Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo creëer je een ondernemersgeest volgens Frédéric Mazella (Blablacar)

Blablacar-oprichter Frédéric Mazella deelt in deze blogreeks de fundamentele lessen die hij de afgelopen tien jaar leerde tijdens het opbouwen van zijn bedrijf. In dit slotstuk legt hij uit hoe je een ondernemersgeest creeëert.

Na het analyseren van het Startup DNA (groen) en de Groeistrategie (blauw), verdiep ik in dit derde en laatste artikel in de reeks van ‘primaire kleuren van een startup‘, hoe je een ondernemersgeest creeëert en daarbij innovatie bevordert (rood).

Principe 10: Omarm onzekerheid

Binnen een startup wordt alles van de grond af opgebouwd, soms binnen het bedrijf en soms binnen een gehele sector. Een pragmatische, flexibele en veerkrachtige mindset helpt om te kunnen blijven ontwikkelen in onzekere tijden. Om te overleven in zo’n omgeving is het belangrijk om onzekerheid te omarmen, energie te krijgen van het oplossen van problemen en de motivatie te hebben om altijd een stap verder te gaan. Wat de strategie ook is, de manier waarop dingen gebeuren, is altijd anders dan gepland. Bij BlaBlaCar wordt deze mindset vormgegeven door simpelweg te begrijpen dat niets in steen staat gebeiteld. Zelfs de kantoorplattegrond verandert constant als gevolg van de steeds veranderende samenstelling van de verschillende teams door onze groei.

Principe 11: Durf te falen

Wees pragmatisch en flexibel. Weet hoe je je kunt aanpassen aan een omgeving die constant in beweging is. Accepteer onzekerheid en handel naar zaken die controleerbaar zijn. Je kunt het weer niet controleren, maar je kunt wel een paraplu kopen. Neem bovendien het risico om te falen. Het is zeer belangrijk te begrijpen dat falen een onderdeel is van het leerproces.

Bij BlaBlaCar hebben we zes verschillende verdienmodellen getest

Bij BlaBlaCar reflecteren twee van onze kernwaarden deze manier van denken: “Fail. Learn. Succeed.” en “We are passionate, We innovate”. Toen we op zoek waren naar een gezond business model, wilden we een model vinden dat ons in staat stelde om een duurzaam, economisch pad te ontwikkelen. Tegelijkertijd moest er ook waarde gecreëerd worden voor de leden van onze ridesharing gemeenschap.

Voordat we het huidige transactiekostenmodel inzette, hebben we bij BlaBlaCar maar liefst zes verschillende modellen getest, waaronder B2B ridesharing platforms voor bedrijven of gemeenten, een premium service, reclame, een soort indirecte telefoonservice, een evenementenkalender en een maandelijks abonnement.

We kwamen uit bij het transactiekostenmodel, omdat het rekenen van boekingskosten voor elke reis transparant en eerlijk is. Het stelt ons tegelijkertijd in staat om waarde voor onze activiteiten te creëren, doordat we onderlinge afspraken tussen leden betrouwbaarder maken. Met dit model staat de betaling in verhouding tot de omvang van de activiteiten en dus tot de kosten van het verstrekken van de dienst, waardoor dit model schaalbaar is.

 Om succesvol te innoveren, is het nodig om het risico van falen te accepteren

‘Trial and error’ is je beste vriend. Om succesvol te innoveren, is het nodig om het risico van falen te accepteren. De lessen die je leert van je fouten, zijn heel belangrijk bij het aanpakken van toekomstige uitdagingen. Zoals Thomas Edison, de uitvinder met duizend patenten, eens heeft gezegd: “Ik heb niet gefaald, ik heb zojuist 10.000 manieren gevonden die niet zullen werken”.

Principe 12: Blijf gemotiveerd

In de begindagen van BlaBlaCar, codeerde ik. Ik deed mijn eigen Photoshop-werk en maakte gebruik van andere design tools. Ik verkocht tientallen ridesharing platforms aan bedrijven, gemeenten en festivals. Ik schreef productontwerp specificaties en allerlei soorten contracten, verzorgde de rekeningen, reageerde op offertes, creëerde en optimaliseerde marketingcampagnes, rekruteerde, was fondsenwervend, schreef businessplannen en persberichten, onderhandelde met banken, gaf conferenties en interviews, belde honderden leden voor feedback over hun gebruikerservaring en beantwoordde duizenden vragen van onze eerste leden.

