Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Export ABC

Hoe regelt u een exportkrediet? Waarom moet u in China niet te vroeg op een diner verschijnen?Wat betekent een lage dollar voor uw exportkansen? Alles over de do's en don'ts van internationaal ondernemen in het Sprout Export ABC.

A. Argentinië

Het Zuid-Amerikaanse land belandde eind jaren negentig in een diepe economische crisis. Maar het herstel is inmiddels in volle gang. Vorig jaar groeide de economie met maar liefst 9 procent. Uit deze cijfers van het INDEC blijkt dat de Argentijnse import uit Nederland in 2004 met 103 procent is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Het Máxima-effect? Hoe dan ook, de belangrijkste Nederlandse exportproducten naar Argentinië zijn chemische producten, medische en farmaceutische producten en machines en vervoermaterieel.

 

Meer weten: www.mfa.nl/bue

 

República Argentina
Oppervlakte:  2.736.690 km2 (67 x Nederland)
Hoofdstad: Buenos Aires
Inwoners: 38,6 miljoen inwoners
Totale invoer in Argentinië: 22,3 miljard US dollar
Totale uitvoer uit Argentinië: 35,5 miljard US dollar
Uitvoer uit NL naar Argentinië: 203,9 miljoen euro
Invoer in NL uit Argentinië: 670,8 miljoen euro

B. Bestemmingen

Boven aan de lijst landen waarheen Nederlandse ondernemers exporteren, staan steevast buurlanden Duitsland en België. Daarnaast is de nieuwe EU in trek met Polen als hoogste nieuwe binnenkomer.

 

TOP-15 exportlanden

 

1   Duitsland                      86

2   België                            78

3   Frankrijk                       73

4   Groot-Brittannië          71

5   Spanje                           63 

6   Italië                               56

7   Denemarken                55

8   Oostenrijk                     52

9   Zwitserland                  52

10 Noorwegen                   52

11 Zweden                          51

12 Polen                              50

13 Rusland                         47

14 VS                                   46

15 Finland                           44

Percentage ondernemers dat exporteert naar dit land

C. Cultuurverschillen

Wat Waar Letten op
Linkerhand Afrika en Azië Dingen aangeven met de linkerhand is niet netjes

Red je gezicht Azië

Directe kritiek is vernederend; zeg geen ‘nee’, maar ‘dat kan moeilijk worden’

Voeten Moslimlanden Laat tijdens een gesprek nooit uw voetzolen zien
Hoofd Azië Het hoofd is heilig, raak andermans hoofd niet aan
Hand lang vasthouden Afrika Oudere mensen houden uw hand lang vast: niet loslaten
Op tijd voor eten China Te vroeg op het diner komen, betekent dat u uitgehongerd bent
Afstandelijkheid Brazilië Al te formeel gedrag kan een deal verpesten
Handen in de zakken Thailand Niet doen als u met iemand praat
Aanraken Denemarken Denen zijn er zuinig mee
Indruk maken Australië Koketteer niet teveel met uw status
Gebabbel Venezuela Als enige Latino’s komen Venezolanen graag snel ter zake
Stilte Finland Een stilte van een paar minuten is gewoon, laat dat zo
Comrade Rusland Noem een Rus nooit ‘comrade’

 

Meer info: www.windowontheworldinc.com/countryprofile

D. Duitsland

Waarom Duitsland?

De handel naar Duitsland vertegenwoordigde in 2003 een waarde van ruim 56 miljard euro. Dat is ongeveer een kwart van de totale Nederlandse export. Of het door het Duitse succes van Jantje Smit komt of niet, de EVD wijst de entertainmentsector aan als ‘kansrijk voor de Duitse markt’, net als de lucht- en ruimtevaarttechniek en de electronica-industrie. Daarnaast is 9 van de 10 ondernemers van mening dat het beheersen van de Duitse taal een absolute noodzaak is om export naar Duitsland tot stand te kunnen brengen en te onderhouden.

