Exportonderzoek

17 apr 2014 - 10:34
Voordat u de grens overstapt, wilt u weten wat voor markt u aantreft. Een gedegen marktonderzoek is de juiste weg naar kennis. Het liefst ter plekke.

In een relatief onbekende markt te stappen durven velen niet aan. Die angst is meestal ongegrond. U moet vertrouwen op lokale experts. Het is namelijk onmogelijk en, bovenal, niet noodzakelijk alles zelf te doen. Maak daarom gebruik van lokale agenten, distributeurs, vrachtvervoerders en in exportmanagement gespecialiseerde bedrijven.

Weet u die niet te lokaliseren? Geen nood. U bent immers niet de eerste Nederlander die probeert goederen of diensten in een ander land te verkopen. Duizenden ondernemers zijn u voorgegaan. Via de ambassades of de EVD kunt u met hen in contact komen. U zult een idee moeten krijgen van de politieke, economische en culturele factoren die van invloed kunnen zijn op uw markt. Met alleen kennis van de taal en de lokale gebruiken komt u er niet. Voor bruikbare tips en handige informatie kunt u onder meer terecht bij De Federatie voor Nederlandse Export of op export.nl. Het beste is natuurlijk het beoogde land enige tijd te bezoeken. U kunt dan ook gelijk een partner zoeken die bekend is met alle facetten van de lokale businesscultuur. En, hieraan ontkomt u niet, doe een uitgebreid marktonderzoek.

Marktonderzoek

Binnen het land van uw keuze zult u de markt nader moeten verkennen om te achterhalen waar uw kansen liggen. U moet informatie verzamelen over de (potentiële) afnemers, de distributie en de concurrentie.


Afnemers
Wie zijn de potentiële kopers of gebruikers van uw product? Hoe groot is die groep? Waar zitten ze? Wat is de omvang/waarde van de totale vraag? Hoe zal die vraag zich in de toekomst ontwikkelen?

Distributie
Hoe lopen de verkoopkanalen? Waar wordt het product aangeboden? Welke directe en indirecte distributiekanalen zijn beschikbaar?

  1. indirect export: via een agent of distributeur of
  2. directe export: in rechtstreeks contact met afnemers.

Concurrentie
Wie zijn uw lokale concurrenten? Wie zijn uw concurrenten uit andere landen? Welke producten bieden zij aan? Gaat het om dezelfde/soortgelijke producten? Wat zijn hun distributiekanalen, prijsstrategieën en marketingactiviteiten?

Dit onderzoek oogt simpel, maar kost wel de nodige tijd. Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk de meeste gegevens vanuit uw bureaustoel te verzamelen. Via de website van de EVD kunt u bijvoorbeeld online een land onder de loep nemen en kijken welke Nederlandse bedrijven waar zijn gevestigd. Ook kunt er algemene landenpublicaties vinden en u aanmelden voor een relevante handelsmissie. Verder organiseren de diverse kvk’s regelmatig bijeenkomsten voor ondernemers die een buitenlandse markt willen verkennen. Op internationaalondernemen.nl kunt u terecht voor allerlei handige links die u verder kunnen helpen. Als u nu klaar denkt te zijn, is het wellicht raadzaam de volgende test te doen. Bij een score van 12 of hoger kunt u direct aan de slag!