Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ben jij te authentiek om een merk te worden?

Het lijkt tegenwoordig bijna onmogelijk om succesvol te zijn, als je niet authentiek bent, meent Sprout-expert Arko van Brakel. "Zeker in ons instagram-youtube-twitter-facebook-tijdperk lijkt het extra belangrijk om herkenbaar en authentiek te zijn." 

Arko van Brakel

Authenticiteit is eigenlijk een soort verzamelnaam voor eigenschappen die we met allerlei vormen van succes associëren. We hebben allemaal een beeld van authentieke mensen en authentieke organisaties. Toch blijkt het verdraaid moeilijk om het begrip echt ‘beet te pakken’. Bovendien ligt subjectiviteit op de loer, omdat we allemaal zo onze eigen definitie hebben van authenticiteit…

Drang naar nog meer ‘echt’

Op zoek naar een objectieve definitie heb ik eens gegoogeld naar het begrip authenticiteit. En dan valt op dat dit woord ons ook in officiële definities grootse beloftes voorspiegelt, die met kwaliteit, originaliteit, echtheid, onderscheidend vermogen en andere hooggewaardeerde eigenschappen worden geassocieerd. Neem nou Wikipedia: “Het begrip authenticiteit is een kwaliteitskenmerk….” Andere bronnen schermen met vertalingen als echtheid, betrouwbaarheid, onderscheidend en zelfs “waarachtig”. Het woord authenticiteit wordt ook omschreven als een kwaliteitsinstrument, of “een stabiele eigenschap” en er zijn hele groepen authenticiteit-coaches actief in de markt.

Kun je überhaupt wel nog authentieker zijn dan je al bent? 

En vooral dat laatste is opmerkelijk. Want we zijn toch altijd authentiek? Als wij ons, met alle eigenschappen die we hebben en gedragen zoals we ons gedragen zijn we toch altijd ons authentieke zelf? En geldt dat niet voor iedereen? Waar komt dan die drang naar nog meer authenticiteit vandaan? Kun je überhaupt wel nog authentieker zijn dan je al bent? Of zijn we eigenlijk op zoek naar iets anders?

Het belang van authentiek zijn

Het valt mij op dat veel mensen in het keurslijf van onze regel-gestuurde samenleving het gevoel hebben dat ze zichzelf kwijt raken. Tegelijkertijd voelen we de noodzaak om op Facebook een authentiek, plezierig, onderscheidend en interessant leven te laten zien. Maar wat nou als je heel ‘echt’- en tegelijkertijd heel gewoon bent? Ben je dan minder authentiek? Of ben je gewoon niet zo onderscheidend? En wat doe je als je zo veelzijdig bent dat je onmogelijk alle kanten van jezelf kunt laten zien aan collega’s op Facebook? Ben je dan niet authentiek? En dan de hamvraag: hoe belangrijk is dat eigenlijk?

Hoe word je een merk?

Bij de Baak heb ik als nieuwe directeur in een bestaande-, kritische- en intelligente organisatie met veel historie en legacy, geleerd dat geduld en consistentie cruciaal zijn om je zelf prijs te geven. Het duurt twee jaar, zo leerde ik later van top-trainer Guus Brackel, voordat jouw omgeving alle aspecten van jouw authentieke persoon heeft gezien: jouw totale gedrag, met alle irritaties, grappen, emoties, fouten en ideeën. Pas dan is het beeld van ons consistent en compleet. Het duurt dus echt twee jaar voor je als nieuwkomer volledig geland bent in een nieuwe organisatie.

Het duurt twee jaar voordat jouw omgeving alle aspecten van jou heeft gezien. Pas dan is het beeld van ons compleet

Ik sprak hierover met Henkjan Smits, die als geen ander begrijpt hoe je als artiest of ondernemer een merk wordt, kortom wat jouw X-factor is. Zijn conclusie is dat je altijd echt bent, maar dat je pas een merk wordt als je daarnaast ook consistent bent. Dat betekent dat als je herkenbaar wil zijn, moet kiezen welk deel van jezelf je het liefste consistent wilt laten zien. Voor veelzijdige mensen, is het dus veel lastiger om een merk te worden dan voor iemand met een heel duidelijk specialisme.

Consistent

Ik heb er zelf om die reden voor gekozen om een paar thema’s in te zetten: ondernemerschap, leiderschap, strategie en vitaliteit. Hierdoor kan ik met relatief weinig middelen een heel aardige impact hebben. Ik hoor daardoor vaak dat ik ‘heel authentiek’ en ‘altijd mezelf’ ben. Dat klopt op zich wel maar de werkelijkheid is óók dat ik een groot deel van mezelf, dat zou kunnen afleiden van mijn eigen doelen, consistent niet aan iedereen laat zien. Dat is heel overzichtelijk, maar misschien niet 100 procent authentiek.

Dus wil je herkenbaar authentiek zijn? Zorg dan dat je weet waar je goed in bent, wie je wilt zijn en voor wie je van betekenis wilt zijn

Ingewikkeld? Mwah. Het goede nieuws is dat ieder mens (en iedere organisatie!) authentiek is. Maar we worden pas herkenbaar en onderscheidend als we consistent zijn in wat we zeggen en doen. Dus wil je herkenbaar authentiek zijn? Zorg dan dat je weet waar je goed in bent, wie je wilt zijn en voor wie je van betekenis wilt zijn. Als je dan de discipline en het geduld hebt om dit consistent uit te dragen, word jij een onderscheidend merk dat iedereen heel authentiek vindt. Al vind je dan misschien zelf eigenlijk dat je de wereld nog niet álle bijzondere kanten van je authentieke zelf hebt laten zien…