1. Bepaal een doel en werk met mijlpalen
Ook voor kleinere taken geldt, breek ze liever op in behapbare brokken als het kan. Zet niet op je lijstje dat je een nieuwe werknemer moet aannemen, maar schrijf er op dat je voor het einde van de week een vacature plaatst. Op je to do-lijst van de week erna zet je bijvoorbeeld dat je drie kandidaten geselecteerd wilt hebben, een dag later schrijf je dat je interviews moet plannen, enz.
2. Probeer het aantal afleidingsmomenten te reduceren
Er zit op Outlook zo’n hele fijne functie die je direct meldt dat een nieuwe e-mail binnen komt. Niet dus! Zet hem liever uit. Probeer op vaste momenten op de dag je e-mail te checken. Hetzelfde geldt voor het afhandelen van taken die tussendoor komen. Een werknemer die een lastige vraag heeft, een klant die iets wil terugkoppelen. Als het niet echt belangrijk is, zorg er dan voor dat je er op vaste momenten op terugkomt. Hiermee voorkom je dat je het ene brandje na het andere moet blussen.
3. Las regelmatig een pauze in
Je aandachtspanne is maar beperkt. De meeste mensen zijn het effectiefst als ze een minuut of 60 tot 90 achter elkaar werken en dan even een pauze nemen. Kom achter je bureau vandaan en loop een rondje, maak een praatje bij de koffieautomaat. Door te bewegen activeer je opnieuw je hersenen, als je weer op je bureaustoel neerploft krijg je vast die ene geniale inval waar je net op zat te wachten.
4. Stop met multitasken
Het is een van de grootste fabeltjes over arbeidsproductiviteit, dat je het meest effectief bent als je meerdere taken tegelijk doet. Probeer te focussen op de dingen waar je goed in bent, delegeer een deel van je taken aan medewerkers. Je zult zien dat je effectiviteit er echt op vooruit gaat.
Als je deze situatie herkent, dan weet je dat iets goed fout doet. Een pleidooi tegen mutlitasken: