Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Janneke Niessen: Waar zijn de vrouwelijke panelleden?

Mensen die conferenties organiseren zouden er volgens Entrepeneur of the Year Janneke Niessen bewust bij stil moeten staan dat ze ook vrouwen uitnodigen. 'Stel niet blind dezelfde lijstjes samen'.

Niessen schaarde zich maandag op Twitter achter een pleidooi van ondernemer Scott Gilmore, die aankondigde nooit meer zitting te zullen nemen in panel met alleen maar mannen.

Hoeveel (of hoe weinig) vrouwen nemen deel aan paneldiscussies? ‘Ik kom vaak bij technologie-events. En dan denk ik, serieus? Alweer alleen maar mannen op het podium?’

Terwijl er heus wel vrouwen te vinden zijn, stelt Niessen, een van de twee oprichtsters van het digitale mediabedrijf Improve Digital. Ook bij het aantrekken van werknemers helpt het volgens haar als vrouwelijke ondernemers op het podium staan. ‘Mensen zeggen ‘ik kies voor jullie’, omdat bij ons twee vrouwen founder zijn.’

Klaar mee

De Duitser Stephan Noller, oprichter van de it-conferentie Data Days, mengde zich ook al in het debat. ‘Die heeft gezegd: ik ben er klaar mee, ik wil dat on stage 50 procent vrouw is en ik zoek net zo lang totdat het lukt. Hij heeft daarmee geen afbreuk gedaan aan kwaliteit, het zijn vrouwen die echt wat te vertellen hebben.’

Vijftig procent is misschien niet altijd haalbaar, erkent de onderneemster (momenteel bezig met een meidenboek over technologie en ondernemen), maar het is wel een goed streven. ‘Je kan verder komen dan 1 of 2 vrouwen. En als dat niet lukt, dan stuur ik meestal een lijstje met namen.’

Breder

‘Je moet geen mensen op het podium zetten die niks te melden hebben, de kwaliteit moet voorop staan. Maar met meer vrouwen krijg je een breder, uitgebalanceerder verhaal en meer verschillende visies. En daarbij, de doelgroep bestaat ook vaak uit mannen én vrouwen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niessen en haar bedrijf schrijven zelf conferenties aan met de vraag of ze nog vrouwen zoeken. ‘Als ik ergens ben en ik zie dat er geen vrouwen zijn, dan zeg ik het ook altijd.’ 

Tot slot zouden vrouwen zich zelf ook beter kunnen profileren. ‘Ik heb er ook bewust aan gewerkt om mezelf beter te maken in presenteren.’