E-marketing

17 apr 2014 - 10:34
Adverteren in de geijkte media is duur en niet meetbaar. Online advertereren kan een goed alternatief zijn.

Wellicht heeft u ooit uw eigen marketingplan samengesteld. Bent u druk in de weer geweest met de 4 P’s van Prijs, Product, Plaats en Promotie, om vervolgens te merken dat er van al die plannetjes niet veel is uitgekomen. Is dat erg? Nee. Het is goed om uw gedachten te ordenen en aan het papier toe te vertrouwen, om strategieën uit te denken en daarmee aan de slag te gaan. Het voorkomt dat u lukraak maar wat doet. Dat het in de realiteit anders kan lopen, so be it.

 

Promotie

De P van Promotie kent vele gedaantes. We beperken ons tot de mogelijkheden die internet biedt. Voordat u het pad van e-marketing betreedt, is het verstandig eerst in kaart te brengen wat u wilt bereiken. Op welke doelgroepen richt u zich, welke reclamemiddelen zet u daarbij in en wat mag het kosten? Dat kan op een paar A4-tjes.

 

De belangrijkste vraag die u zich moet stellen is: met welke middelen kan ik mijn doelgroep het beste bereiken? Een mix van media is gebruikelijk. Uw eigen website is de meest voor de hand liggende. Daarnaast kunt u overwegen om banners op andere websites te plaatsen. De banner was zo’n beetje de allereerste manier van adverteren op het web. Hoewel het aantal doorkliks op een advertentie veel minder is dan in de beginjaren (klikratio’s van minder dan één procent zijn heel normaal), zorgt het wel voor de nodige naamsbekendheid; vergelijk het met een reclamebord langs het voetbalveld.

Kies websites die bij uw bedrijf passen. Komt u er zelf niet uit. Schakel dan een intermediair in. Die kunnen campagnes voor u uitzetten bij aangesloten websites (soms al vanaf 25 euro). Sites werken soms op basis van pay-per-click, maar steeds vaker op basis van pay-per-lead of pay-per-sale; in het laatste geval betaalt u alleen als iemand iets voor u heeft verkocht. Voor een goedkope campagne kunt u bijvoorbeeld terecht op Kliks.nl. Zoekt u het professioneler en grootschaliger, kijk dan eens bij TradeDoubler of Testnet. Ga overigens niet zelf zitten knoeien met het ontwerpen van een banner. Bij BannerDirect bijvoorbeeld heeft u al een professioneel uithangbord vanaf 49 euro.

 

Andere online advertentie-uitingen

De afgelopen jaren zijn er tal van nieuwe manieren ontwikkeld om te adverteren op internet. De methode die het snelst aan populariteit wint, is zoekmachinemarketing. Ook het versturen van nieuwsbrieven via e-mail kan het nodige resultaat opleveren. Verder kan een weblog nét dat persoonlijke karakter meegeven aan uw uitingen waarmee u de sympathie wint van uw klanten of prospects. Tot slot kunt u met het doen van onderzoek de wensen van uw klanten beter in kaart brengen en daarmee uw acties verder verfijnen.
Kijk ook naar uw concurrenten. Wat doen zij op internet? Maak een inschatting van de kosten en de mogelijke opbrengsten. En besteed vervolgens eens een paar uurtjes om een actieplan te maken. Experimenteer vervolgens voorzichtig met de mogelijkheden. Begin met een klein budget en ontdek wat het beste resultaat oplevert. Zo gaat er een nieuwe wereld voor u open, die verder reikt dan de wekelijkse advertentie in de lokale krant. Veel succes!