Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Welke vorm van crowdfunding kies jij?

Precies tien jaar geleden lanceerde Pim Betist met Sellaband ‘s werelds eerste crowdfundingplatform met een reward-based model, nu onder meer bekend van Kickstarter. Om zijn tweede lustrum als ondernemer te vieren, deelt hij tien weken lang zijn belangrijkste lessen met Sprout. Vandaag deel 4: voor welke crowdfundingvorm kies jij?

Even terug naar afgelopen vrijdag. Het is ’s morgens even na acht uur als ik de studio van BNR Nieuwsradio kom binnenlopen. Uit onderzoek van Douw & Koren blijkt dat de groei van crowdfunding in ons land stagneert. Ook Sprout bericht erover.

Het afgelopen half jaar werd er op deze manier voor een bedrag van 86 miljoen gefinancierd, maar een paar miljoen meer dan de zes maanden ervoor. En dat terwijl de bedragen de afgelopen vijf jaar steeds explosief zijn gegroeid. In een gesprek van circa vier minuten met presentator Patrick Lodiers mag ik uitleggen hoe we dit kunnen verklaren.

Maar al bij de tweede vraag voel ik dat we toch weer even terug moeten naar de basis. Want waar hebben we het eigenlijk over? En dus leg ik uit dat de ene vorm van crowdfunding de andere niet is.

Meerdere vormen

Dat ik dit op een zender als BNR moet uitleggen, is niet zo gek. Dat komt veel vaker voor. Veel mensen, inclusief ondernemers, gooien alles wat met crowdfunding te maken heeft op één hoop. Maar in realiteit biedt crowdfunding een breed scala aan financieringsvormen die ieder zo hun eigen succesfactoren en risico’s met zich meebrengen. De verschillende vormen zijn in de basis dan ook wezenlijk anders.

Zo zijn er vormen die vergelijkbaar zijn met een lening van een bank, een investering voor aandelen, een donatie of voorraadfinanciering. Weeg bij het inrichten van je crowdfundingcampagne de bijbehorende risico’s en voordelen van iedere vorm goed af.

Liever te laag dan te hoog

Over die verschillende vormen straks meer. Eerst even iets over het bepalen van je crowdfunding-doelbedrag. Doe dat niet op basis van hoeveel geld je nodig hebt, maar op basis van wat haalbaar is.

Dit kan met een simpele rekensom. Vermenigvuldig het aantal mensen dat je verwacht te bereiken met het percentage dat volgens jou daadwerkelijk zal storten en het verwachte gemiddelde bedrag. Wij gebruiken deze methode ook bij Ripplestarters. Met succes. We zitten er namelijk nooit meer dan een paar duizend euro naast.

Zet liever te laag dan te hoog in. Wanneer je het doelbedrag namelijk niet haalt (en geloof me, dat komt heel regelmatig voor, je leest er alleen wat minder vaak over ☺), dan wordt het bedrag bij de meeste crowdfundingplatforms teruggestort. Dan zit je dus met lege handen en flink wat reputatieschade.

Zelf terugbetalen

De leeftijd van je bedrijf en de mate waarin je kasstromen genereert geven richting bij het bepalen van de juiste vorm. Een veelgebruikte vuistregel is dat de leningsvariant – ook wel crowdlending genoemd – pas een haalbaar alternatief wordt wanneer een bedrijf ouder is dan twee jaar én winst maakt.

Weet wel dat de meeste platformen die deze variant aanbieden hoofdelijke aansprakelijkheid eisen. In het geval dat het onverhoopt misgaat, ben je dus verplicht om uit eigen middelen de lening aan de crowd terug te betalen (en ook die voorbeelden zijn er).

Geen hoofdelijke aansprakelijkheid, wel verwateren

Equity crowdfunding, de vorm waarbij aandelen uitgegeven worden aan de crowd, eist daarentegen geen hoofdelijke aansprakelijkheid. Dit is bij uitstek een goed alternatief voor jongere bedrijven die nog onvoldoende of geen enkele cashflow generen.

Het nadeel van deze vorm is echter dat je als ondernemer moet verwateren en dat er redelijk wat administratieve en notariële activiteiten mee gemoeid gaan. Zo is er bijvoorbeeld een stichting administratiekantoor nodig waarin alle aandeelhouders gebundeld worden.

Converteren kun je leren

Bij equity crowdfunding is er een waardering van het bedrijf nodig die de grondslag biedt voor het percentage aandelen dat uitgegeven wordt aan de investeerders. Bij startups is dit een lastig vraagstuk. Om deze vraag uit te stellen naar een moment dat de waardering bekend is, zijn er platforms die met een converteerbare lening werken. Leapfunder en OnePlanetCrowd bijvoorbeeld.

Bij deze variant geven investeerders een lening die ze in een later stadium kunnen omzetten in aandelen. Nadeel van deze vorm is dat hij minder bekend is. Je zult investeerders dus goed moet uitleggen hoe het precies werkt en waarom het een goede constructie is. De betere crowdfundingplatforms helpen je hier graag bij.

Financiering en naamsbekendheid

Een variant waar geen aandelen en zelfs geen aflossing en rente bij wordt geboden is ‘reward based’ crowdfunding. Het bekendste platform dat dit mechanisme hanteert is Kickstarter. Financiers doneren een bedrag met als tegenprestatie dat zij het product ontvangen wanneer het geproduceerd is.

In de basis is dit dus vergelijkbaar met voorraadfinanciering. Het grote voordeel van deze vorm is dat je hiermee niet alleen financiering, maar ook naamsbekendheid realiseert.

No such thing as a free lunch

Welke vorm je ook kiest, voor een succesvolle crowdfundingcampagne moet hard gewerkt worden. Ga je een crowdlending-campagne doen? Zorg er dan voor dat de cijfers op orde zijn, je een goed investeringsmemorandum hebt en zeker weet dat je de lening uit je toekomstige kasstroom kunt terug betalen.

Bij equity en reward based crowdfunding is het van groot belang dat je voldoende mensen kunt bereiken die willen investeren in je bedrijf of je product willen afnemen. Houd er bij de reward based-variant ook rekening mee dat een groot deel van je doelgroep in Amerika zit. Ga dus op zoek naar partners die daar je campagne onder de aandacht brengen en geef je crowdfundingfilm een internationale touch.

Succes!


Lees ook de eerdere 3 blogs van Pim Betist:
5 vragen voordat je op zoek gaat naar een investeerder
Maak je ondernemingsplan lean
5 technieken waarmee mijn bedrijf verbluffend efficiënt werd