Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Exit-strategie: Is uw onderneming verkoopklaar?

Veel ondernemers wachten niet meer tot hun pensioen tot ze hun bedrijf verkopen. Sommigen hebben zelfs bij de start maar één doel voor ogen: de exit. Waar moet u op letten als u nu al weet dat u binnen een paar jaar wilt verkopen? Elke verkoop begint met een goede en tijdige voorbereiding.

Bij de vraag is uw onderneming verkoopklaar zijn  de volgende zaken uitermate belangrijk:

Is uw onderneming up-to-date?Zorg ervoor dat uw bedrijf op alle fronten in optimale toestand verkeert. Het begint met een goede administratie. Zorg dat de cijfers up-to-date zijn, dat alle jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd zijn en dat u de laatste kwartaalcijfers direct kunt presenteren als een mogelijke koper daarom vraagt. Kopers zijn van nature onzeker; die onzekerheid wordt bepaald niet minder als uw boekhouding twee jaar achterloopt. Wat zou u denken als u in de schoenen van de koper stond!Is de structuur van uw onderneming optimaal?Onderzoek eerst wat u precies wilt verkopen. Wilt u bedrijfsmiddelen, voorraad en goodwill verkopen dan vergt dit een andere benadering dan wanneer het gaat om de aandelen (in de BV). Als er sprake is van onroerend goed moet u zich bedenken wat u hiermee wilt. Wilt u dit verkopen of in eigendom houden en met de toekomstige verhuur inkomen genereren? Veel kopers zijn wel geïnteresseerd in een bedrijf, maar niet in het bijbehorende pand. Het pand onderbrengen in een vastgoed-BV zorgt ervoor dat uw bedrijf makkelijker verhandelbaar wordt: de werkmaatschappij wordt in dat geval verkocht; de vastgoedholding houdt u gewoon zelf. Het is belangrijk om te beoordelen of de huidige structuur van uw onderneming aansluit bij uw (toekomstige) wensen. Bedenk dat herstructurering van uw organisatie fiscale consequenties kan hebben en dat daardoor al misschien 3 tot 6 jaar và³à³r de werkelijke overdracht van de onderneming begonnen moet worden!

Liggen uw afspraken met derden goed vast?Ook uw bedrijfsvoering moet goed op orde zijn. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk afspraken met leveranciers en klanten zwart op wit staan. Heeft u bijvoorbeeld de stilzwijgende afspraak met uw klanten om jaarlijks onderhoud te plegen. Door die afspraken contractueel vast te leggen is de koper zeker van een bepaalde omzet, en dat versterkt uw positie!

Zijn uw balans en de winst- en verliesrekening in optima forma?Kopers zijn op zoek naar goede winstgevende ondernemingen met een deugdelijke administratie. Beoordeel de posten die voorkomen op de balans. Zijn deze noodzakelijk voor de bedrijfsvoering, of zijn er posten die eveneens een privé karakter dragen. Wordt het pand optimaal benut of is een deel (onder) te verhuren of zelfs te verkopen? Schoon uw debiteurenbestand op. Zijn  de voorraden courant en geschoond voor winkeldochters? Beheer de kasstroom van de onderneming door snellere inning van openstaande posten en uw betalingstermijn van crediteuren te normaliseren. Is er sprake van ‘overtollige’ liquide middelen? Zijn alle kosten echt nodig om de winst te maken en zijn zij marktconform? U bent gewend om de winst te drukken om belastingheffing zo laag mogelijk te houden, nu is het zaak deze posten zo reëel mogelijk te maken. Normaliseren dus. Uiteraard gebeurt dit ook in de gesprekken met de potentiële koper maar dat geeft altijd stof tot (lange) discussies. Het is beter als u hier tijdig zelf al de nodige maatregelen heeft genomen!

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

SamenvattendHet verkoopklaar maken van een onderneming hangt af van de omstandigheden van uw onderneming en uw wensen, het is maatwerk. Als u weet dat u gaat verkopen, neem dan een adviseur in de arm. Een intermediair zal uw bedrijf en uw privé situatie doorlichten. Hij zal u adviseren over de te voeren strategie en helpt u bij het behalen van de beste transactie en het beste resultaat!

Ruud Cornelissen (Robbins & Chivers)