Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

19 boeken die iedere ondernemer zou moeten lezen

Boeken van consultants of goeroes kun je als ondernemer beter links laten liggen, maar welke boeken zijn geen zonde van je tijd? Sprout-expert Jochum Jarigsma adviseert deze 19 onmisbare werken.

Deze boeken moet iedere ondernemer lezen

Ondernemers schijnen niet van lezen houden. Het is vooral doen en elke dag bedenken: wat heb ik vandaag gedaan dat beter of slimmer kon? ‘Learning by doing’, is toch ons motto? Ja toch? Maar toch zijn er boeken over sales en ondernemen die je als ondernemer gelezen MOET hebben.

Pas op voor oude wijn in nieuwe zakken

Maar als je dan een boek ter hand neemt, zorg dan dat je niet een van de honderden boeken pakt die elke maand uitkomen, waarbij oude wijn in nieuwe zakken wordt gegoten. Elk boek met het woord ‘model’ of ‘theorie’ op de kaft: meteen weggooien.

Verder moet je ook nooit boeken kopen van consultants of goeroes. Zo’n boek is vooral bedoeld om te dienen als uithangbord van de consultant in kwestie. Welke dan wel?

19 boeken die je als ondernemer MOET lezen:

Dit zijn de 19 hele goede boeken die ik je zeker aanraad (niet op volgorde van belangrijkheid):

#1 Alles over verkopen – Richte Lommert

Richte Lommert maakte carriere in de verkoop en bundelde zijn 42 jaar verkoopervaring in dit boek. Als je meer wilt weten over verkopen, is dit een goed boek, geschreven in Jip en Janneke-taal. Lommert neemt geen enkel blad voor de mond en deze “brutale” aanpak werkt verfrissend.

#2 Calimeromarketing – Karen Romme

Dit is een goed boek wanneer je wilt weten hoe je met eenvoudige marketing, en met een Calimerobudget, ervoor zorgt dat klanten zelf bedenken dat ze juist met uw bedrijf zaken willen doen. Romme is wars van moeilijke theorieën en ingewikkelde modellen gaat terug naar waar marketing echt om draait. Uitgaan van de eigen kracht en zorgen dat mensen of organisaties juist met jou zaken willen en blijven doen.

#3 The E-myth Revisited – Michael Gerber

Goed verhaal over waar ondernemerschap nu precies over gaat. Gerber neemt je in dit boek mee langs alle momenten die van belang zijn in de levenscyclus van de onderneming. Van start-up, langs groei naar een volwassen onderneming.

#4 De wetten van de winnaars – Bodo Schäfer

Bodo Schafer is een succesvolle trainer en financiële guru. In al zijn ervaring is hij tot 30 wetten gekomen die – wanneer gevolgd – drastisch de kwaliteit van je leven kunnen verbeteren. Dit boek leert je hoe je gelukkig, slim en succesvol kunt zijn. Het geeft je de tools om jouw dromen te realiseren en deelt het geheim met je om zelfverzekerd te zijn. Wat een held, deze man. Ook als je maar de helft van de tips opvolgt dan word je heel veel meer succesvol.

#5 Delivering Happiness – Tony Hsieh

Dit is het geweldige verhaal van 24 jarige die een bedrijf opbouwt van een miljard euro. En hoe? Door de klant centraal te stellen. In alles. En het werkt.

In ‘Delivering Happiness’ deelt Zappos CEO Tony Hsieh de lessen met de lezer die hij heeft geleerd in zijn zakelijke- en privéleven, van het starten van een wormen boerderij tot het runnen van een pizza-bedrijf. In dit boek laat hij zien hoe zeer afwijkende bedrijfscultuur een krachtig model kan zijn voor het bereiken van succes.

#6 Een werkweek van 4 uur – Timothy Ferriss

Dit is een van de eerste boeken over e-commerce en hoe een goed leven te leiden als ondernemer. ‘Vergeet het oude concept van hard werken tot aan je pensioen en stel je spannende levensplannen niet uit,’ aldus Ferriss.

Dit revolutionaire boek wijst je de weg naar een nieuw leven van weinig werkuren, veel vrije tijd en geld in overvloed, of je nu een overwerkte loonslaaf bent of een ondernemer die klem zit in het succes van zijn bedrijf.

#7 Finding my Virginity – Richard Branson

In dit boek kom je alles te weten over hoe Sir Richard Branson de eerste commerciële ruimtevaartmaatschappij ter wereld, Virgin Galactic, opzette en hoe hij het hoofd moest bieden aan de grootste crisis ooit. Nog steeds overtreedt hij alle regels, zoekt hij de grenzen op. Dit is het verhaal achter de man die het allemaal klaarspeelt. Wat een voorbeeld!

