Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo ga je van zzp’er naar ondernemer (en verdien je 100.000 per jaar)

Zzp'ers zijn ondernemers in de dop, schrijft businesscoach Laura Babeliowsky in een gastblog. Zij geeft 4 manieren om de ondernemer in jezelf wakker te maken. 'Stop met het verkopen van je arbeid.'

Je ziet het vaak in het nieuws: “De zzp-tarieven gaan verder omlaag” of ,“Werkgevers willen massaal van zzp’ers af”: Alsof het allemaal kommer en kwel is in zzp-land. De meeste zzp’ers verdienen inderdaad niet erg veel (gemiddeld 32.000 euro per jaar). En zij worden momenteel massaal vervangen door tijdelijke medewerkers, met dank aan de nieuwe wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties).

Maar hun situatie is niet zo zorgwekkend als bij medewerkers in loondienst het geval zou zijn geweest. Het grote verschil is dat zzp’ers op een pot met goud zitten, al hebben ze dit vaak zelf niet door.

Vrij maken

Het zijn namelijk ondernemers, al is het nog in de dop, die hun inkomsten makkelijk kunnen verveelvoudigen. Als zzp’er zul je nooit veel kunnen verdienen, maar als ondernemer wel. Als je volledig de ondernemer in jezelf wakker gaat maken, kun je jezelf vrij maken van opdrachtgevers en kun je je inkomen laten stijgen. Het kan zelfs meer worden dan je ooit voor mogelijk hield.

Wat is er nodig om als zzp’er een echte ondernemer te worden die goed verdient?  4 tips over hoe je dit kunt aanpakken: 

1. Stop met het verkopen van je arbeid

Om jezelf vrij te maken van de wet DBA, en je inkomen te laten stijgen, ga jezelf dan zien als iemand die een oplossing verkoopt voor een probleem. Dit is het grote verschil tussen de zzp’er en de ondernemer.

Ga jezelf zien als iemand die een oplossing verkoopt voor een probleem

Zzp’ers zijn in het overgrote deel van de gevallen dienstverleners, die persoonlijke arbeid leveren aan klanten. Als je als consultant, coach of yogaleraar je arbeid verkoopt, zul je alleen kunnen verdienen als je werkt. En omdat je uren beperkt zijn, zal je inkomen algauw een plafond bereiken.

Als je gaat zien dat je een oplossing biedt voor een bepaald vraagstuk, kun je zien dat je ook kunt verdienen zonder je arbeid. Een yogaleraar kan bijvoorbeeld een video maken met yogalessen.

Het kan een puzzel zijn, wat je precies gaat doen, maar pas als je deze stap zet, kan je inkomen gaan opschalen en kun je veel meer klanten hebben. Het maakt je een echte ondernemer.    

Stap 2. Kies je niche

De tweede stap om een goedverdienende ondernemer te worden, is om je niche te kiezen. De meeste zzp’ers wachten tot ze werk krijgen en willen zichzelf zo breed mogelijk neerzetten, om aantrekkelijk te zijn voor iedereen. Maar als je echte ondernemer wil worden, zul je moeten kiezen.

Als je echte ondernemer wil worden, zul je moeten kiezen

Je gaat kiezen wie je doelgroep is en welk probleem je helpt op te lossen. Als je niet kiest, kun je geen marketing gaan doen. Hoe nauwer je je niche kiest, hoe groter Je aantrekkingskracht, omdat mensen meer vertrouwen in specialisten hebben.

Stap 3. Creëer je eigen dienstenaanbod

Goedverdienende ondernemers creëren hun eigen dienstenaanbod. Ze wachten niet af tot de klant bepaalt hoe ze gaan werken, maar bepalen zelf hoe ze dit doen en tegen welke prijs.

Je maakt een product van je dienst door er een naam aan te geven, een bepaald resultaat en tegenprestatie te beloven, en een prijs. De klant voelt veel houvast. Het is alsof hij een kilo bananen bij je koopt.

Het is slim om je aanbod te differentiëren, van laag- naar hooggeprijsd. Sommige klanten willen iets goedkoops van je kopen, anderen juist je allerduurste aanbod dat hen het beste helpt.

Een slim productaanbod maakt je vrij om te verdienen zonder dat je arbeid nodig is. Er blijken dan oneindig veel mogelijkheden te zijn om geld te verdienen, telkens nieuwe oplossingen te bieden voor nieuwe problemen, en je inkomen te schalen.

Stap 4. Breng een continue stroom klanten op gang

Zzp’ers zijn vaak passief bij het vinden van klanten. Ze wachten af of schuiven het voor zich uit. Omdat ze geen keuze voor een niche hebben gemaakt, is het ook moeilijk om klanten naar zich toe te trekken. Een echte ondernemer zorgt voor een continue, betrouwbare en voorspelbare stroom klanten, waar hij op kan rekenen.

Er zijn drie stappen nodig om dit voor elkaar te krijgen:
1. Waardevolle informatie over je dienst verspreiden, waardoor je leads op je afkrijgt,
2. Zorgen dat je proactief met deze leads in gesprek komt door strategiesessies aan te bieden 
3. Het binnenhalen van de leads als klant. De methode van de gratis strategiesessies is hierbij een enorme succesfactor. Omdat deze verkoopgesprekken waardevol zijn voor klanten, willen ze graag met jou in gesprek. Zo kun je iedere week gesprekken voeren en klanten binnenhalen en goed verdienen.

Als je deze stappen implementeert, merk je dat er geen grens meer aan je inkomen zit. Je kunt steeds verder gaan opschalen. En je maakt je de mindset en vaardigheden eigen die hiervoor nodig zijn.

Laura Babeliowsky is businesscoach en auteur van het boek Het geheim van 100.000 euro per jaar. Via haar bedrijf Bouw een Bloeiend Bedrijf BV helpt zij zzp’ers al 13 jaar om ondernemers te worden en heel goed te verdienen.