Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maximaal scoren met je influencers-campagne

Hoe haal je het maximale uit een campagne waarbij je gebruik maakt van invloedrijke bloggers en vloggers? Sprout-expert Leonne van de Ven zet een aantal tips voor je op een rij.

Influencers zijn social media gebruikers en bloggers met een grote groep volgers. Je kan zelfs stellen dat zij de “nieuwe journalisten” zijn. Voor de marketing van bedrijven een heel interessant gegeven want door slim gebruik te maken van het bereik van een influencer kun je relevante engagement creëren tussen je merk en je – potentiële – fans.

Een aantal tips voor een geslaagde campagne:

Hoe vind je de juiste influencers? 

Er zijn een aantal tools waarmee je kunt kijken wie er in jouw vakgebied de juiste influencers zijn. Twee tools om Twitter te analyseren zijn bijvoorbeeld MOZ en Keyhole. Via een tracker analyseren deze diensten de volgers en hashtags van populaire accounts. Hiermee krijg je inzicht in dingen zoals geslacht, woonplaats, tijd, locatie en meestgebruikte woorden in tweets. Voor Instagram is er Hashtagify, een tool waarmee je de meest populaire hashtags kunt vinden.

Verder zijn natuurlijk de social mediakanalen waar je op gezien wilt worden, hoe voor de hand liggend, ook de juiste zoekmachines. Je kan op Instagram zoeken via hashtags (#mamablog), locaties, naam etc. En als je een aantal geschikte influencers hebt gevonden kom je al snel via comments, likes en volgers bij andere relevante opties terecht. Let hierbij vooral op engagement en niet perse de hoeveelheid volgers.

Wat hebben jullie elkaar te bieden? 

Eenmaal de juiste influencer gevonden, denk vervolgens goed na over het doel van je campagne. Waarom benader je juist deze blogger/influencer? Benoem dit direct in je contact met de influencer. Als het doel helder is, kun je de boodschap makkelijker overbrengen waardoor de influencer meteen kan inschatten of het bij de blog of het online platform past.

Verwijs bijvoorbeeld naar een interessante blog die je hebt gelezen op het platform of naar een passende post die je op één van de social media kanalen hebt gezien. En leg dan een link naar waarom jouw content of product hier goed bij aansluit.

Wat is de juiste tone of voice? 

Het klinkt simpel maar probeer te veel jargon te vermijden en vertel in heldere taal wat je te bieden hebt en wat je in ruil daarvoor wilt. Voor een van onze recente projecten schreven acht ‘mamabloggers’ in de aanloop naar de meivakantie een positieve review; het ging over een klant die iets moois te bieden had voor ouders van jonge kinderen. Bij bijna alle bloggers ging dit ook gepaard met een winactie. Hoe hebben wij in het eerste contact de juiste snaar geraakt zodat er maximaal gescoord werd?

Door de bloggers duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde was van ‘ons aanbod’ voor hun platforms (social media en blogs). Door te werken met mooi aansprekend beeldmateriaal & goede copy. En door het sympathieke of passende karakter te benadrukken van het product of de dienstverlening

Hoe trigger je een influencer?

Het verdienmodel van een influencers is anders dan die van traditionele media. Hou er altijd rekening met het volgende:

– Je budget. Het hebben van een inkoopbudget kan zeker meehelpen in het scoren bij influencers. De grote werken niet meer zonder een financiële prikkel. Ook kan het helpen om gratis producten aan te bieden om te testen en te reviewen.

– Het onderwerp. Heb je weinig budget maar sluit het onderwerp heel erg goed aan bij de (persoonlijke) interesses van de influencer? Dan heb je grote kans dat de influencer in kwestie toch over je gaat schrijven. De kracht van de influencer is juist dat deze schrijft over en/of foto’s plaatst over onderwerpen waar zij zelf achterstaan. De volgers waarderen de influencer daarom.

– De betrokkenheid van de influencer bij jouw product of dienst. Relaties onderhouden met influencers is als merk erg aan te raden, zodat ze overtuigend ambassadeur kunnen worden en blijven.

De follow-up

Heb je een ja gekregen van de influencer, zorg dan ook voor de juiste follow-up. Spreek een datum af wanneer de blog, winactie of post online moet komen en hou deze goed in de gaten. Zorg er ook voor dat je de tekst leest voor publicatie. Zo kun je eventuele onduidelijkheden of foutjes nog herstellen. Heb je een winactie uitgezet? Zorg dat jij de namen van de winnaars doorkrijgt voor de afhandeling en indien je budget had gereserveerd, regel een goede financiële afwikkeling.

Repost of retweet de publicaties van de influencers, voor extra aandacht (en omdat het fijn is voor de influencer; het vergoot immers weer zijn/haar bereik). Het allerbelangrijkste wat we kunnen meegeven is; blijf in contact met elkaar! Maak een lijst met contactgegevens en neem de bloggers mee in een speciale nieuwsbrief waarmee je ze up to date houdt.

Geef in deze contactlijst ook aan wanneer en voor welke eerdere campagne je ze hebt gesproken. Zo hou je alle belangrijke informatie bij elkaar voor nieuwe campagnes.