Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de primaire kleuren van een succesvolle startup

Share more, Learn more is een van onze kernwaarden bij autodeel-app BlaBlaCar, schrijft medeoprichter en Sprout-columnist Frédéric Mazzella. Hij deelt een aantal fundamentele lessen die hij de afgelopen tien jaar leerde tijdens het opbouwen van zijn bedrijf: de 'primaire Kleuren van een Startup.'

De komende tijd verdiep ik me op deze plek in de drie fundamentele elementen bij het opzetten en uitbouwen van een startup. Ik noem die de ‘primaire Kleuren van een startup’. Dingen die ik graag had willen weten toen ik begon. 

Wat is het geheim van een succesvolle startup? Er is geen magische formule, maar ik zou zeggen dat een bedrijf drie belangrijke pijlers nodig heeft om te slagen. Net als de primaire kleuren zijn deze pijlers de basiselementen waaruit kan worden gecreëerd, maar ze kunnen niet vervangen worden. Dit zijn:

Groen*: DNA van de onderneming, gebaseerd op het team, de waarden, het product en de gebruikers
Blauw: De Groeistrategie, gebaseerd op de juiste KPI’s, de financiering en internationale ambitie;
Rood: De Ondernemingsgeest, gedreven door een veerkrachtige mindset, hard werken en passie.

*ik ben zo vrij geweest om de primaire kleuren te vertalen naar onze eigen primaire Blablacar-kleuren

In dit eerste deel gaat het over de kleur ‘Groen’, het DNA van het ondernemerschap. Het DNA is een van de fundamentele kenmerken of kwaliteiten van iets of iemand. Maar in dit geval omvat het DNA van een bedrijf het team, de kernwaarden, het product en de eindgebruikers.

Team: complementair en samenwerken

Toen ik het idee had van een platform waarbij we bestuurders konden verbinden met passagiers, zodat ze hun lange ritten kon delen, had ik een visie en een aantal relevante vaardigheden om een bedrijf te beginnen. Maar ik wilde het niet alleen doen. Dus ik benaderde een oud-collega en tevens goede vriend.

We konden redelijk goed coderen, maar het bouwen van het type infrastructuur dat een service met grote aantallen gebruikers kon ondersteunen, was toch wel een ander verhaal. Vervolgens ontmoette Francis Nappez (mede-oprichter en CTO), met een achtergrond als senior developer voor grote succesvolle online platforms, en Nicolas Brusson (mede-oprichter en COO), die uitgebreide ervaring in venture capital had. Het succesvol opzetten van een startup begint met de financiering, een effectief team en het op de juiste manier inzetten van budget.

Vandaag de dag zijn Francis, Nicolas en ikzelf het founding team. We blijven profiteren van onze complementaire vaardigheden en onze gemeenschappelijke drive, en samen bewegen we onze startup in alle richtingen die nodig zijn om de groei te bevorderen. We hebben talent met veel vaardigheden aangetrokken en gezorgd voor een sterke cultuur met een horizontale structuur die vruchtbare interactie tot gevolg heeft. Bij BlaBlaCar moedigen we het delen van kennis en expertise tussen teams aan, zodat we gezamenlijk blijven leren en samen groeien.

Principe 1: Partner met complementaire mensen en deel het eigendom
Het is belangrijk om samen te werken met mensen die aanvullende vaardigheden hebben, maar wel dezelfde doelen hebben. Een complementair team is namelijk altijd beter uitgerust voor de vele uitdagingen die je tegenkomt tijdens de groei van je bedrijf. Tijdens iedere fondsenwerving ronde zullen beleggers in de eerste plaats naar je team kijken om de kansen in te schatten dat het team ook echt hun visie kan waarmaken.

Waarden: effectiever dan welk proces dan ook

Toen we met 60 mensen waren zijn we met het team bijeengekomen om 10 waarden te definiëren die als een leidraad konden dienen voor al onze kantoren wereldwijd, van Delhi tot Parijs en Sao Paolo. Waarden stimuleren namelijk – in tegenstelling tot hiërarchische processen die alleen de uitvoering vereisen – actieve besluitvorming en bevordert verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

BlaBlaCar’s waarden zijn te vinden op de muren van al onze kantoren, worden verspreid als stickers die we op onze computers en mobiele telefoons plakken en tijdens onze besluitvormingsprocessen wordt ernaar verwezen. Persoonlijk gebruik ik de meeste van onze 10 waarden ten minste eenmaal per dag. Ze maken deel uit van wat we doen en stellen ons in staat om consistent te groeien.