 

Meer weten: www.duitslandweb.nl

 

Bondsrepubliek Duitsland
Oppervlakte: 356,970 km2 (8,7x Nederland)
Hoofdstad: Berlijn
Inwoners: 83 miljoen inwoners
Invoer in Duitsland: 532 miljard euro (2003)
Totale uitvoer uit Duitsland 661,6 miljard euro (2003
Uitvoer uit Nederland: 56,6 miljard euro (2003)
Invoer in NL uit Duitsland: 40,8 miljard euro (2003)

E. Exportplan

  1. Doel
    Formuleer duidelijk wat u wilt bereiken met uw export: winst of omzet vergroten, of marktaandeel winnen
  2. Interne analyse
    Is uw bedrijf klaar om te gaan exporteren? Wat zijn sterke en zwakke punten, bedreigingen en kansen? Is de organisatie ingericht op export of moet er extra geïnvesteerd worden? Let daarbij op de volgende aspecten: productie en verkoop, voorraadbeheer en administratie, extra medewerkers of bijscholing medewerkers
  3. Externe analyse
    Welke markten zijn het meest kansrijk voor uw producten? Kies drie veelbelovende landen en verdiep u daar in. Wie zijn de belangrijke spelers en concurrenten daar? Hoe is de branche waarin u opereert ontwikkeld? Hoe groot is de groep potentiële kopers van uw product daar?
  4. Cultuur
    Cultuur wordt vaak onderschat. Uw partners, afnemers en consumenten spreken een andere taal en zijn opgegroeid in een andere cultuur. Uw succes op de buitenlandse markt staat of valt vaak met het vermogen deze kloof te overbruggen. Leef u in en pas u aan.
  5. Commerciële haalbaarheid
    Informatie over verwachte omzetten, kosten, marges en resultaten in de komende jaren mag niet ontbreken.
  6. Strategie en planning
    Na de analyse moet er een plan van aanpak komen. Hoe gaat u de nieuwe markt veroveren? Wanneer wilt u uw doelen bereikt hebben? Wie gaat wat doen binnen uw bedrijf?

    Meer weten

             www.internationaalondernemen.nl/exporteren/exportwegwijzer

F. Fout Geld

U handelt naar alle tevredenheid met een Russische haven. Tot die haven plots een andere directie heeft; de maffia vond de haven ook interessant. Wat doe je dan? Inderdaad, wegwezen en je verlies nemen.

 

Moet je roomser dan de paus zijn? Volgens een schatting van de Wereldbank is met de betaling van steekpenningen wereldwijd een bedrag van 1.000 miljard dollar per jaar gemoeid. En dat laat andere vormen van corruptie nog buiten beschouwing. De Nederlandse wetgeving op het gebied van corruptie is strikt. Sinds 2001 zijn alle vormen van het betalen van smeergelden, van kleine tot grote bedragen, strafbaar. Zelfs de buitenlandse ambtenaar is vervolgbaar voor de Nederlandse wet. VNO-NCW meent dat kleine betalingen soms noodzakelijk zijn om het zakendoen mogelijk te maken. Ook niet alle kleine corruptiezaken vervolgd. Hiermee wordt ’bereikt dat het Nederlandse bedrijfsleven in het buitenland op gelijk niveau kan opereren als het bedrijfsleven uit de andere OESO-landen.’

G. Gezondheid

Internationaal ondernemen betekent meestal veel reizen. In tropische landen is het gevaar een ziekte op te lopen het grootst, maar ook in landen rond de Middellandse Zee, zoals Marokko, Tunesië en Turkije en in Oost-Europa worden vaccinaties aanbevolen.
Tegen welke ziektes u zich het best kunt laten inenten, hangt heel erg af van uw persoonlijke situatie. Daarom is het verstandig om een paar maanden voor u het vliegtuig in stapt even langs de GGD te gaan. Waar heb je zware medicijnen en prikken nodig?

