Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 ‘lessons learned’ na faillissement Whatser

In april vorig jaar schreef Sprout over Whatser. Michiel Verberg wilde een 'echt nuttige' locatiedienst lanceren. Maar na een goed begin, met zelfs aandacht van de Amerikaanse startupwatcher Robert Scoble, ging Whatser vier maanden later failliet. Verberg, bezig met een doorstart, schrijft over lessons learned.

“In november 2010 lanceerden we Whatser: een toepassing die het gemakkelijk maakte om persoonlijke suggesties te krijgen over leuke plekken om naartoe te gaan. Denk daarbij aan bars, restaurants, galeries, winkels en andere plekken. Je kreeg ze aangeboden op basis van jouw huidige locatie, interesses en sociale graaf. Hoewel we in eerste instantie een veelbelovende user groei en eerste omzet realiseerden, waren we niet in staat om een ​faillissement in oktober 2011 af te wenden.

Op dit moment zijn we druk bezig met de doorstart van Whatser, maar willen hierbij graag alvast onze zeven lessen met jullie delen in de hoop dat andere ondernemers hiervan kunnen profiteren en zo hun kansen op succes kunnen vergroten.

1. Denk groot, begin klein en blijf gefocust

Hoe specifieker je de doelgroep kiest; hoe groter de kans dat je het cruciale punt bereikt waarbij je jouw klanten genoeg toegevoegde waarde biedt om ze terug te laten komen (retention). Daarnaast stelt deze focus iedereen in je onderneming in staat om betere en snellere beslissingen te nemen, aangezien het duidelijk is voor wie je precies het product bouwt. Door deze focus moet je misschien potentiële nieuwe klanten teleurstellen, wat lastig is, maar uiteindelijk is deze focus cruciaal om te kunnen overleven. Uiteraard kan je als je tractie hebt gevonden binnen een bepaald klantsegment of markt, het bestaande aanbod verder verdiepen of verbreden.

2. Kijk naar de juiste data en gebruik deze

Voor veel start-ups ligt de centrale focus op het ontwikkelen van een online product dat toegevoegde waarde moet gaan bieden aan een bepaalde doelgroep. Om deze reden moet je zo snel mogelijk te weten zien te komen of het product daadwerkelijk van echte waarde is voor je klanten. Dit doe door te kijken naar de juiste data. De statistieken die het meest van belang zijn, zijn terugkerende klanten (retention), de ontwikkeling van de omzet per klant en de virale groei (k-factor), wat je eigenlijk het beste kan zien als de digitale mond op mond reclame door de gebruikers zelf.

Gebruik en integreer diensten zoals Kiss-Metrics, Google Analytics, Geckoboard en/of ontwikkel je eigen statistieken applicatie, zodat je een real-time zicht houdt op de ‘key performance indicators’ (KPI’s) en hoe deze zich ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig user interviews en enquêtes af te nemen, zodat je uiteindelijk bepaalde beslissingen maakt op basis van data in plaats van enkel gevoel. Omdat de KPI’s waarop je je moet focussen vaak verschillenen per start-up, is het de truc om die van jou zo snel mogelijk zien te vinden. Houd voortdurend de belangrijkste KPI’s in de gaten en probeer deze verder te optimaliseren.

3. Houd het team klein, wendbaar en goed geïnformeerd

Als een start-up ben je constant bezig om je product te verbeteren. Zoals beschreven in onderstaande schets gemaakt door Demetri Martin vereist de weg naar succes de nodige rijvaardigheid, aangezien het vaak een zeer bochtige weg is die je moet afleggen. Houd het team klein en goed geïnformeerd om zo de bochten scherp te kunnen nemen. Gebruik programma’s zoals Basecamp, Yammer en Pivotal zodat iedereen in het bedrijf goed geïnformeerd is over de af te leggen route, naast regelmatige team meetings. Deel teleurstellingen met je team en vier ook de successen. Het team moet zich uiteindelijk zeer betrokken voelen bij het bedrijf en gaan houden van de klanten waarvoor je het product bouwt om zodoende echt iets goeds te kunnen bouwen.