Principe 2: Waarden vervangen processen in een snelgroeiende startup.
Naarmate je bedrijf groeit, zowel in omvang als in geografische spreiding, is het belangrijk om je missie en waarden hierop aan te passen. De enige manier om dit te doen is door duidelijk te zijn; verwoordt waar je voor staat, communiceer actief je bedrijfswaarden en neem deze ook op in je wervings- en operationele processen.

Een sterke cultuur versterkt namelijk het gevoel van doelgerichtheid, moedigt teamleden aan om verantwoordelijkheid te nemen en zorgt voor een consistente en snelle besluitvorming.

Product: Verankerd in de gebruikerservaring

Het idee achter BlaBlaCar kwam voort uit een persoonlijke behoefte: ik kon op kerstavond geen treinkaartje vinden van Parijs naar mijn geboortestad in het zuiden van Frankrijk omdat alle treinen volgeboekt waren. Mijn zus moest uiteindelijk een omweg maken om mij op te halen. Op de snelweg zag ik dat veel auto’s grotendeels leeg waren, terwijl de trein, die we vanaf de weg konden zien, vol was.

Op dat moment zag ik de mogelijkheid om deze verspilde capaciteit – lege plaatsen in de auto – te optimaliseren en een nieuw, betaalbaar en vriendelijk reisalternatief te creëren. We hebben een oplossing bedacht die we zelf graag zouden willen gebruiken en die ik sindsdien, zowel als bestuurder als passagier, altijd gebruik – net als het overgrote deel van ons team.

Om die filosofie aan te moedigen nemen we talenten aan die echt begrijpen waar we voor staan, omdat zij er zelf al gebruik van maken en het product dus volledig omarmen. Om deze manier van denken te stimuleren, kunnen BlaBlaCar medewerkers gratis meerijden, mits zij een feedbackformulier invullen met ideeën voor verbeteringen. Wij zijn zelf dus actieve leden van onze community.

Principe 3: Wees je meest veeleisende klant
Om ervoor te zorgen dat je product zich richt op de behoeften die je hebt geïdentificeerd en om te begrijpen hoe deze behoeften zich ontwikkelen, is het van belang dat er een product wordt gecreëerd dat je persoonlijk zou willen gebruiken en dit product te verbeteren vanuit het oogpunt van de gebruikers.

Binnen BlaBlaCar zien we dit terug in de waarden “The Member is the Boss” en “Think it. Build it. Use it”. Zorg voor passie voor je missie en wees zelf je meest veeleisende klant.

Continue innovatie

Om ons product continu te verbeteren, maken we gebruik van herhalende processen om de constante innovatie mogelijk maken. Bijvoorbeeld, wanneer we een verandering in onze mobiele app, website of de dienst aanbrengen, zetten we een minimum viable product (MVP) online om de feedback van onze leden te testen en te integreren.

Een eerste versie is zelden perfect (één van onze waarden is “Done is better than perfect”), maar het stelt ons in staat om het idee in de realiteit te testen. Zo starten we een proces van voortdurende verbetering en blijven we tegelijkertijd helemaal in sync met de behoeften van onze leden.

Feedback is een geschenk en zeer belangrijk voor ons. Daarom hebben we meerdere kanalen voor feedback ontwikkeld, inclusief ons ‘Member Relations Team’ dat 100% van de ledenvragen beantwoordt en hen continu ondersteunt bij het gebruik van de dienst in twintig verschillende talen. Verbetersuggesties worden gecentraliseerd door ons ‘Member Voice Team’ en vervolgens getransporteerd naar ons ‘Product Team’ die de veranderingen doorvoert.

Principe 4: Voor constante vooruitgang en innovatie moet een startup feedbackkanalen en processen creëren
Verandering is de enige constante in een startup. Niets staat vast en alles kan worden verbeterd. Ontwikkel sterke communicatiekanalen om feedback van gebruikers te verzamelen. Deze helpen om ontwikkelingen in de gewoontes en behoeftes van je gebruikers te identificeren. Creëer processen die flexibel zijn en makkelijk aan te passen zijn, want dit zal zorgen voor continue verbetering.

Zodra het DNA van een startup is opgezet en verspreid is door operationele processen, kan de startup met uitbreiding beginnen. Mijn volgende artikel richt zich op het ontwikkelen van een sterke groeistrategie.