Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Effectief klanten en personeel werven met Linkedin

Sociale netwerken zijn ideaal voor het benaderen van klanten en mogelijke medewerkers. Hoe haal je het maximale uit je benaderpoging? “Een standaardmail geeft maar één ding aan: ik ben lui.”  

Een benaderpoging staat of valt met de mate waarin je je boodschap personaliseert c.q. afstemt op de ontvanger: Linkedin is niet anders dan ‘echt’ communiceren. Bovendien is er op internet zoveel informatie te vinden over mensen dat er geen enkel excuus is om niet te personaliseren.

Als je een standaard boodschap stuurt aan een potentiële klant of sollicitant zeg je twee dingen over jezelf:

  1. Ik ben lui
  2. Ik vind jou (potentiële klant/sollicitant) niet interessant genoeg


Mogelijk is dat precies de boodschap die je wilt overbrengen, maar verwacht dan geen hoge conversie op je benaderpogingen. Ik haal gemiddeld 40 tot 80 procent conversie, dat heeft alles te maken met de persoonlijke toon van de boodschappen die ik uitstuur.


8 Linkedin-benadertips:

  1. Je onderwerpregel moet pakkend en persoonlijk zijn
  2. Stel jezelf netjes voor, net als in het echte leven
  3. Kom met een persoonlijke boodschap, wijs eventueel op iets gemeenschappelijks
  4. Leg uit waarom je hem benadert
  5. Vertel niet alles, maar kom met één of twee aantrekkelijke aspecten. Je doel is niet 100% informeren, maar verleiden tot een reactie.
  6. Leg de bal niet bij de ander, maar vraag waar en wanneer jij contact kunt opnemen. Jij wilt tenslotte iets van hem.
  7. Persoonlijke informatie vind je snel via Google of websites als wieowie.nl (zorg wel dat je de goede persoon hebt, er zijn bijvoorbeeld drie Bas Westland’s in Nederland. Heb je een algemene naam te pakken, verfijn dan je zoekvraag in Google.
  8. Check of iemand een Twitter-account heeft. Hier deelt de gemiddelde internetter veel van hetgeen hem/haar bezighoudt. Twitter is ook handig bij het sturen van korte berichten (realiseer je wel dat dit in een publiek kanaal is).


Indirect benaderen werkt echter nóg beter!

De echte waarde van je netwerk zit in je tweedelijns contacten – mensen die in contact staan met jouw netwerk. De hoogste conversies haal je door indirect (dus via een ander) te benaderen. In die situaties voorspel ik je een veel hogere respons, mits de tussenpersoon tenminste een waardevol contact is van jou én degene die je benadert.

 

6 tips voor indirect benaderen:

  1. Selecteer de juiste tussenpersoon. Let op dat er geen baas-medewerker of klant-leverancier relatie is (in het geval van een sollicitant) of een belangenconflict (in geval van een prospect). Probeer ook uit te vinden wie de meest waardevolle ingang is. Analyseer de profielen en probeer te ontdekken waar de contacten elkaar van kennen.
  2. Bel altijd je tussenpersoon op voordat je contact opneemt met die potentiële werknemer of klant
  3. Je tussenpersoon kan je adviseren of de persoon in kwestie wel of geen interesse heeft in je aanbod.
  4. Probeer via je tussenpersoon nuttige informatie los te krijgen over je target.
  5. Gebruik deze informatie om je boodschap verder te personaliseren
  6. Je kunt natuurlijk de tussenpersoon gewoon mailen met een boodschap voor je target en het verzoek deze door te sturen. Dan heb je geen last van het beperkt aantal Introductions op Linkedin (maximaal 5 bij een gratis account).


Handige tips voor contact(gegevens)

Nog wat ouderwetse headhunt trucs als je mensen telefonisch wilt benaderen (wat vaak beter is dan mailen):

  • Bel tussen 8:00 uur en 9:00 uur, tussen 12:00 uur en 13.30 uur of na 17 uur. Dan zijn er vaak geen secretaresses en telefonistes aanwezig en kom je binnen op een directe lijn.
  • Heb je geen nummer, gebruik dan de verkeerd-mobielnummer-truc (“Ik heb dit nummer van X gekregen (noem een willekeurig nummer), maar ik krijg iemand heel anders. Heb ik wellicht een oud nummer?”)
  • Of gebruik de willekeurige directe lijn truc. Kijk wat het algemene nummer is van het bedrijf en verander de laatste drie of vier nummers in een willekeurig cijfer. Je krijgt dan doorgaans een medewerker aan de lijn (natuurlijk niet je target). Zeg dat je het verkeerde nummer van je target hebt gekregen en vraag of hij het correcte nummer heeft zodat je hem/haar niet meer hoeft lastig te vallen.


E-mailadressen

Ook voor e-mailadressen zijn er trucs. Kijk wat het domein is van de organisatie van je “target”. Dat is vaak snel te vinden. Typ vervolgens in Google in: @domein.nl AND (mail OR “e-mail” OR email)
Vaak zie je dan een emailadres, waaruit je de mailnotatie kunt afleiden. Heb je de naam van je target, dan heb je daarmee zijn e-mailadres.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Lees ook:

Bas Westland (e-people)