Met de omvang en de diversiteit van onze activiteiten, realiseerde ik me dat één persoon vrijwel alles kan doen als die persoon maar gemotiveerd is. Daarom heb ik besloten om me te focussen op het overbrengen van deze motivatie op iedereen die zich bij het BlaBlaCar-avontuur heeft aangesloten. Als iedereen gemotiveerd is, hoef je alleen nog te bepalen wie wat doet en de opdrachten te omschrijven. Iedereen kan dan verantwoordelijkheid nemen voor alle aspecten van die activiteit en elkaar aanvullen. Een projectleider ontvangt als ondernemer altijd veel verzoeken, maar kan deze op een passende manier delegeren.

Principe 13: Deel en delegeer

Het kostte ons vijf jaar om voldoende gebruikers te krijgen voor virale groei

Een probleem bij jezelf houden is de beste manier om stress en operationele knelpunten te verergeren. Er is geen betere manier van delegeren dan je team verantwoordelijkheid te geven voor interessante en strategische projecten. Als je dat doet, volgen anderen je voorbeeld en ontstaat er een gezonde werkomgeving waarin iedereen verantwoordelijkheden heeft en gedreven wordt door het realiseren van hun projecten. Uiteindelijk zal iedereen elkaar helpen bij het behalen van gezamenlijke doelen en zal je structuur gereed zijn om te groeien.

Toen we BlaBlaCar oprichtte, geloofde niemand dat mensen hun angst voor het reizen met vreemden zouden overwinnen en ooit een lange rit zouden willen delen. Het kostte ons vijf jaar om een community te bouwen die groot genoeg was om liquiditeit te bieden voor virale groei. Vijf jaar waarin we verschillende business modellen, productfuncties en tools hebben getest. We leerden door herhalende processen, door niet te aarzelen om ideeën te testen die relevant leken en door voortdurend te communiceren met onze leden. En nog steeds blijven we elke dag het beste van onszelf geven om de betrouwbaarheid van ridesharing te verbeteren en het gebruik ervan te democratiseren.

Principe 14: De marathonloper

Als je echt impact wil hebben, ga dan niet voor de snelle winst

Wees gepassioneerd, hardwerkend en ongelooflijk vasthoudend. Als je echt impact wil hebben, ga dan niet voor de snelle winst, maar kies voor de lange termijn. Het is geen sprint; het is een marathon hoog in de bergen met weinig zuurstof. Je kunt alleen op je energie vertrouwen en op hoe efficiënt je die gebruikt. De helft van je succes hangt af van je wens om je doel te bereiken. De andere helft hangt af van hard werken.

Passie: de ultieme motivator

Verwacht dat je constant voor uitdagingen komt te staan

Het oprecht gepassioneerd zijn over je missie helpt je om de ontelbare uren die je aan een project werkt door te komen of om hoopvol te blijven als het zwaar wordt. Dat geeft je de energie om de grenzen op te zoeken en zelfs grenzen te verleggen. Het zal anderen inspireren om zich bij jou aan te sluiten. Het houden van en geloven in je missie geeft betekenis aan je inspanningen en die van anderen. En geeft een enorm gevoel van voldoening.

Verwacht dat je een veeleisend leven leidt en dat je constant voor uitdagingen komt te staan. Dat is waar ondernemerschap om draait. Wees je ervan bewust dat ondernemerschap een verslaving kan worden! Na elk overwonnen obstakel, na ieder nieuw succes, hoe klein ook, zul je alweer van de volgende dromen. En zoals Walt Disney zei: “If you can dream it, you can do it!”

Bedankt voor je interesse in deze driedelige serie over de Primaire Kleuren van een Startup. Hopelijk kruisen onze wegen elkaar snel nog eens zodra je begint aan je reis naar ondernemerschap. Bon voyage!

Lees ook

Deel 1 – Dit zijn de primaire kleuren van een succesvolle startup

Deel 2 – 5 bouwstenen voor een sterke groeistrategie