10. Marokkaanse toppers
Natuurlijk maakt het geen donder uit wat je achtergrond is als ondernemer, maar als het in de media over succesvolle allochtone ondernemers gaat, zien we naar onze smaak veel te weinig Marokkanen terug. We gingen eens in ons netwerk graven, op zoek naar succesmoccro’s. Daar kwam een mooi lijstje uit, dat als een razende werd gedeeld.
9. Duncan Stutterheim casht
In maart verkocht Duncan Stutterheim zijn bedrijf ID&T, bekend van feesten als sensation en Mysteryland, aan de Amerikaanse gigant SFX entertainment. De deal waardeerde de organisator van dance events op 100 miljoen euro. Ka-ching! Mooi bedrijf, mooie kerel en een industrie waarin Nederland echt school heeft gemaakt. Vergeet die tulpen en klompen, dance is ons exportproduct!
8. Wie redt Marlies?
Marlies Dekkers ging eind augustus failliet. Even daarvoor analyseerde Sprout aan de hand van de cijfers over 2012 hoe hoog de nood was en tipte in een moeite door alvast de mogelijke redders voor Marlies’ ondergoedimperium: Ronald Kahn of Hunkemöller? Het werd uiteindelijk de Grrrl power van Karmijn Kapitaal.
7. Zo bedenk je een naam
Je kunt je suf brainstormen, maar ook gestructureerd een naam voor je bedrijf of product bepalen. Wat verwacht je doelgroep? Zijn er geen juridische valkuilen? Hoe ga je de naam promoten? Een tijdloos artikel over een exercitie die van alle tijden is. In oktober was het artikel 10 leidraden voor het bedenken van een naam mateloos populair.
6. Waarom Free Record Shop failliet ging
Het faillissement van Hans Breukhovens Free Record Shop was in mei groot nieuws. Iedereen kent de mediawinkels, iedereen kent de ex-man van Vanessa. En als je als Sprout dan snel, kort en goed uitlegt wat de oorzaken van het bankroet waren, wordt dat gevreten door de lezers.
5. Belasting ontwijken doe je zo:
Met belastinggeld gebeuren allerlei nuttige zaken, dus blijf vooral storten. Oh nee: volgens Toine Manders doet de overheid zóveel slechte dingen met ons geld, dat hij in gewetensnood raakt als hij belasting betaalt: ontwijken is een morele plicht. Het leidde tot een adviespraktijk voor ondernemers en vermogende particulieren op zoek naar verlichting. Manders koos de Cyprusroute. Maar dat was in maart, voordat het eiland op de fles ging.
4. Zo maakt Action Blokker gek
Gouden groeiverhaal is het: Action. Midden jaren negentig sleepten twee ondernemers met een aanhangertje restpartijen naar hun winkeltje in Noord-Holland, nu rijden tachtig trucks honderden filialen in binnen- en buitenland af met van alles en nog wat. Geen twee keer tref je hetzelfde assortiment aan in de zaken. Snuffelen naar koopjes als antwoord op e-commerce, lees en leer.
3. Zo schrijf je een businessplan
Beginnen bij het begin: een stevig, maar liever niet te dik businessplan. Naar het hoe en waarom zijn veel lezers op zoek. Dit artikel verloor dus ook in 2013 weinig aan relevantie. Of artikel? Het is eigenlijk meer een checklist.
2. Blunderen met social media
Dat blijven knallers kwa lezersaandacht: blunders met LinkedIn, fouten met Twitter, falen met Facebook; duidelijk is, dat je nooit genoeg tips kunt krijgen over hoe je social media wel – of niet – moet inzetten.
1. Waarom Gidsy zichzelf verkocht
Gidsy, de Berlijnse startup van broers Edial en Floris Dekker, werd in april overgenomen door zijn veel grotere concurrent GetYourGuide. Sprout sprak met Edial, die uitlegde dat het beter was aan te sluiten bij een grotere partij. Dat het geld op was, verklapte hij nog niet. De nood van Gidsy kwam pas aan het eind van het jaar in beeld, toen Frans Bromet de fantastische documentaire ‘Veelbelovend!‘ maakte over Gidsy. Ineens scoorde ons interview als een dolle en werd het het bestgelezen artikel van 2013. Leve de Pagerank!