#8 Getting to Yes – Roger Fisher, William Ury en Bruce Patton

Hoe slaag je in elke onderhandeling? Deze bestseller is jouw beste vriend wanneer je gaat onderhandelen. Het doel van het boek is om tot win-win overeenkomsten te komen, zowel zakelijk als privé. Hij gaat in op principes zoals ‘niet onderhandelen over functies, de mensen los zien van het probleem en het belang van objectieve criteria.

Jim Collins - dit boek moet je lezen als ondernemer

#9 Good to Great – Jim Collins

Hoe bouw je een geweldig team? Jim Collins breekt met gevestigde overtuigingen en beschrijft een hele nieuwe benadering in het creëren van succesvolle non-profit organisaties. Hij pleit voor radicale nieuwe zienswijzen en strategieën en maakt daarbij gebruik van zijn analytische en heldere denkvermogen.

#10 Het weekend van zeven dagen – Ricardo Semler

Hoe houd je mensen gemotiveerd? Semler laat zien dat het veel eenvoudiger is dan het lijkt om een goede balans te vinden tussen werk en vrije tijd. Het natuurlijke resultaat is een weekend van zeven dagen.

De meesten van ons zijn er goed in om lange dagen te werken. Maar we zijn er minder goed in een keer op maandagmiddag naar de film gaan. Ricardo Semler is daar wél goed in. Hij laat zien hoe hij een klein familiebedrijf wist om te bouwen tot een bedrijf met veertigmaal de oorspronkelijke omzet terwijl hij tijdens kantooruren genoot van een goede film of met zijn zoon de eendjes ging voeren.

#11 Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt – Dale Carnegie

Dit boek uit 1936 is een must read voor elke ondernemer! Het is tijdloos en nog steeds zeer relevant. Succes komt volgens Carnegie voornamelijk door het vermogen om ideeën te uiten, leiderschap te tonen en enthousiasme op te wekken bij anderen.

Hij leert je drie technieken om met mensen om te gaan, zes manieren om jezelf geliefd te maken, twaalf stappen om mensen te overtuigen en negen manieren hoe je mensen kunt veranderen zonder ergernis op te wekken. Op praktische wijze en aan de hand van anekdotes leer je hoe je ervoor zorgt dat mensen zich gewaardeerd en belangrijk voelen.

#12 Relatiebeheer als groeistrategie – Jos Burgers

De boeken van Jos Burgers zijn allemaal simpel en doeltreffend. Essentie van dit boek: jouw huidige klanten zijn het belangrijkste kapitaal van jouw onderneming. Het is voor iedere organisatie (groot of klein) noodzakelijk om klanten om te vormen tot relaties en deze verder te ontwikkelen. De vraag is alleen hoe en waar te beginnen. Dit boek bied je een systematische en stapsgewijze aanpak om meer te verdienen aan de bestaande klantenkring.

#13 SPIN selling – Neil Rackham

SPIN selling is een variant op consultative selling bedacht door Neil Rackham en bekend geworden in zijn boek ‘SPIN Selling‘ uit 1988. Hierin presenteert hij vier fases in een verkoopgesprek die bijdragen aan een succesvolle deal. Deze vier fases zijn: situation, problem, implication en need-payoff. Neil schijnt niet zo vriendelijk te zijn en het boek is matig geschreven, maar wat een krachtige methode!

#14 De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey

Dit boek behoeft nauwelijks nog introductie; het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen. Het is van alle tijden en blijkt steeds weer nieuwe generaties aan te spreken. En terecht, wat een belangrijke lessen!

Covey leert ons hoe we de kwaliteit van ons werkende leven, privé-leven en gezinsleven kunnen verbeteren. Zijn inzichten hebben mensen in staat gesteld meer plezier en zin te ervaren in hun omgang met anderen; dit heeft het werk in veel organisaties en bedrijven prettiger en effectiever gemaakt.

#15 The Challenger Sale – Matthew Dixon en Brent Adamson

Door de noodzaak om te begrijpen wat goed presterende vertegenwoordigers zo goed doen, gingen de schrijvers onderzoeken wat de vaardigheden, gedrag, kennis en attitudes zijn die er toe doen voor het bereiken van hoge prestaties. Wat ze ontdekten is wellicht de grootste schok sinds decennia voor conventionele verkoopwijsheden. Wil je het eens anders doen? Lees dan dit boek. En verras jezelf en je klanten.

#16 De lessen van de instant miljonair – Mark Fisher

Dit boek gaat over mentaliteit. Over hoe je omgaat met tegenslagen. Over alles eigenlijk.