 

Aanbevolen vaccinaties

Brazilië

Gele koorts

DTP

Hepatitis A

Buiktyfus (>3 maanden verblijf)

Anti-malaria

China

DTP

Hepatitis A

Buiktyfus (>2 weken verblijf)

Mali

Gele Koorts

DTP

Hepatitis A

Anti-Malaria

Nicaragua

Gele Koorts

DTP

Hepatitis A

Roemenië

DTP

Hepatitis A

Vietnam

DTP

Hepatitis A

Buiktyfus (>2 weken verblijf)

Anti-malaria

Zimbabwe

Gele Koorts

DTP

Hepatitis A

Anti-malaria

H. Handelsmissie

Meegaan met een handelsmissie is de snelste manier om nieuwe contacten op te doen in markten in ontwikkeling, vindt Kees Schouten (59), directeur van Kendix International Textiles. Zijn bedrijf ontwerpt en produceert gordijnstoffen in het topsegment. In Nederland krimpt die markt, en daarom ligt de nadruk op de export. Schouten is net met twee missies mee geweest, naar Spanje en Polen. Daar zocht hij distributiepartners. In Spanje lukte dat niet, in Polen wel. Dat lag niet aan een verschil in kwaliteit tussen de handelsmissies van respectievelijk de EVD en branchevereniging Modint. Belangrijker is de smaak en de mentaliteit van inwoners en potentiële partners. “In Madrid paste onze collectie duidelijk niet in het smaaksegment. In Barcelona wel, maar mijn contacten daar waren niet daadkrachtig. Het grote warenhuis Corte Ingles heeft bijvoorbeeld nooit gereageerd nadat ik ze, op hun verzoek, voorbeelden had toegestuurd.” In Polen vond hij op de eerste dag een enthousiaste distributeur die nu voor Kendix verkoopt. In Polen had Schouten ook afspraken met distributeurs die duidelijk een ander segment bedienen. Daarvan heeft hij geleerd. “Cruciaal voor een positief resultaat is het scherp formuleren van je doelen.”

I. Invoerrechten

Wie goederen im-of exporteert, krijgt te maken met invoerrechten. De hoogte hiervan hangt af van het land van oorsprong en van de goederencode/statistieknummer. Elk product krijgt een goederencode volgens dit systeem. Aan de hand van een nummer bepaalt de douane hoeveel rechten, accijnzen en heffingen u moet betalen. Op uw verzoek stelt de douane de goederencode schriftelijk vast. Soms kunt u aanspraak maken op een verlaging of vrijstelling van invoerrechten op basis van preferentiële oorsprongsdocumenten of in het kader van tariefcontingenten of schorsingen.

 

Snel weten wat u ongeveer kwijt zult zijn? Surf naar de Market Access Datavase van de Europese Unie (mkaccdb.eu.int/). Daarin staan de invoerrechten en belastingtarieven van 82 landen.

J. Jetlag

’s Nachts lig je wakker en overdag verlang je naar slaap. Concentratie is moeilijk en de spijsvertering is van slag. Redelijkheid is er ook niet meer bij, je kunt snel boos worden om niets. Je lichaam gaat rare dingen doen. Je teen stoten is veel pijnlijker dan normaal. Een jetlag dus. Niet handig als je een nieuwe klant in Kuala Lumpur of Los Angeles gaat ontmoeten. Wat doe je ertegen? Volgens experts heb je doorgaans 1 dag nodig om 1 tijdzone ’te verwerken’.

 

Doen Laten
Uitgerust aan je vlucht beginnen Alcohol drinken (een glas alcohol is gelijk aan drie glazen op de grond)
Niet te zwaar eten (zowel voor als na de vlucht) Je volgieten met koffie
Vruchtensap of water drinken Alle films kijken die er tijdens de vlucht worden vertoond
Probeer te slapen tijdens de vlucht
Niet meteen gaan slapen bij aankomst

K. Krediet

Italianen blijven slechte betalers, en de Polen zijn de slechtste betalers van de nieuwe EU-landen. Hoe dekken ondernemers zich in?

