Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 4 exit-stijlen van ondernemers

Iedere succesvolle ondernemer verkoopt eenmaal in z’n leven het bedrijf. Maar je leiderschapstijl is veelzeggend over de manier waarop jij de deur achter je dicht doet. 

Er zijn grofweg vier leiderschapstijlen bij ondernemers, met ieder een eigen opvallende manier van afscheid nemen van het bedrijf.

1. Monarch

Kan zich geen leven zonder zijn bedrijf voorstellen
Exit-stijl: Vaak gedwongen

Onsterfelijk is het sleutelwoord van de monarch. Deze ondernemer denkt dat hij van zijn voetstuk valt zonder bedrijf. Hij vertoont narcistische trekjes en is vaak een controlefreak. Werknemers zijn dol op hem door zijn rechtdoorzee leiderschap, wat voor hem een bevestiging is dat hij onmisbaar is voor de onderneming. Bovendien is hij een tikkeltje jaloers op z’n opvolger, die nog een hele toekomst voor zich heeft.

2. Generaal

Grootste frustratie is het verlies aan leiderschap
Exit-stijl: Plannen terugkeer

De generaal lijkt veel op de monarch, maar gedraagt zich iets subtieler. Hij wekt de indruk dat hij bereid is afstand te nemen van het bedrijf, maar de hang naar macht zorgt ervoor dat hij (onbewust) bezig is met zijn terugkeer. Schijngedrag is kenmerkend voor de generaal. Hij ontkent niet dat hij ooit het stokje over moet dragen, maar saboteren eigenlijk het overnameproces.

3. Ambassadeur

Weet wanneer zijn tijd is gekomen
Exit-stijl: Stijlvol

Ambassadeurs kijken optimistisch tegen de exit aan. Hij weet wanneer zijn houdbaarheidsdatum is verstreken en kent zijn beperkingen. Hanteert een democratische en consultatieve managementstijl, waardoor hij ook makkelijker afscheid kan nemen van zijn onderneming. Na hun vertrek willen ze in contact blijven met het bedrijf, maar meer in een adviserende rol. Zijn ook vaak uitstekende mentors.

4. Gouverneur

Vaak korte klussen als interim-manager
Exit-stijl: Vrijwillig

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De onopvallende aanwezige. Realiseren zich dat het bedrijf vraagt om een nieuwe impuls en hebben amper moeite met deze wisseling van de wacht. De champagne is nog maar net ontkurkt of hij richt zich al op zijn volgende klus: een nieuw bedrijf oprichten (serial entrepreneurs) behoort vaak tot de mogelijkheden. 

Deze stijlen komen uit het ondernemersboek Hoe verkoop ik mijn bedrijf? – een praktisch handboek met tal van praktijkcases en nuttige tips van ervaren adviseurs en ondernemers die hun bedrijf reeds verkocht hebben.