Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 tips voor een hogere conversie

Hoeveel geld steek je wel niet in online adverteren? Misschien wordt het tijd om een deel daarvan te investeren in het verhogen van de conversie. In 3 stappen van klanten sneller kopers maken.

Vaak focussen ondernemers te veel op het verhogen van het aantal bezoekers van hun website. Eenmaal aangekomen op de website, laten ze hen min of meer aan hun lot over.

Je kunt nog net zo veel tijd spenderen aan het verbeteren van je score in de Google-zoekmachine of geld steken in Adwords-advertenties, als je website voor klanten op simpele punten onduidelijk is, dan loopt je mogelijk verkoopmomenten mis. Beantwoord voor jezelf deze drie eenvoudige vragen. Als het antwoord nee is, dan valt er op een simpele manier meer te halen uit het verkeer naar je website.

1. Heb je wel duidelijk je telefoonnummers vermeld?

Als de site je visitekaartje is en je wilt dat klanten contact met je zoeken, dan moet je vooral geen hoge drempels op je website opwerpen. Toon op iedere pagina van je site in koeienletters je telefoonnummer. Vind je het er allemaal te dik bovenop liggen om op iedere webpagina je telefoonnummer te plaatsen, dan kun je ook voor creatieve/subtiele oplossingen kiezen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je op iedere pagina je een andere werknemer – een specialist/verkoper- in je bedrijf laat zien en zet daarbij hun directe nummers of een algemeen nummer. Je zult zien, het aantal leads schiet omhoog.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Maak je gebruik van meer dan één contactformulier?

Vaak beperken websites zich tot één contactformulier rechts bovenaan de site. Het is echt niet schreeuwerig als je op iedere pagina een button invoegt naar een contactformulier of een minicontactforumlier toont. Doe dat bij voorkeur aan de rechterkant, in het midden van je site. En doe dit vooral niet: een kaal contactformulier tonen dat naar een algemeen e-mailadres verwijst. Als je gebruik maak van een anoniem contactformulier zorg er dan voor dat het e-mailadres niet vermeld wordt. Presenteer bij het contactformulier ook een uitnodigende tekst en maak duidelijk dat je op een vraag binnen een redelijke termijn terug komt. Klanten haken heel vaak af doordat ze denken: aan wie richt in mijn vraag of klacht? Waarschijnlijk hoor ik nooit iets van ze?

3. Stuur je ook al op miniconversies?

Bij conversies wordt doorgaans uitgegaan van een salestunnel. Je hebt nieuwe bezoekers van een website, ze kijken wat rond, nemen contact op, krijgen een offerte en gaan uiteindelijk akkoord. Je probeert klanten zo goed mogelijk door de tunnel te leiden. Vaak wordt bij het meten van conversie te veel uitgegaan van de twee uitersten in die tunnel. Hoeveel bezoeken zijn er geweest? En hoeveel verkopen zijn er geweest? Ook al doen nieuwe bezoekers geen directe aankopen een analyse van hun afhaakgedrag kan tot nieuwe inzichten leiden. Stel: het is het doel van een verhuurder van opslagruimte dat websitebezoekers contact maken om een kennismakingsbezoek te brengen. Uit een analyse van het websiteverkeer blijkt dat een groot deel van de afhakers een van de praktijkverhalen op de website bestuderen of juist een virtuele rondleiding bekijken. Het bedrijf kan hier op inspelen door bijvoorbeeld cases betaald aan te bieden, of door een bezoekers aan te bieden zich aan te melden voor een maandelijkse nieuwsbrief met tips. Of: het blijkt uit die interesse voor die virtuele tour wel dat er een groep klanten is die graag online direct zijn opslagruimte inboekt, zoals ze dat gewend zijn met een boeken van een vliegticket. Dat zou dus de investering in een boekingstool interessant maken. Ga voor jouw website ook opzoek naar de plekken op je site waar er mogelijkheden zijn voor een miniconversies en benut ze.