 

1. Vooruitbetaling. Omdat exporteurs steeds verder de wereld intrekken, op weg naar onbekende markten. De stap om eerst geld te vragen voordat er geleverd wordt, is dan snel gemaakt.
2. Letter of credit. Dit is de meest betrouwbare, maar relatief ook de duurste betalingswijze. De bank deelt hierbij aan de verkoper mede dat er onder bepaalde voorwaarden zal worden betaald.
3. Kredietverzekering. Het beproefde middel is minder populair geworden.
4. Niets doen. Bijna een derde van de ondernemers neemt geen maatregelen; goede onderlinge en langdurige verstandhoudingen geven voldoende vertrouwen.

Meer weten: www.fenedex.nl en www.atradius.com

L. Lage dollar

Zeven van de tien Nederlandse exporteurs zien de lage dollarstand als een bedreiging. Is dat zo? Pieter Karsdorp, specialist internationaal ondernemen van het ministerie van economische zaken erkent dat bedrijven hier absoluut last van kunnen hebben. “Zeker bedrijven die veel naar Amerika exporteren.” Maar ook exporteurs naar andere landen hebben er indirect mee te maken. “Hun Amerikaanse concurrenten kunnen nu hun producten goedkoper op de markt brengen. Dat geldt ook voor de Chinezen die hun yuan aan de dollar hebben gekoppeld.”
Tegelijk moet het probleem volgens hem ook niet overdreven worden. “Ruim driekwart van onze exportproducten gaat naar EU-landen. En Nederlanders kunnen op hun beurt goedkoper inkopen in dollarlanden.”

M. Missers

Als u zich in Nederland heeft ontwikkeld tot expert in uw branche, wil dat niet automatisch zeggen dat u die kennis één-op-één kunt vertalen naar een buitenlandse markt. Een veel gemaakte misser is de wijze van verpakking. Bedrijven die uitsluitend aan westerse afnemers leveren, kunnen zich geen voorstelling maken van de werkwijze in minder ontwikkelde landen. In grote delen van Azië en Afrika komen er bij het uitladen en verder vervoeren van vracht nauwelijks machines te pas. Bijna alles wordt nog met de hand gedaan; een niet te onderschatten risico. Ernstige beschadigingen aan uw product kunnen toekomstige orders in de war sturen.

 

  • Bezoek de haven of het vliegveld van het land waar uw product naartoe moet.
  • Neem uw huidige verpakkingsmethode kritisch onder de loep. Bezuinig er nooit op. Alleen het meest duurzame materiaal is goed genoeg.
  • Maak de eerste keer gebruik van een professioneel verpakkingsbedrijf. In de tussentijd kunt u nagaan of u het in de toekomst in eigen hand kan houden.
  • Stel uw klant tijdig op de hoogte als u van plan bent gebruik te maken van nieuw verpakkingsmateriaal. De vernietiging ervan kan hem, zeker in ontwikkelingslanden, grote problemen opleveren.

N. Naar China

De Nederlandse uitvoer naar China stijgt spectaculair. In 2001 noemde 15 procent van de ondernemers het land als één van hun exportbestemmingen, nu is dat 32 procent.
Als compleet nieuwe bestemming doet China het nog veel beter: Drie jaar geleden handelde slechts 1 procent van de Nederlandse ondernemers voor het eerst in China, nu is dat 29 procent. De ziekte Sars legde de handel met China in 2003 kortstondig stil, maar de groei zet sinds 2004 onverminderd voort.

