Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De overeenkomst tussen Jehova-haters en HelloFresh

In samenwerking met Nico Oud BV - Sprout-expert Nico Oud ziet hoe een viraal blog over HelloFresh meer kapotmaakt dan hem lief is. "We weten toch dat bedrijven die slechte kwaliteit leveren vanzelf verdwijnen?"

Dit is een reactie op Sidney Vollmer, wiens column ‘Fuck you, HelloFresh. You Foodjehovas‘ de afgelopen week viraal ging.

Onlangs had ik een paar van die Jehova’s aan de deur. Nou, ik kan je vertellen, die heb ik even de wind van voren gegeven! Ik vertelde ze dat ze konden oppleuren en smeet zo de deur voor hun smoel dicht. Whoehaha! Een groepje mensen buldert van het lachen. Maar het is geen gewoon lachen, het klinkt gemeen. Alsof ze iemand een loer hadden gedraaid en ze er duidelijk van genoten. Het zijn de Jehova-haters.

Maar beste Jehova’s; voel je niet rot, hoor! Dit soort mensen haten niet alleen Jehova-getuigen. Ze haten moslims, joden, christenen, mensen met zwarte kousen, mensen die blij zijn, grote merken, succesvolle mensen – eigenlijk alles en iedereen die anders is dan zijzelf.

Het zijn de mensen die een merk volledig afbranden na een slechte ervaring. Het zijn de mensen die naar mijn internetbureau kwamen om te vragen of ik hun klaagsite boven een bepaald merk in Google kon krijgen, met maar één doel: een bedrijf kapot maken. Slopen en met de grond gelijk maken! En het ergste is, soms lukt het. 

Fouten

Maar beste Sidney: Jij werkt toch ook voor merken die fouten maken? Sterker nog, is het niet jouw beroep om mensen te overtuigen met ‘mooie praatjes’? Niet lullig bedoeld, hoor, het is ook mijn beroep. Ik ben ook marketeer. Net als jij. En wij weten allebei dat achter ieder groot en succesvol bedrijf weldegelijk een drive voor kwaliteit schuilt.

Je bent vast heel ontevreden over HelloFresh en het is vast heel vervelend om dan iedere dag geconfronteerd te worden met hun marketingboodschappen, maar moet je er een bedrijf voor om zeep helpen? Alleen al op LinkedIn kan ik zien dat er minstens 560 mensen gelinked zijn aan het bedrijf. Als jouw tirade over marketing en verse groenten het bedrijf ten gronde richt, is dat 560 keer bad karma voor jou, vriend.

Verdwijnen

En waarom? Wij marketeers weten toch dat bedrijven die slechte kwaliteit leveren vanzelf verdwijnen? Waarom ontketen jij die heksenjacht? Waarom doe jij net alsof nieuwe marketing technologieën ‘evil’ zijn, terwijl je als copywriter, concept ontwikkelaar en strateeg toch echt hetzelfde doet?

Weet je wat ik haat? Haters. Mensen die andere mensen haten om hun geloofovertuiging, mensen die mensen haten die meer geld hebben dan zijzelf en de mensen die bedrijven ten gronde richten als ze een slechte ervaring achter de rug hebben. Eigenlijk ben ik zelfs wel een beetje bang voor ze. Ze zijn onberekenbaar en je weet nooit wanneer er eentje opstaat en een heksenjacht tegen jou ontketent.

Zeg eerlijk Sidney: Het zou toch verschikkelijk zijn als een van jouw grote klanten de media zou opzoeken om te vertellen hoe slecht jouw campagne werkte voor dat ene product? Zou het jouw carriere niet ten gronde kunnen richten? Misschien zelfs je leven?

Bij HelloFresh nemen ze je in ieder geval niet meer aan. Maar waar wel? Ik zou als de dood zijn om jou een baan te bieden. Wat als het je niet bevalt? Ik kijk wel uit.

Frustratie

Maar ik weet wel wat er is gebeurd, Sidney: Je was ontevreden over HelloFresh, je schreef uit frustratie een blogartikel en dat ging ineens viral. Voor je gevoel was er nu geen weg meer terug en moest je wel achter je standpunt blijven staan. Ongetwijfeld zie jij inmiddels ook in dat dit helemaal uit de hand loopt en dat jouw blogartikel meer kapot maakt dan de bedoeling was.

Een belangrijke les die ik al vroeg leerde was dat ik best terug kon komen op mijn woorden als ik er niet meer achter stond. Zeker als de situatie verandert, zoals in jouw geval de massale aandacht in de media, is het gerechtvaardigd om een nieuw standpunt in te nemen en eventuele ongewenste gevolgen te voorkomen.

Sterker nog, het had getuigd van grootsheid als je vanaf dat punt het standpunt had ingenomen dat je HelloFresh het beste gunt en ze had aangeboden om ze te helpen. Wie weet wat er was ontstaan?

Geen hater

Ik kijk naar je site en naar de dingen die je hebt gedaan. Je bent volgens mij zelfs best succesvol binnen jouw vakgebied. Volgens mij ben je geen hater en volgens mij is HelloFresh niet zo slecht als dat jij het afschildert.

Ik hoop dat HelloFresh niet al teveel schade ondervindt van al die slechte publiciteit en ik hoop ook dat het jou goed gaat.