Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om je bedrijfsmodel te vernieuwen

Of je nu aan de wieg van een startup staat of de leiding hebt over een bedrijf met een langere staat van verdienste, vroeg of laat staat de noodzaak tot verandering op de stoep. Sprout-expert Niels Aarts deelt 5 vernieuwtips waarmee je relevant blijft voor je doelgroep.

In de beginfase van je bedrijf is gebrek aan de juiste inzichten (ervaring) of middelen (financiën) vaak de remmende factor, maar wanneer je bedrijf verder groeit komen er nieuwe uitdagingen om de hoek kijken waardoor het onmogelijk lijkt een nieuwe koers in te zetten. Het gebrek aan een frisse blik en afhankelijkheden op het gebied van organisatie zijn dan vaak de boosdoeners.

Soms zouden we de “pauzeknop” weleens in willen drukken, om eens goed over alles na te denken, maar meestal komt het er niet van. Een greep uit de excuses die ongetwijfeld bekend voor komen: we hebben geen tijd, andere zaken zijn belangrijker, het loopt niet zo’n vaart met die verandering en we maken nog steeds winst. Toch zou ik iedere ondernemer willen aansporen niet te wachten tot de problemen te groot zijn en het schip niet meer te keren is. Het is immers prettiger om het dak te repareren wanneer de zon schijnt!

Vernieuwtip 1: Doorbeek de dominante logica in je markt

Door de jaren heen beschouwen we veel zaken als normaal, terwijl dit voor klanten soms helemaal niet (meer) zo vanzelfsprekend is. Soms is het dan ook beter te breken met tradities, in het belang van de klant of in het belang van je concurrentiepositie. Neem als voorbeeld Starbucks. De ouderwetse manier van klanten bedienen, in de rij staan, afrekenen, wachten op bestelling – kost veel tijd en beperkt de doorloop. Starbucks lanceerde een app waarmee je bestellingen kan plaatsen en direct mobiel af kan rekenen. Wanneer ze de winkel binnenlopen staat hun koffie zo al klaar en is de rij aan de kassa weer een stuk ingekort!

2: Leg jezelf de meest absurde beperkingen op

Bedrijven in dezelfde branche opereren vaak op identieke wijze, volgens een dominante logica. Dit maakt hen voorspelbaar en is op de lange duur steeds vaker in strijd met wat de klant verwacht. Bijvoorbeeld door nieuwe spelers die ongeschreven regels negeren. Of vanwege een nieuwe wet die een juridische beperking oplegt.

Door jezelf een aantal absurde beperkingen op te leggen moet je op zoek naar alternatieven die minder voor de hand liggen. En dat is nu precies wat je concurrenten niet doen. Zo was het jarenlang heel gebruikelijk om als makelaar beloond te worden voor je diensten in de vorm van een courtage. Stel nu dat dat niet meer mogelijk is, hoe zou je verdienmodel er dan uit zien? Zou je een vast bedrag rekenen per geslaagde aan- of verkoop? Een uurtarief voor je diensten? Of je inkomsten uit andere opdrachten halen zoals verhuizen of het bemiddelen bij verzekeringen?

3: Stel je klant (weer) centraal

Bedrijven kijken vaak naar hun concurrentie en hebben vervolgens als doel het net wat goedkoper of beter te doen. Concurreren op prijs of kwaliteit is echter behoorlijk lastig en er kan er maar één de beste of goedkoopste zijn. Vernieuwing en nieuwe kansen zijn zelden te vinden bij de concurrent, dus kijk goed naar de behoeften en wensen van je (potentiële) klant. Dit lijkt natuurlijk heel vanzelfsprekend maar is zelden het geval.

Stel jezelf de vraag: welk probleem de klant met jouw product of dienst op wil lossen? Welke behoefte heeft hij of zij? Door dit vanuit een bredere context te bekijken kom je vaak tot verrassende inzichten, waarvan je zeker kan zijn dat ze aansluiten bij je doelgroep.

Neem als voorbeeld bezorgdienst Thuisbezorgd. Het bezorgen van maaltijden was niets nieuws, maar door goed te kijken naar het aanbod en de behoeften van de klant zagen ze een kans voor een nieuw bedrijfsmodel. De kracht van het platform ligt hem in het bundelen van de verschillende aanbieders en het aanbieden van online betaalmogelijkheden. Het bereiden van de maaltijden laat het bedrijf over aan de restaurants.

4: Haal nieuwe inzichten in huis

Ervaring binnen je bedrijf is belangrijk maar het risico schuilt hem in het feit dat verandering steeds moeizamer gaat. Zorg daarom regelmatig voor vers bloed in het bedrijf, zoals jongere werknemers en ook stagiaires die werknemers tijdelijk van nieuwe inzichten kunnen voorzien. 

Vaak wordt gekozen voor werknemers met een track record in de eigen branche, maar ook hierin schuilt het gevaar van voorspelbaarheid. Medewerkers uit een andere branche brengen afwijkende inzichten en ervaring mee.

Een mooie aanvulling kan iemand zijn die werkzaam is in de branche van je doelgroep. Die kan je helpen om je aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te maken en vergroot tegelijk het inzicht van de rest van je organisatie. Gebruik die nieuwe inzichten bij productontwikkelingen, strategische keuzes of voor acquisitiedoeleinden.

5: Kijk kritisch naar je kernactiviteiten en middelen

Soms ligt de sleutel tot vernieuwing binnen je eigen bedrijf. Zo is het belangrijk om je kernactiviteiten en middelen met enige regelmaat kritisch te beoordelen. Een zogenoemde make or buy-beslissing kan hierbij vanuit verschillende redenen ingegeven worden, zoals: het onderhouden van kennis, het op peil houden van voorraden of simpelweg de kosten die een proces met zich mee brengt. Door de juiste samenwerkingen of het uitbesteden van activiteiten optimaliseer je het resultaat met lagere kosten of een efficiënter bedrijfsproces als gevolg.

Dat zelfs je klant als partner op kan treden bewijst het voorbeeld van Ikea. Door klanten zelf meubels in elkaar te laten zetten bespaart het bedrijf opslagruimte (de pakketten zijn een stuk compacter), transportkosten en kosten voor het elkaar zetten van de pakketten. Sterker nog, je kunt er zelf nog voor kiezen om het bezorgen en in elkaar zetten van je meubels tegen betaling te laten verzorgen door Ikea!

Ga met deze vijf tips vandaag nog aan de slag. Want: wanneer je doet wat je altijd gedaan hebt krijg je niet eens meer wat je altijd hebt gekregen. Doe er je voordeel mee en wacht niet tot het te laat is!

Niels AartsNiels Aarts is ondernemer bij Evolve Mobile & Evolve Services. Daarnaast is hij als marketeer bezig met vraagstukken rond positionering, het genereren van leads en innoveren. Met ervaring binnen de B2B- en B2C-sectoren heeft hij specifieke kennis op het gebied van ICT, retail, hospitality en finance.