Dit realistisch geschreven verhaal vertelt over een jongeman met een slecht betaalde kantoorbaan die slechts één wens koesterde: hij wilde graag rijk worden. Hij ontdekt door een ontmoeting met een instant miljonair de kracht van zijn gedachten, woorden en zelfvertrouwen.

Financiële voorspoed en een rijk gevuld leven zijn voor iedereen weggelegd, mits men de principes erachter begrijpt en toepast. Materiële rijkdom kan alleen verworven worden door eerst geestelijke rijkdom te ontwikkelen. Wie arm blijft denken zal nooit rijk worden.

The Lean Startup - dit boek moet je lezen als ondernemer

#17 De Lean Start-up – Eric Ries

Over hoe je niet teveel geld verbrast als je begint en hoe je je ideeën kunt valideren. Het idee van de Lean Startup is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde beweging. Ondernemers en bedrijven ontwikkelen en lanceren er op succesvolle wijze nieuwe producten mee. De aanpak, waarin het Lean-denken wordt toegepast op het proces van innovatie, maakt het mogelijk de juiste dingen te meten, het product aan te passen en opnieuw te testen. Resultaat: je zult minder tijd en geld verspillen.

#18 The Loyalty Effect: The Hidden Force Behind Growth, Profits, and Lasting Value – Fred Reichheld

Geweldig. Wat een simpele en krachtige theorie. ‘The Loyalty Effect’ laat zien dat bedrijven hun winstgevendheid kunnen vergroten door meer te investeren in klantenbinding. Zelfs een kleine verbetering in de loyaliteit van uw klanten levert grote opbrengsten op. Wil je meer omzet zonder acquisitie te doen? Lees dan dit boek over bestaande klanten vasthouden.

#19 De Nieuwe Weg, in 7 stappen naar meer omzet – Jochum Jarigsma

Ben jij die ondernemer die een mooi product of waardevolle dienst aanbiedt maar te weinig omzet maakt? Heb je geen zin om te ‘leuren’ en is sales niet jouw ding? Lees dan mijn verhaal over een ondernemer die op natuurlijk wijze meer leert verkopen. En de wereld gaat veranderen – en het hart van een mooie vrouw gaat veroveren. Met dit boek help ik je aan de ondernemersvaardigheden die je nodig hebt om van je bedrijf een commercieel succes te maken.

Zie ook: Dit zijn de 15 beste managementboeken van 2021

Vragen over boeken die je als ondernemer moet lezen:

Welke boeken moet je gelezen hebben als ondernemer?

  1. Alles over verkopen – Richte Lommert
  2. Calimeromarketing – Karin Romme
  3. The E-myth Revisited – Michael Gerber
  4. De wetten van de winnaars – Bodo Schäfer
  5. Delivering Happiness – Tony Hsieh
  6. Een werkweek van 4 uur – Timothy Ferriss
  7. Finding my Virginity – Richard Branson
  8. Getting to Yes – Roger Fisher e.a.
  9. Good to great – Jim Collins
  10. Het weekend van zeven dagen – Ricardo Semler
  11. Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt – Dale Carnegie
  12. Relatiebeheer als groeistrategie – Jos Burgers
  13. Spin selling – Neil Rackham
  14. De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey
  15. The Challenger Sale – Dixon en Adamson
  16. De lessen van de instant miljonair – Mark Fisher
  17. The Lean Start-up – Eric Ries
  18. The Loyalty effect – Fred Reichheld
  19. De Nieuwe Weg – Jochum Jarigsma

Welke boeken voor ondernemers moet je niet lezen?

Zorg ervoor dat je niet een van de honderden boeken pakt die elke maand uitkomen, waarbij oude wijn in nieuwe zakken wordt gegoten. Elk boek met het woord ‘model’ of ‘theorie’ op de kaft: meteen weggooien.

Verder moet je ook nooit boeken kopen van consultants of goeroes. Zo’n boek is vooral bedoeld om te dienen als uithangbord van de consultant in kwestie.

Wat is een 'must read' voor ondernemers?

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, geschreven door Stephen Covey behoeft nauwelijks nog introductie; het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen. Het is van alle tijden en blijkt steeds weer nieuwe generaties aan te spreken. En terecht, wat een belangrijke lessen, een echte ‘must read’!

Covey leert ons hoe we de kwaliteit van ons werkende leven, privé-leven en gezinsleven kunnen verbeteren. Zijn inzichten hebben mensen in staat gesteld meer plezier en zin te ervaren in hun omgang met anderen; dit heeft het werk in veel organisaties en bedrijven prettiger en effectiever gemaakt.