Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Failliet Lief! start door; Autolobby wil hybrides aanpakken

Ondernemersnieuws vandaag: Lief! maakt doorstart dankzij Duitsers, autolobby wil stekkerhybrides aanpakken en onderneemster uit de kleren met startup in lingerie voor (ex-)borstkankerpatiënten.

1. Jamie Oliver zoekt investeerders


De Britse chef Jamie Oliver zoekt private equityinvesteerders die voor 200 miljoen pond willen investeren in zijn restaurantbusiness. Zijn bank heeft onder meer 3i benaderd voor een deal, waarmee hij zijn ketens Jamie’s Italian en Barbecoa wil uitbreiden, schrijft The Guardian. Binnenkort krijgt de Rotterdamse Markthal een Jamie. Inmiddels zet hij met zijn Italiaan meer dan 100 miljoen pond om, Barbecoa is goed voor bijna 10 miljoen.


2. Duitsers kopen failliet Lief! 


Het failliete kinderkledingmerk Lief! lifestyle wordt overgenomen door de Duitse Kids Fashion Group (KFG), dat ook labels als Marc O’Polo en Miss Sixty in zijn portefeuille heeft. ‘We gaan met KFG eigenlijk op de ingeslagen weg verder’, laat medeoprichter John van den Herik weten aan RetailNews.

Van den Herik en zijn echtgenote Yvonne Woudstra blijven verantwoordelijk voor onder meer het design en de branding van lief!. Begin mei moesten ze faillissement aanvragen, vanwege het ‘retailklimaat’ en hoge overheadkosten in verband met de geplande internationale expansie. Lief! lifestyle wilde onder meer winkels openen in Berlijn en Beijing. Sprout sprak het paar in 2014 over hun plannen.


3. Autolobby wil hybrides aanpakken


Volledig elektrisch rijden moet aantrekkelijker worden, en daarvoor moeten hybrides zwaarder worden belast. Daarvoor pleiten de autobranche, ANWB en de milieubeweging willen dat leaserijders met een hybride net zo veel bijtelling gaan betalen als benzine- of dieselrijders (vanaf 2017 waarschijnlijk 20 of 21 procent). Particulieren zouden juist aanschafsubsidie voor een elektrische wagen moeten krijgen, en vrijstelling van de wegenbelasting. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën werkt al aan een nieuwe autobrief, die hij voor het zomerreces naar de Kamer wil sturen.


4. Meer flexwerkers op de vloer


Het aandeel werkenden met een flexibele arbeidsrelatie (flexwerkers) en zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) neemt snel toe. Uit een rapport van het CBS en TNO blijkt dat het aantal flexwerkers de afgelopen tien jaar is gegroeid van 15 procent naar 22 procent van de arbeidsmarkt. Het percentage zzp’ers nam in die periode met 4 procentpunt toe tot 12. Ook het aandeel werknemers met twee of meer banen, in loondienst of als zelfstandige, nam toe van 6 procent in 2004 naar 8 procent in 2014.


5. VONQ naar Duitsland


Recruitingspecialist VONQ, Sprout challenger en in 2012 uitgeroepen tot Sprout onderneming van het jaar, opent een kantoor in Düsseldorf. Voor de recruitmentmarketingspecialist is dat het vierde kantoor na Rotterdam, Amsterdam en Londen. VONQ heeft er met name klanten in de industrie en logistiek, laat het weten tegen Emerce. Eind vorig jaar ontving VONQ, dat online recruitmentcampagnes ontwikkelt, een investering van Randstad. Ook onder anderen Michiel ‘Tango’ Muller is aandeelhouder.


6. Lendahand verdubbelt tot 2 miljoen


Crowdfundingplatform Lendahand heeft in vier maanden tijd de hoeveelheid uitgezette leningen verdubbeld tot 2 miljoen euro. Die snelle groei is vooral indrukwekkend, als je weet dat het gaat om ondernemers in Ghana, Colombia en op de Filipijnen die Nederlandse investeerders vinden via het platform, in ruil voor 3 tot 4 procent rente. Volgens oprichter Peter Heijen blijft het volume groeien met 15 tot 20 procent.


7. En dan dit: startup in lingerie voor (ex-)borstkankerpatiënten


Deze startup verdient een geslaagde crowdfundingcampagne: onderneemster en huidtherapeute Lucette Vermeijden (28) wil met Jolie Care een succesvolle behandelmethode voor (ex-)borstkankerpatiënten in de markt te zetten. Vermeijden richtte drie jaar geleden haar praktijk Nazorg Borstkanker op en wil die landelijk uitrollen. In het huidige zorgstelsel gaat dat niet snel genoeg, daarom ontwikkelt ze een lingerielijn voor haar doelgroep, Jolie Care, die het geld moet opleveren om haar plan te verwezenlijken. Sapph heeft zijn steun al toegezegd. Voor haar uitlegfilmpje gaat Vermeijden overigens heel stoer uit de kleren:



Tot zover de Sprout update van dinsdag 2 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Word lid van het ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen álles:


  • 6 x per jaar Sprout Magazine
  • 10 x per jaar inspirerende events en visits
  • Laat jouw onderneming groeien met het Sprout Netwerk
  • Exclusieve aanbiedingen
  • Elke dag de 7 need to knows in de mail (optioneel)

Dus meld je nu aan voor slechts 8,25 per maand! 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.