 

Volksrepubliek China (VRC)
Oppervlakte: 9.561.000 km2 (230 x Nederland)
Hoofdstad: Beijing
Bevolkingsaantal: 1,3 miljard inwoners
Totale invoer in China (FOB): 561,4 miljard US dollar (2004)
Totale uitvoer uit China (FOB): 593,3 miljard US dollar (2004)
Uitvoer uit Nl naar China: 2,3 miljard euro (2004, voorlopige cijfers)
Invoer in Nl uit China: 14 miljard euro (2004, voorlopige cijfers)

O. Opleidingen

Cursus Export Management
Doelgroep
:‘Personen die de ambitie hebben om exportactiviteiten op managementniveau te ontwikkelen en structureel uit te bouwen.’
Inhoud: Internationaal concurreren, exportmarkten, het exportbeleidsplan, marktentreestrategie, culturele aspecten, beleid t.a.v douane, administratie
Duur: 14 bijeenkomsten in vier maanden
Plaats: Arnhem, Rotterdam en Leeuwarden
Kosten: 2.945 euro voor Fenedex-leden, 3.450 voor niet-leden
Extra: Negen uur individuele coaching, verspreid over drie bezoeken van de coach aan het bedrijf van de deelnemer.

Een HBO-opleiding in sneltreinvaart, zo omschrijft Martijn Provily (31) van Stazo Marine Equipment de opleiding. Het middelgrote Zuid-Hollandse Stazo – maker van bootonderdelen, 25 werknemers – heeft sinds een jaar een nieuw kantoor in de VS “Ik heb geleerd hoe je een langdurige exportrelatie opbouwt. En alle praktische aspecten die daarbij komen kijken van verkoop tot de juridische afwerkingen en hoe je omgaat met culturele verschillen of politieke situaties. Het grootste belang had ik bij de begeleiding bij het maken van ons eigen exportbeleidsplan. “De opleiding is pittig”, waarschuwt de ondernemer. Slechts drie van de twaalf deelnemers uit zijn cursus slaagden. Wel raadt hij de opleiding aan. “Vaak wordt er op de bonnefooi geëxporteerd naar contacten die op een beurs worden opgedaan. Als die klant afhaakt, houdt het exporteren weer op.”

 

Meer weten: www.fenedex.nl

 

P. Prijzen

De internationale handel groeit; maar het aantal serieuze awards is beperkt. Toch loont het de moeite om mee te dingen. Een gewonnen prijs doet het altijd goed als marketing-instrument.

 

JAN HUYGEN VAN LINSCHOTEN-PRIJS

Van wie: ABN Amro

Prijs: 25.000 euro, een sculptuur en een oorkonde

Winnaar: Van Hoorn Carbide, Weert

Wat moet je kunnen: ‘ABN Amro beloont de meest innovatieve en succesvolle ondernemer, omdat de bank ondernemers wil stimuleren hun grenzen te verleggen en een positieve bijdrage wil leveren aan het handelsklimaat.’ www.abnamro.nl

 

EXPORT CONNECTION AWARD

Van wie: KvK Gooi- en Eemland

Prijs: 3.000 euro en een kunstwerk

Winnaar: Brilliant software, Veenendaal

Wat moet je kunnen: ‘Bedoeld voor een bedrijf uit de provincie Utrecht dat kan aantonen succesvol te zijn in het exporteren van diensten en producten op het terrein van ict en multimedia.’

www.Exportconnection.nl

 

NEC EXPORT AWARD

Van wie: Nederlandse Export Combinatie

Prijs: De eer

Winnaar: B&C International Nunspeet

Wat moet je kunnen: ‘De Award wordt jaarlijks uitgereikt door de NEC aan het bedrijf dat in de afgelopen tijd een succesvol exportbeleid heeft uitgevoerd.’

www.nec.nl

 

CONAMUS EXPORTPRIJS

Van wie:  Stichting Conamus

Prijs:  Een beeld, en een eervolle vermelding

Winnaar: de band Within Temptation

Wat moet je kunnen: ‘De Nederlandse band of muzikant die in het buitenland de meeste geluidsdragers verkoopt.’

www.conamus.nl

 

