Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 onmisbare tools als je online wilt verkopen

Welke tools heb je nodig voor het online verkopen van je producten? Sprout-expert Bertram Welink zet 10 onmisbare diensten op een rij.

In een jaar tijd gebruiken we een grote hoeveelheid tools. Sommige zijn gratis, andere zijn betaalde services. Maar wat zijn nu de tools die je dagelijkse taken voor het online verkopen van je producten net even gemakkelijker maken?

Bijvoorbeeld door je sneller belangrijke informatie te geven, zodat je in korte tijd goede beslissingen kunt nemen. Of door taken eenvoudiger te maken zodat jij of je collega’s veel waardevolle tijd kunnen besparen. 10 tools die daaraan voldoen:

1. Google Analytics

Google Analytics moet de belangrijkste tool voor iedere ondernemer zijn die zijn producten online verkoopt. Met Google Analytics kun je namelijk precies zien waar je bezoekers vandaan komen – welke sites ze hebben bezocht voordat ze bij jou kwamen – en welke sites de beste bezoekers opleveren, met andere woorden, de bezoekers die iets bij je kopen. Zorg dus dat je Google Analytics goed hebt ingesteld. Weet je niet hoe je dat moet doen, lees dan ook dit e-book.

2. Ubersuggest

Voor degenen die de Google AdWords Keyword Planner veel gebruiken zal Ubersuggest een nog betere uitkomst zijn. Met Ubersuggest is het mogelijk om een grote lijst van relevante zoekwoorden voor je website of webshop op te stellen, waar je je website of webshop vervolgens voor kunt optimaliseren. Deze wordt dan beter in zoekmachines als Google gevonden voor deze zoekwoorden.

Het voordeel van de tool is, dat de zoekwoorden zeer specifiek zijn. Dat betekent in veel gevallen dat het eenvoudiger is om een goede positie voor de zoekwoorden te krijgen. Dit komt omdat er minder andere ondernemers zijn die ook een goede positie voor deze zoekwoorden proberen te krijgen, terwijl het vaak zeer goede zoekwoorden zijn. Oftewel, minder concurrentie voor deze zoekwoorden betekent meer bezoekers voor jou.

3. AdWords Editor

AdWords levert voor veel ondernemers veel op, maar het kan ook zeer tijdrovend zijn om alle campagnes te onderhouden. Gelukkig is er een gratis tool die je daarbij kan helpen, AdWords Editor. Met deze tool kan je alle AdWords-campagnes downloaden, bewerken in de tool en alle wijzigingen weer uploaden naar je AdWords-account.

4. Moz

Op de website van Moz wordt het treffend omschreven. ‘Online marketing is ingewikkeld. Moz software maakt het eenvoudig’. En dat is echt waar. Moz is een ideale aanvulling op Google Analytics en geeft overzichten van de prestaties van je zoekwoorden, zodat je weet hoe hoog je staat voor deze zoekwoorden, en geeft bijvoorbeeld ook foutrapporten van je website. Zo weet je wanneer er bijvoorbeeld links op je website niet goed werken. Door dat snel op te kunnen lossen, voorkom je het verlies van bezoekers en dus klanten.

5. SEMrush

Waar Moz je inzicht geeft in je eigen resultaten, kan SEMrush je inzicht geven in je concurrenten. Deze tool wordt internationaal gezien als één van de beste tools om je concurrenten te analyseren. Zo kun je nauwkeurig onderzoeken hoe belangrijk bepaalde zoekwoorden zijn en welke concurrenten een goede positie voor die zoekwoorden proberen te krijgen.

6. Ahrefs

Nog een tool die je helpt om meer inzicht te krijgen in je concurrenten. Het verschil is dat Ahrefs je laat zien waar je concurrenten links hebben binnengehaald van andere sites. Zo kom je er dus achter welke sites een link hebben geplaatst naar je concurrenten, zodat je zelf ook deze sites kunt benaderen om een linkje te krijgen.         

7. BuzzSumo

Bloggen is ontzettend belangrijk voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Maar waar moet je over schrijven? BuzzSumo helpt je een handje. Type een onderwerp in en zie welke berichten het meest gedeeld worden. Op die manier concentreer je je op onderwerpen die je lezers interessant vinden en dat kan je alleen maar meer bezoekers opleveren.

8. Feedly / Google Alerts

Dit zijn twee tools die bijna hetzelfde doen, met een klein onderscheid. Is het niet een grote tijdsverspilling om elke dag tientallen sites af te gaan om maar op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen? Met Feedly krijg je al het nieuws op één plek binnen. Wil je nog beter op de hoogte blijven en ook meldingen krijgen wanneer iemand over jouw bedrijf schrijft of een zoekwoord gebruikt in een artikel of productomschrijving dat relevant is voor jou? Dan is Google Alerts een aanrader. Google Alerts stuurt namelijk een melding wanneer jij dat wil; direct of bijvoorbeeld als dagelijkse samenvatting.

9. Hootsuite

Hootsuite is wellicht één van de meest gebruikte social media management tools ter wereld. Deze tool bevat eigenlijk alles om eenvoudig social media posts te plaatsen en je social media kanalen te beheren. Op die manier kan je veel efficiënter werken.

10. PIXLR / Canva

Als je geen behoefte hebt aan zware fotobewerkingsprogramma’s, maar gewoon snel een mooie afbeelding wilt opmaken, dan zijn deze tools onmisbaar. PIXLR is een gratis online tool die alle basisfuncties van Photoshop heeft. Hiermee kan je eenvoudig afbeeldingen bijsnijden of afmetingen aanpassen. Met Canva kan je bovendien afbeeldingen mooi opmaken. Dat scheelt niet alleen in de kosten voor fotobewerkingsprogramma’s, maar ook nog eens in de tijd die je kwijt bent aan eenvoudige fotobewerkingen.

Welke tools zijn voor jou onmisbaar als ondernemer met een sterke online aanwezigheid? Deel ze onder de Facebook– of Twitter-post!