Evening Breeze is klaar voor de wereld

16 apr 2014 - 19:02
Evening Breeze zet de eerste stappen op de consumentenmarkt. Met een nieuw product hopen ondernemers Thomas van den Groenendaal en Yoeri Nagtegaal de wereld te veroveren. "We zijn nu op het punt aangebroken dat het vliegwiel zijn werk gaat doen."

Thomas van den Groenendaal is maar wat trots op de laatste ontwikkelingen in zijn bedrijf. Het oorspronkelijke aircobed wordt aan steeds meer resorts in allerlei landen verkocht. Dankzij een nieuw product, de Evening Breeze Canopi, kan de koeltechniek voortaan ook los verkocht worden en gekoppeld aan bestaande bedden.

 

Leuk voor het huidige klantenbestand, dat meer vrijheid krijgt om de techniek van Evening Breeze aan te passen aan de eigen kamerinrichting, maar ook voor consumenten, denkt Van den Groenendaal. Hij is dan ook druk bezig met het vinden van retailers en importeurs om zijn bedden naar de consument te brengen.

 

Curaçao

De eerste winkel die de producten van Evening Breeze verkoopt staat op Curaçao. Een logische keuze, aldus Van den Groenendaal: "Het is vanwege de taal een cultuur toch wat makkelijker om hier zaken te doen. En we hadden hier al veel kennissen en vrienden. Bovendien hebben wij de problemen die we met Evening Breeze wilden oplossen - hoog energieverbuik en het matige comfort van airco's in de slaapkamer - hier ontdekt."

 

Maar naast die ietwat sentimentele keuze voor deze startmarkt heeft Van den Groenendaal ook een aantal keiharde zakelijke argumenten: "Curaçao is een van de snelst groeiende economieën in het Caribisch gebied en de energieprijzen zijn de hoogste in de regio." Dat laatste vormt, samen met het aantal aanwezige resorts en het gebruik van airconditioners, belangrijke redenen om Evening Breeze in een land te pluggen.

 

Winst

Toch is ook thuismarkt Nederland volgend jaar aan de beurt. "Het aantal airco's dat in Nederland wordt gebruikt groeit enorm. Bovendien: wanneer we in de media komen of een lezing hoduen ergens, krijgen we steeds veel aanvragen van Nederlandse particulieren. Blijkbaar trekken die de drie warme weken in Nederland niet."

 

Volgend jaar moet Evening Breeze ook winst gaan maken. Dat gaat wel lukken, denkt Van den Groenendaal: "We zijn nu op het punt aangebroken dat het vliegwiel zijn werk gaat doen." De ambities van het ondernemersduo reiken ver over de landsgrenzen. Met hulp van importeurs en vertegenwoordigers is geen markt hen te gek. Zelf willen ze echter in Nederland blijven. Vreemd, want de verlokkingen van de zon zijn groot. "Ja, maar Nederland is een goed land om in te ondernemen. De ontwerp- en marketingactiviteiten willen we sowieso hier houden."

 

In 2007 won Evening Breeze de LiveWIRE Young Business Award. Lees wat de prijs de onderneming heeft gebracht in Het effectvan ondernemersprijzen.