Q. Quo Vadis?

Nederland wordt te klein, u wilt graag doorgroeien. Het buitenland dus. Maar waarheen? Met varkens in Israël en zonnebanken in Mali is het duidelijk, maar voor andere handel wil een marktonderzoek wel helpen.Wat moet u allemaal bekijken? Wellicht is er al een soortgelijk of concurrerend product op de markt, en de koopkracht van de plaatselijke bevolking. Markt- en brancherapporten en buitenlandse vaktijdschriften kunnen helpen bij de oriëntatie, maar een reis naar het land van uw keuze maakt pas veel duidelijk. Verzamel ook adressen van relevante fabrikanten, groothandelaren en brancheverenigingen, en let op culturele verschillen. Is het bijvoorbeeld slim om een taal te leren zodat de handel makkelijker wordt?
Onderzoek kunt u zelf doen of uitbesteden. Dit kan door een beroep te doen op de Tweelandenkamers van koophandel, of een marktonderzoeksbureau. Laat het werk bij voorkeur doen door iemand die in het land woont, de taal kent en kan bogen op goede referenties en ervaring. Hiervoor kunt u eventueel een PSB-subsidie krijgen. Denk ook eens aan eens aan een of meerdere studenten. Afgelopen jaar hielpen studenten aan de Fontys Hogeschool, dertien ondernemingen aan een marktonderzoek.

 

Meer weten : www.stageplaza.nl

R. Reputatie

Land van duizend meningen. Nederland is onbetwist een geval apart. Hoe kijkt de rest van de wereld tegen onze eigenaardigheden aan?

Abortus en euthanasie
Weinig ongewenste zwangerschappen, nauwelijks abortussen en mededogen met lijdende patiënten. Niets om je voor te schamen, zou je denken. Maar in veel landen noemt men het gelegaliseerde moord, vooral in gelovige kringen.

 

Broodje kaas
Nog gruwen Fransen, Italianen en Spanjaarden wanneer ze denken aan de Eurotop in Maastricht, 1992. Daar presteerde premier Kok het tijdens de lunch de Europese regeringsleiders een broodje kaas en een beker melk voor te schotelen. Het dodelijke doe maar gewoon kan heel wat aanrichten.

 

Gelijkheid
Status nemen wij niet zo serieus, elders denken ze daar anders over. Dat begint al bij onze buren en telt nog meer in Azië. Duitsers zeggen ‘Sie’ tegen collega’s die ze al jaren kennen, in China gaat de senior als eerste de kamer binnen en wordt hij als eerste begroet. Australiërs snappen onze nuchterheid wel.

 

Homohuwelijk
Geen probleem bij onze buurlanden, maar in de rest van de wereld alleen geaccepteerd door liberale elites. Reken op verbijstering, afkeuring en zelfs walging over het fenomeen. Ligt vooral bij Latijns-Amerikanen en Afrikanen gevoelig, Aziaten verkiezen een veelbetekenend zwijgen.

 

Softdrugs
Een tikkeltje vermoeiend, al die Amerikaanse stand-up comedians die knipogen naar onze coffeeshops. De ratio erachter wordt langzamerhand in Noord-West-Europa begrepen. De rest van de wereld vindt ons knettergek.

 

To the point
Niet al te omslachtig graag en snel aan de slag. Gaat prima in Finland, Zwitserland en de VS, daarbuiten noemt men onze directheid lomp. Mexicanen of Japanners willen eerst tien minuten beleefd doen, voor een meeting begint. In India duurt het heel wat bezoekjes en glimlachjes voor er echt zaken worden gedaan.

S. Subsidie

Voorbereiding op handel in het buitenland kost geld. Als u bereid bent te investeren in een flinke papierwinkel, dan kan een subsidie-aanvraag helpen. Dit zijn de populairste subsidies.