4. Ontwikkel een sterke ruggengraat

De ruggengraat van je technologiebedrijf draait onder meer om een goed georganiseerde, up-to-date, specifieke en gedocumenteerde visie, brand key, business plan, intellectuele eigendomsrechten, contracten, financiële administratie, NDA’s en statuten waar het op kan vertrouwen. Alles moet vanaf het begin goed doordacht en ontwikkelt zijn om de snelheid erin te kunnen houden zodra je bezig bent met de uitvoering en het eventuele schalen van je bedrijf.

De meeste investeerders doen vroeg of laat een uitgebreide due diligence, dus als je eerder meer tijd aan je ruggengraat besteedt, zorg je ervoor dat je beter bent voorbereid op de toekomst. Vraag om hulp / feedback van professionals op elk specifiek vlak. De meeste mensen zijn meer dan blij om te helpen als er om wordt gevraagd.

5. Kies de juiste investeerders

Het is goed om met verschillende potentiële investeerders vanaf de start aan een relatie te bouwen en deze te onderhouden, zodat je sneller kan schakelen als je je wilt binden. Goede investeerders hebben ervaring in jouw sector, leveren het geld op tijd, kunnen waardevolle introducties verzorgen, en geven goed advies om uiteindelijk zelf de ‘juiste’ beslissingen te kunnen maken. Doe gedegen onderzoek naar de desbetreffende investeerder, praat met de ondernemers die al eerder geld van hen ontvingen, Google voor extra onderzoek naar je investeerder en luister naar je gevoel wanneer het tijd is om te ondertekenen. Zorg ervoor dat je de term-sheet (contract) goed begrijpt en zeker ook wat dat in bepaalde situaties (positief en negatief) voor de onderneming kan betekenen. Onder de getekende voorwaarden moet jij in staat zijn de start-up veilig naar de afgesproken volgende bestemming te brengen, waarbij je de nodige vrijheid behoudt om van route te kunnen veranderen.

Een volgende fase van financiering gaat over de versnelling van je groei. Vergeet niet dat het inzamelen van geld niet het doel op zich is, het gaat om het bouwen van een bedrijf dat zich volledig kan concentreren op het vinden van retentie en een werkend business model dat later schaalbaar kan zijn. Het inzamelen van geld voor een goed idee kost veel tijd en reken daarom op minimaal vier maanden voordat het geld daadwerkelijk op je rekening staat.

6. Probeer alles zo simpel mogelijk te houden

Iedereen binnen de organisatie moet continu aan zichzelf de vraag te stellen: Kan dit verder worden vereenvoudigd? ‘Hou het simpel’ moet een kernfilosofie worden binnen jouw bedrijf en je moet ervoor zorgen dat iedereen in het team begrijpt dat het maken van iets simpels heel moeilijk is. Apple chief designer Jonathan Ive zei in een recent interview in de Daily Telegraph: “De zoektocht naar eenvoud moet doordringen tot elk onderdeel van het bedrijf. Het is echt fundamenteel.” Als je dingen simpel houdt kan je uiteindelijk sneller bewegen en dus sneller groeien.

7. Het is niet makkelijk, maar blijf genieten

Het bouwen van een technologiebedrijf met potentieel wereldwijde concurrentie in een markt die er elke dag anders uitziet is niet makkelijk. De meeste start-ups mislukken. Om je kansen te vergroten moeten alles kloppen. Je moet de beste mogelijke advocaten, productontwikkelaars, financieel experts, user experience designer, visual designer, business developer en verkopers zien te binden. Als één van de oprichters, is het jouw taak om een geweldig team vol getalenteerde mensen op te bouwen, en ze de juiste input, hulp, middelen en advies te geven waar nodig. Deel voortdurend de bedrijfvisie met je team en behoud de focus en teamspirit. Vertrouw op je intuïtie, hoewel je het soms ook mis kan hebben, maar stel geen enkele onaangename beslissing uit. Uitstel zal je bedrijf langzaam naar de afgrond brengen. Hoewel er veel ups en downs zullen zijn moet je ervoor zorgen dat jij en jouw team kunnen genieten van het geweldige avontuur die jullie samen aangaan.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Michiel Verberg is oprichter @Whatser en mentor @ Rockstart Accelerator. Je kunt Michiel volgen op Twitter of e-mailen michiel (at) whatser.com

Dit artikel verscheen eerder als guest post bij TNW