Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

E-mail 2.0

Facebook doet zijn best om zijn nieuwe berichtendienst te presenteren als het definitieve antwoord op al onze e-mailirritaties. Spam, een overkill aan berichten en het hopeloos gebrek aan orde; kan Messages het oplossen?

 

Facebook had als sociaal netwerk al een message-functie, maar die was beperkt. Na een jaar klussen komt er nu een uitgebreide versie van Messages. Het blijkt niet de verwachte Gmail-killer. In deze video legt Facebook uit wat die te bieden heeft:

 

Namen, geen nummers

Volgens Facebook wordt het gehannes met mailadressen en telefoonnummers verleden tijd; wie wil communiceren met bekenden, moet aan een naam genoeg hebben. Messages zet een eerste stap, doordat de berichten aan Facebook-vrienden kunnen worden afgeleverd via mail, sms of chat. Nooit meer uitzoeken hoe iemand iets wil ontvangen, maar gewoon de namen aanvinken dus.

@Facebook.com

Om ontvangers te kunnen bereiken die alleen over e-mail beschikken, geeft Facebook zijn klanten een eigen maildres dat eindigt op @facebook.com. Voor het versturen van berichten is het niet meer nodig headers en adressen in te vullen: zoek de afzender, stel het bericht op en met een klik is het bij de ontvanger. Dat lijkt eerder op chatten of skypen dan op het ouderwetse e-mailen.

Social inbox

Om zakelijke en ongewenste post te scheiden van privé-berichten, heeft Facebook de Social Inbox bedacht. Dat is weinig meer dan een filter dat berichten van Facebook-leden eruit vist en de rest in een grote bak 'Other' dumpt. Daar blijft het alsnog een gezoek om belangrijke zaken te scheiden van spam en de rest.

Spam

Zodra ieders facebook-mailadres openbaar wordt, valt de ongewenste berichtenstroom natuurlijk niet meer te overzien. Ook voor spam heeft Facebook trucs bedacht. Ook hierbij komt het aan op zelfwerkzaamheid: het wordt eenvoudig om afzenders met één klik te blokkeren, waarna hun mails bouncen. Je kunt er zelfs voor kiezen alleen post van vrienden toe te laten, maar voor een verfijndere aanpak is het toch handmatig aangeven wie ongewenst is en wie niet.

Orde

Volgens Facebook is mailverkeer nauwelijks meer te rangschikken op onderwerp; in de privésfeer beginnen steeds meer mededelingen met 'hi', 'yo!' of hebben ze helemaal geen onderwerp. Daarom zet Messages de 'conversaties' bij elkaar op naam van de vrienden waarmee is gekletst.

Zakelijk

Ook met 500 miljoen leden blijft Facebook een min of meer gesloten sociaal netwerk. Voor algemeen zakelijk gebruik is het nieuwe Messages alleen daardoor al ongeschikt. Maar social marketeers hebben er weer een nieuw tooltje bij. Nu komt het er alleen op aan, uit de other-box te promoveren tot de mailbox die er werkelijk toe doet: de Social Inbox.

Veiligheid

Doordat Messages de Facebookgebruiker een mailadres geeft en communicatie mogelijk maakt via externe mailadressen en telefoonnummers, wordt Facebook nog veel interessanter voor kwaadwillenden. Inbreken op een Facebook-profiel levert immers veel meer gegevens op. Bovendien kunnen voortaan ook documenten worden verstuurd; ook al zo'n fraaie kans om virussen en andere malware te verspreiden.

Huiswerk

Facebook zal dus een flinke klus hebben aan het 'veilig' houden van Messages. Al met al maakt de dienst kletsen met vrienden overzichtelijker, maar spam, virussen en ander ongemak dat bij e-mail hoort, woekeren gewoon voort. Daardoor nemen de makers, die toch al kampen met privacy-gedoe, een risico. De upside: wie eenmaal overal zijn Facebook-mailadres gebruikt, kan nooit meer afscheid nemen van het netwerk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.