Einde van krant en jongensboek De Pers

04/16/2014 - 18:22
Serial entrepreneur en investeerder Marcel Boekhoorn stopt met het uitgeven van gratis dagblad De Pers. Eind deze maand verschijnt de laatste editie van het dagblad, dat ooit als een jongensboek van start ging.

Het begin 2007 opgestarte De Pers is geprezen om zijn gedurfde en kwalitatief goede inhoud, maar trok op de kwakkelende krantenmarkt te weinig adverteerders. Medio 2009 bracht Boekhoorn de advertentie-exploitatie, druk en distributie van De Pers daarom onder bij Wegener, een grote uitgever van regionale kranten.
De inkomsten voor Wegener vielen echter sterk tegen. Sinds 2009 is bijna 20 miljoen euro verlies geleden op het contract met Boekhoorn. In 2011 was die situatie absoluut nog niet verbeterd, zo blijkt uit een verliesbedrag van €14,5 miljoen. Wegener zat tot eind maart 2022 vast aan het contract. Mecom, de Britse eigenaar van Wegener, zal in twee tranches 45 miljoen overmaken aan Boekhoorn om het contract af te kopen en zijn verliezen te nemen.

Opvallend was dat de krant - eerst met de werktitel De Dictator- in de media voortdurend werd omschreven als het geesteskind van Marcel Boekhoorn. Cornelis van den Berg was eigenlijk de ondernemer achter de gratis krant, die in januari 2007 voor het eerst uitkwam. Hij had Marcel Boekhoorn als investeerder gestrikt. Eind juni 2006 bracht Sprout als eerste het grote nieuws dat Boekhoorn de nieuwe gratis krant zou beginnen met, toen nog, Jort Kelder als beoogd hoofdredacteur. Geschrokken van alle tumult bedankte Kelder voor de eer.

Van den Berg

Oprichter Van den Berg was in 2004 nog trainee bij gratis dagblad Metro en ingehuurd om de distributie op te krikken. “Daarnaast was hij eigenlijk spion van het moederbedrijf in Londen", zo vertelde Jan Dijkgraaf, oud-hoofdredacteur van Metro al in 2006 aan Sprout. "Metro International wilde weten hoe wij een en ander aanpakten en hij moest dus allerlei informatie doorspelen naar de mensen in Engeland.” In de tussentijd had Van den Berg het idee voor de gratis krant heel rustig in de luwte kunnen uitwerken. Wekenlang hield hij kantoor in de Amsterdamse Club 11 en zat daar vrijwel dagelijks om de tafel met potentiële investeerders en medewerkers. Dijkgraaf: “Geen mens zou dat doen, zo’n geheim megaproject opzetten vanuit een restaurant, maar Cornelis kwam ermee weg."

Toen Van den Berg Boekhoorn bij zijn bedrijf wist te betrekken, zou er een akkoord zijn gekomen om De Pers onder de vleugels van PCM te lanceren. Maar deze uitgever, nu in handen van De Persgroep, besloot met Dag een eigen gratis krant op de markt te brengen. Boekhoorn diende vervolgens tegen PCM een claim in van naar verluidt 96 miljoen euro. DAG was intussen ook een avontuur van korte duur. Nadat de papieren versie van DAG in 2008 niet meer uitgegeven werd, stopte het merk volledig toen de site in 2009 offline ging.

Kwaliteitskrant

De Pers maakte zijn slogan 'Gratis, maar niet goedkoop' over het algemeen waar. Hoewel Van den Berg Quote-frontman Jort Kelder uiteindelijk niet als hoofdredacteur wist te strikken, haalde hij wel diens adjunct, Eric Smit, binnen. De nieuwe hoofdredacteur werd Ben Rogmans, die zelf nét benoemd was tot directeur bij Wegener Dagbladen. Verder kwamen ook Jan-Jaap Heij (oud-hoofdredacteur van Intermediair en Vrij Nederland), Frank Poorthuis (oud-adjunct bij Vrij Nederland), en Marcel van Engelen en Kustaw Bessems, beiden oud-winnaar van het Gouden Pennetje, naar de nieuwe krant. Als columnisten wist De Pers onder meer Hans Wiegel en Tommy Wieringa te strikken.

In 2008 moest Van den Berg na een conflict het veld ruimen. Dit gebeurde nadat in april 2008 als experiment samen met IEX.nl ook De Financiële Pers werd uitgebracht. Deze krant werd alleen in financiële centra zoals het Damrak verspreid. De Financiële Pers is niet verder gekomen dan enkele proefnummers. Govert Schilling kreeg Van den Berg niet te spreken toen hij werkte aan zijn boek ‘Gratis maar niet goedkoop – De kostbare wording van Dagblad De Pers’, dat in 2010 verscheen. Totdat Van den Berg zelf zijn relaas over de totstandkoming van de krant in 'Het complot' beschreef. Dit boek kwam vorig jaar uit.

Foto afkomstig van Flickr profiel Maurits B

Meer over Geen naam