zetten de belangrijkste thema's en trends voor 2015 op een rij.

Nieuwe domeinextensie .shop

De nieuwe domeinextensie .shop wordt zeer waarschijnlijk in 2015 geïntroduceerd. Met de domeinextensie .shop kunnen webwinkels zich nieuw positioneren in de markt. Veel populaire domeinnamen op .nl of .com zijn immers al in gebruik. De kans om de gewenste domeinnaam op .shop te registreren, is dus duidelijk groter dan bij de klassieke extensies. Met deze nieuwe extensie ziet de bezoeker bovendien direct wat hem te wachten staat. De website huisdieren.shop is bijvoorbeeld een stuk duidelijker dan huisdieren-shop.nl.

Nieuwe btw-regels

Vanaf 1 januari 2015 gelden nieuwe regels voor de btw-afdracht van webshops die elektronische diensten verkopen, zoals digitale foto’s, e-books en software. De btw wordt namelijk belast in het land waar de klant woont of gevestigd is. Als een klant in Italië dus een e-book bij een Duitse webshop koopt, moet de eigenaar van de webshop de btw in Italië verrekenen. Kijk voor meer informatie over deze nieuwe regeling op de site van de Belastingdienst.

Energielabel vanaf 2015 ook verplicht voor online producten

De nieuwe EU-regeling 518/2014 verplicht winkeliers vanaf 2015 om producten die energie verbruiken, zoals koelkasten en tv’s, te voorzien van een energielabel. Dit label moet naast de prijs worden getoond en aan klanten beschikbaar worden gesteld in de vorm van een elektronisch etiket en een productbeschrijving. De verordening geldt alleen voor producten of bijgewerkte artikelen die vanaf 1 januari 2015 op de markt komen.

Tot nog toe gold deze regel alleen voor fysieke winkels. Eigenaren van een STRATO webshop kunnen vanaf 2015 naast de verkoopprijs een ‘energiepijl’ laten weergeven. Door op deze pijl te klikken, krijgt de klant het energielabel van het product te zien.

Producten met emoties ‘opladen’

Wie een webshop heeft, kan in 2015 extra kansen genereren door de producten te ‘emotionaliseren’. Vooral in de concurrentie met grote aanbieders als Amazon of eBay is dat belangrijk. Maar hoe doe je dit? Laat producten op foto’s en video’s bijvoorbeeld in een juiste setting zien. Wie fijnkost verkoopt, kan producten op een rijk gedekte tafel tonen. Een wollen damessjaal lijkt nóg warmer als een goed gekleed model in een winterlandschap de sjaal draagt. Deze presentatie verleidt internetgebruikers tot impulsaankopen. En dát genereert meer omzet in het nieuwe jaar.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Multichannel: overal reclame maken en verkopen

De concurrentie op internet groeit met de dag. Het is steeds lastiger om de aandacht van klanten te trekken. Daarom is het verstandig om via diverse kanalen reclame te maken voor je webshop. Klanten komen dan via verschillende wegen naar de website, bijvoorbeeld via prijszoekmachines en online marktplaatsen als Amazon, eBay en ciao.com. Via interfaces kunnen deze sites als extra verkoopplatformen aan een webshop worden toegevoegd. 

Met dank aan hostingaanbieder Strato