 

1. Programma starters op buitenlandse markten (PSB) wil bedrijven ondersteunen bij het betreden van een nieuwe buitenlandse markt. PSB is van toepassing op alle landen in de wereld. De subsidie bedraagt 50 procent van de gemaakte kosten tot maximaal 11.500 euro. Voorwaarden: Minder dan honderd werknemers; geen landbouw en visserij; omzet uit eerdere export is lager dan 30 procent. www.evd.nl/psb 

2. Programma Samenwerking Oost-Europa (PSO) bevordert ‘economische kennisoverdracht vanuit het Nederlandse bedrijfsleven naar Midden- en Oost-Europa’. Dit jaar is 24 miljoen euro beschikbaar, waarvan 1,5 miljoen voor Turkije. PSO milieu heeft in 2005 een budget van 2,04 miljoen euro. www.evd.nl/pso 

3. Programma Samenwerking Opkomende Markten (PSOM) moet investeringen van Nederlandse bedrijven in opkomende markten aanjagen. Op jaarbasis is er 1 miljoen euro per land beschikbaar, eventueel uitgebreid tot 3 miljoen. PSOM financiert 50 procent van de investeringen en een project mag een maximale omvang van 1,5 miljoen euro hebben www.evd.nl/psom

T. Transport

Als u handelt met een land buiten de EU, kunt u twee dingen doen: het vervoer zelf regelen of een transportbedrijf inschakelen. Hoe vervoiert u bijvoorbeeld een lading naar Bulgarije?

Benodigde Papieren
Persoonlijk: een geldig paspoort, een rijbewijs en een werkgeversverklaring, een contract of een recente loonstrook.
Voertuig: kentekenbewijs (trekkend en getrokken materieel), WA-verzekering (Groene kaart), inschrijvingsbewijs eigen vervoer en een kopie van het huur- of leasecontract.
Lading: douanepapieren – uitvoeraangifte, TIR carnet of Transitaangifte, en oorsprongdocumenten (EUR-1) – landgebonden voorschriften, productgebonden documenten en een factuur.

ROUTE

Buiten EU: Duitsland – Oostenrijk – Hongarije – Roemenië – Bulgarije

Binnen EU: Duitsland – Oostenrijk – Italië – Griekenland – Bulgarije

Met hoogwaardige producten kunt u beter niet door Hongarije en Roemenië rijden. Voor de doorvoer moet u bij de grens vaak cash betalen, geld dat u niet altijd terugkrijgt. Verder moeten bij het binnenkomen en verlaten van de EU tijdrovende en kostbare douaneformaliteiten worden verricht. De andere route kent minder bureaucratie maar is financieel onaantrekkelijk. Ferry’s, kilometerheffingen en tolwegen zijn prijzig.

 

Meer weten: EVO (www.evo.nl)

U. Uitbreiding EU

Met het besluit van de Europese Unie om tien nieuwe lidstaten toe te voegen, is het aantal consumenten met 105 miljoen mensen gegroeid. Voor bedrijven uit West-Europa is het desondanks niet gemakkelijk deze nieuwe markten – Cyprus en Malta niet mee gerekend – in Oost-Europa te betreden. Alleen Polen komt binnen in de top 5 van nieuwe exportbestemmingen. De tien nieuwe landen nemen 3,6 procent van onze export af. Nederland exporteerde vorig jaar voor 9,3 miljard euro naar deze landen, 23 procent meer dan in 2003. 80 procent van de handel ging naar Polen, Tsjechië en Hongarije. Van deze drie is Polen de grootste handelspartner van Nederland. De uitvoer nam toe met 17 procent tot 3,2 miljard euro.

V. Vlaanderen

WAAROM VLAANDEREN?

Een wereldmarkt is het niet, maar het is wel ons buurland. Alleen daarom al – en door de geringe taalbarrière – zoeken we graag onze zuiderburen op. Nederlandse ondernemingen zorgen voor ruim 20 procent van de Belgische invoer. Voedingswaren (kaas!), chemische producten, (half)fabrikaten, (elektrische) machines, bloemen en aardgas zijn de belangrijkste producten. De export van diensten groeit hard.

 

Oppervlakte: 13.500 km²

Hoofdstad: Brussel

Inwoners: 6,1 miljoen

Totale uitvoer uit Vlaanderen: 174,8 miljard euro

Totale uitvoer uit Vlaanderen naar NL:  30,4 miljard euro

Invoer in NL uit Vlaanderen: 21,2 miljard euro

W. Winnaars

Welke producten doen het nu werkelijk goed in het buitenland? De snelste groeier in 2004 was de productgroep metaalhoudende ertsen (73,9 procent meer uitgevoerd dan in 2003).

 

TOP-10 EXPORTPRODUCTEN
1. Kantoormachines 27.4 miljard
2. Elektrische machines 18.5 miljard
3. Petroleumproducten en verwanten 14.5 miljard 
4. Wegvoertuigen 11.3 miljard
5. Organische chemicaliën 10.5 miljard
6. Diverse productieartikelen 10.0 miljard
7. Plastic in primaire vorm 9.0 miljard
8. Medische en farmaceutische producten 9.0 miljard 
9. Groente en fruit 8.4 miljard
10. Ruwe dierlijke en plantaardige materialen 8.2 miljard 

Bron: CBS Statline, gegevens over 2004

X. Waar moet je niet zijn

Exporteren, ok. Maar niet tegen elke prijs. Vijf landen waar je niet moet zijn in 2005.

 

Colombia: Nog steeds vallen drugsmaffia en doodseskaders over elkaar heen
Zimbabwe: President Mugabe is net herkozen, maar is nog steeds niet dol op westerse (lees: blanke) ‘indringers’
Liberia: Een enkele ondernemer probeert aan te pappen met het regime, maar het land is één grote chaos
Irak: Zie maar eens een Amerikaans contract te bemachtigen. En dan nog ben je je leven niet zeker
Sudan: Tenzij je in de wapenindustrie zit…

Y. You fuck horses?

Joseph Luns gaf niet het goede voorbeeld toen hij in de VS over zijn hobby paardenfokken vertelde. Maar de Nederlandse ‘undertakers’ maken nog altijd teveel taalfouten in het buitenland. In de Engelse communicatie kunnen duizenden dingen verkeerd gaan. Jules Hellendoorn, directeur van vertaalbureau Scandinavia, signaleert én verbetert.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Fout Goed
half a year six months
we look forward to meet you we look forward to meeting you
this is namely impossible this is impossible
you are going to Germany, isn’t it? you are going to Germany, aren’t you?
could you sign on the back side, please? could you sign on the back, please?
the Netherlands are. . . the Netherlands is. . .
experience has taught that experience has shown that
he gave a good advice he gave good advice
she congratulated him with his success  she congratulated him on his success 
eventual complaints any complaints
a warm meal a hot meal
5 multiplied with 4 5 multiplied by 4
how does it look like? what does it look like?

Z. Zakelijk Agent

  • Het inhuren van een handelsagent is een optie. Via zijn netwerk legt hij contacten met afnemers en sluit contracten voor u af. Als de afnemer goederen bestelt, krijgt hij deze rechtstreeks van de exporteur, in vakjargon ook wel principaal genoemd. Een agent wordt dus, in tegenstelling tot een distributeur, geen eigenaar van de goederen. 

    Voordelen:

  • Een handelsagent kent de afzetmarkt en zit er fysiek dichtbij
  • Hij is in staat om binnen een redelijke termijn een klantenkring op te bouwen voor de exporteur.
  • Omdat de exporteur rechtstreeks levert aan de afnemers weet de exporteur exact wie de klanten in het buitenland zijn en bouwt hij een eigen klantenbestand op.
  • De investeringen die een exporteur moet doen zijn relatief laag omdat een handelsagent alleen provisie ontvangt over daadwerkelijk geplaatste orders.

    Nadelen:

  • Gezien de zelfstandigheid van de agent is het de vraag in hoeverre de agent zich wil houden aan de beleidslijnen op marketinggebied van zijn principaal.
  • Bovendien is de mate van afzet afhankelijk van de inspanningen die de agent pleegt.